3) opracowywania kart stanowisk pracy dla kierowników Wydziałów i Referatów,
4) przedkładanie Burmistrzowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu,
5) prowadzenie spraw związanych z planowaniem pracy i kontrolą zarządczą w Urzędzie,
6) koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów, referendów i spisów,
7) nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i środkami budżetowymi, przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania,
8) nadzór nad obsługą i załatwianiem indywidualnych spraw interesantów,
9) nadzór nad utrzymaniem Biuletynu Informacji Publicznej,
10) rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w szczególności dotyczącymi podziału zadań,
11) wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Burmistrza.
12) opracowywanie projektów zmian regulujących organizację i funkcjonowanie Urzędu,
13) prowadzenia kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych Urzędu,
14) sprawowanie kontroli gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gminy,
15) przeprowadzanie kontroli wewnętrznych w urzędzie,
16) sprawowania nadzoru i kontroli postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
17) administrowanie budynkiem,
18) utrzymanie porządku i czystości w lokalach Urzędu,
19) okresowej kontroli ewidencji i obiegu dokumentów,
20) udzielania informacji o sposobie i trybie załatwianych spraw w Urzędzie, wydawania druków i wniosków oraz świadczenia pomocy przy ich wypełnianiu,
21) obsługi centrali telefonicznej,
22) zaopatrywania pracowników Urzędu w niezbędne wyposażenie, materiały, druki, czasopisma, pieczęcie, środki czystości i odzież roboczą,
23) prowadzenia organizacyjno – technicznej obsługi Burmistrza, Zastępcy Burmistrza i Sekretarza,
24) prowadzenia kancelarii Urzędu,
25) rejestrowania spraw zgłaszanych przez interesantów i kierowanie do realizacji właściwym komórkom organizacyjnym i jednostkom,
26) prowadzenia rejestru skarg i wniosków,
27) prowadzenia rejestru zarządzeń Burmistrza oraz kierowanie do realizacji właściwym komórkom organizacyjnym i jednostkom,
28) prowadzenia i udostępniania przepisów prawa miejscowego oraz przepisów prawnych wydawanych przez organy państwowe,
29) prowadzenia rejestru jednostek organizacyjnych Gminy.
30) zapewnienia obsługi administracyjnej Rady, jej komisji,
31) przygotowywania, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami, materiałów dotyczących projektów uchwał Rady oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów
32) podejmowania czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzeniem sesji, posiedzeń i spotkań Rady, jej organów,
33) protokołowania sesji, posiedzeń, spotkań w zakresie obsługi Rady oraz jednostek pomocniczych Gminy,
34) prowadzenia rejestru uchwał i innych postanowień Rady i jej komisji oraz jednostek pomocniczych Gminy,
35) prowadzenia rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych oraz jednostki pomocnicze Gminy,
36) współudziału w przygotowaniu i przeprowadzaniu wyborów ławników oraz organów jednostek pomocniczych Gminy,
37) koordynowaniem udzielanie odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych.
38) prowadzenia spraw kadrowych i świadczeń socjalnych pracowników Urzędu,
39) organizowania szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników,
40) prowadzenia zadań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy i ochroną przeciwpożarową Urzędu,
41) zapewnienia ochrony informacji niejawnych,
42) kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
43) prowadzenia kancelarii tajnej,
44) szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
45) opracowanie i realizację planów obrony cywilnej i operacyjnych,
46) tworzenie stałej gotowości obronnej państwa przez stały dyżur,
47) prowadzenie przedsięwzięć z zakresu szkolenia obronnego,
48) zarządzania kryzysowego,
49) prowadzenie akcji kurierskiej,
50) opracowania planów i realizacja świadczeń osobistych i rzeczowych w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
51) opracowania planu ochrony Urzędu i nadzorowania jego realizacji,
52) wydawania zezwoleń na prowadzenie zbiórki publicznej i imprez masowych,
53) nadzór nad działalnością Ochotniczych Straży Pożarnych,
54) prowadzenia ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych,
55) wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, naliczania opłat za sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
56) ochrony zdrowia,
57) sprawowanie opieki nad miejscami pamięci,
58) współpraca z organizacjami pozarządowymi,
59) prowadzenie rejestru gospodarstw agroturystycznych,
60) prowadzenie strony internetowej,
61) współpraca z zagranicą,
62) promocja gminy,
63) współpraca z mediami,
64) opiniowania i udziału w uzgadnianiu projektów aktów prawnych,
65) udzielania opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
66) bieżącego udzielania informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Gminy,
67) opiniowania umów zawieranych przez Gminę,
68) występowania w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.