http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Rada Miejska
Skład Rady Miejskiej
Komisje Rady Miejskiej
Protokoły z Sesji
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2014 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2015 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2016 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2017 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2018 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2019 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2020 rok
Uchwały Rady Miejskiej
Porządek obrad najbliższej Sesji
Sesje Rady - wideo
Imienne głosowanie Radnych
Wnioski i interpelacje Radnych
Zbiór aktów prawa miejscowego
Burmistrz
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje


 
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok 
Protokoły z Sesji
 
data publikacji:  05-06-2013 | 11:27
data ostatniej modyfikacji:  21-11-2013 | 09:21
ostatnio modyfikowal: Karol Skrzypczak
Protokół nr XXXIII/13 z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce, z dnia 17 maja 2013 roku 05.06.2013

PROTOKÓŁ nr XXXIII

z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce odbytej w dniu

17 maja 2013 roku

o godz. 12:00 w Sali Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej w Miejskiej Górce

 

W sesji uczestniczyli:

·         Karol Skrzypczak – Burmistrz Miejskiej Górki

·         Dorota Lamperska – Skarbnik

·         Radca Prawny – Jacek Woźniak

·         Radni Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

·         Kierownicy poszczególnych wydziału Urzędu

·         Sołtysi Gminy Miejska Górka

·         Zaproszeni goście

Porządek obrad sesji:

  1. Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie protokółu poprzedniej Sesji.
  3. Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym.
  4. Wnioski i interpelacje Radnych.
  5. Udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miejskiej Górki:
    1. przedłożenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 rok,
    2. sprawozdanie finansowe za rok 2012,
    3. opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu,
    4. informacja o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego,
    5. przedłożenie opinii Komisji Rewizyjnej z wykonania budżetu Gminy Miejska Górka za rok 2012 oraz wniosku o udzielenie absolutorium,
    6. opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji,
    7. dyskusja,
    8. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz
      z sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2012 rok,
    9. podjecie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1. dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019,
    2. zmian w budżecie na rok 2013,
    3. wyrażenia zgody na zaciągnięcie przez Burmistrza Miejskiej Górki zobowiązania finansowego powyżej kwoty określonej w budżecie gminy związanego z realizacją zadania pn. „Dowozy szkolne dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli w Gminie Miejska Górka w roku szkolnym 2013/2014”.
  1. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.
  2. Wolne głosy i wnioski.
  3. Zakończenie.

Ad. 1 Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad

Otwarcia XXXII Sesji dokonał przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Powitał Radnych,  pracowników Urzędu oraz pozostałych zaproszonych gości. Stwierdził, iż na ustawowy 15 – osobowy skład Rady w sesji uczestniczy 14 radnych - tj. ok 93% ustawowego składu Rady, (nieobecny Radny: Ireneusz Bohm), co stanowi quorum, więc jest ona władna obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

Radni jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrali Radną Marię Janiak.

Następnie przewodniczący Rady odczytał obowiązujący porządek obrad.

Porządek obrad został przyjęty, głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 14 „za”

(nieobecny Radny: Ireneusz Bohm).

 

Listy obecności stanowi załącznik nr 1, 2, 3 do protokołu.

Ad. 2 Przyjęcie protokołu poprzedniej Sesji 

W związku z tym, iż do protokołu z sesji, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2013 roku nie wpłynęły uwagi pisemne i ustne Przewodniczący obradom zawnioskował o przyjęcie niniejszego protokołu bez odczytywania.

Za propozycją przewodniczącego Rady głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 14 „za”

(nieobecny Radny Ireneusz Bohm).

W związku z powyższym protokół nr XXXII z sesji, która odbyła się w dniu 25 kwietnia 2013 roku przyjęto bez odczytywania.

Ad. 3 Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym

„Panie Przewodniczący, Państwo Radni, szanowne Państwo okres międzysesyjny był dość krótki. Tak też się złożyło, że dzisiejsza sesja jest praktycznie zdominowana sprawami związanymi z budżetem, czyli ze sprawami finansowymi, ale to jest zbieg okoliczności. Jeżeli chodzi o okres międzysesyjny to pragnę przekazać następujące informacje.

Zbliżamy się, można powiedzieć, do mety z pracami związanymi z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na obszarze wsi Sobiałkowo, dotyczącym remontu świetlicy wiejskiej, urządzenia boiska piłkarskiego i urządzenia placu zabaw przy Szkole Podstawowej.

Przy okazji zdecydowaliśmy się, w dość dużym zakresie, na podjęcie prac remontowych w remizie strażackiej. Remiza jest częścią świetlicy, ale przypomnę też, że na tych poprzednich działaniach nakłady naniesione na remont remiz strażackich nie są kosztem kwalifikowanym ze środków unijnych. Powiem, że jest niesprawiedliwość w stosunku do OSP, że nie mogą być finansowane, czy budowane ze środków unijnych, aczkolwiek my w poprzednim działaniu dotyczącym kilku świetlic te remizy, żeśmy również remontowali. Myślę, że termin zostanie dotrzymany. Oczywiście, tak jak każde tego typu przypadki dotyczące starych świetlic wiejskich, w związku z tym powstają dodatkowe prace, nieprzewidzialne okoliczności, czy w trakcie remontu pojawiają się inne rozwiązania i one będą miały wpływ na wzrost wartości zadania, ale tym zajmiemy się w najbliższych tygodniach.

Kolejne działanie, które również jest realizowane ze środków unijnych to  budowa kanalizacji sanitarnej Oczkowice, Konary, Dłoń. Niebawem rozpoczną się prace budowlane na obszarze wsi Konary to są końcówki w kierunku na Sobiałkowo i w kierunku na Grąbkowo. Nie chciałbym pogrążać firmy, która wygrała ten przetarg. Niestety ustawa o Zamówieniach Publicznych ma to do siebie, że firmy mogą startować różne. Ostatnio zliberalizowane przepisy pozwalają nawet  firmą, które nie mają doświadczenia w tego typu budowlach, startować.

Nie jest to firma marzeń w sensie terminowości, rzetelności. Znacznie odbiega od firmy, która budowała kanalizacje sanitarną w Miejskiej Górce, do której już przywykliśmy do pewnych standardów. Trudno nam teraz zaakceptować pracę w tych trzech miejscowościach. Z tą firmą się cały czas borykamy, wiele sporów z nimi toczymy. Mieszkańcy również zgłaszają uwagi, ale mam nadzieję, że w jakiś sposób dobrniemy do końca z tą budową i w terminie ją zakończymy oddając ją do użytku.

Kolejna sprawa dotyczy również inwestycji realizowanej w ramach środków unijnych Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich poddziałania Leader. Realizujemy w ramach lokalnej grupy działania, której jesteśmy członkami z siedzibą w Pępowie i przypomnę, że mamy kwotę ponad siedmiuset tysięcy zarezerwowaną na realizację naszych zadań i tą kwotę podzieliliśmy na dwa działania.

Przypomnę, że celem statutowym lokalnej grupy działania jest działalność na rzecz rekreacji i turystyki, kultury fizycznej i jakiekolwiek działania muszą się trzymać tych tematów. Stworzyliśmy program przystanków w czasie rajdów rowerowych. W ramach tych przystanków są podejmowane działania. One obejmują obszar 9 wsi i wykonaliśmy je wyjątkowo ze względu na święta, które miały miejsce.

Pierwsze -  lecie Koła Gospodyń Wiejskich w Roszkowie, kolejne - lecie OSP w Roszkowie to zadanie, żeśmy wyjęli z całej grupy i ogłosiliśmy wcześniej przetarg. Remont jest praktycznie zakończony, bo jest bieda na letnie imprezy, biesiadowanie w Roszkowie. Natomiast w tej chwili ogłosiliśmy przetarg na place zabaw na Topólce, Rozstępniewie, Gostkowie, Woszczkowie i to jest jeden przetarg. Jeden, ponieważ dotyczy placów zabaw i wybieramy jedną firmę.

Kolejny przetarg będzie dotyczył boisk sportowych w Piaskach i w Niemarzynie. Ostatnie działania dotyczą wiaty przy świetlicy w Oczkowicach oraz urządzenia zatoki zieleni przy świetlicy w Kołaczkowicach. Chcielibyśmy mieć do końca sierpnia rozstrzygnięte wszystkie przetargi, znać wartości, mieć podpisaną umowę, ponieważ zakładamy, że w wyniku przetargów kwotę uzyskamy niższą, niż zakładaliśmy w projekcie, wniosku, który składaliśmy i wówczas kwota wolna, która powstanie będzie jeszcze do rozdysponowania. W wyniku czego wrzucimy jeden projekt np. plac zabaw Dąbrowa, chyba, że będzie inna decyzja Państwa Radnych. Kolejne poddziałanie dotyczące Leadera na obszarze miasta Miejska Górka dotyczy Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej, gdzie też ogłosimy przetarg. Chcemy do 30 września, aby był wykonany, tenże zakres dotyczący boiska ze sztuczną nawierzchnią, boiska wielofunkcyjnego mniejszego niż Orlik, ale boiska na którym będzie można grać w siatkówkę, koszykówkę, czy w piłkę nożną oraz plac zabaw przy Szkole Podstawowej w Miejskiej Górce i również przy Gimnazjum siłownia zewnętrzna. To są takie elementy siłowni, gdzie można spędzać wolny czas, szczególnie oferta dla młodzieży starszej, ale niekoniecznie, by okupowała huśtawki, czy jakieś inne elementy dla dzieci, aby mogła się rozerwać na elementach tej siłowni zewnętrznej. Tych zadań nie mamy w budżecie po stronie wydatków, ponieważ one nie są na liście do dofinansowania. Natomiast istnieje szansa, czy cień szansy, że mogą się te zadania załapać, ponieważ to są też działania z zakresu odnowy wsi.

Jest wniosek dotyczący wsi Dłoń - urządzenia boiska sportowego przy Szkole Podstawowej. Jest on na 125 pozycji listy rankingowej. Podobny wniosek, tylko w większym zakresie, dotyczący Konar. On jest 20 pozycji dalej. W tej chwili jest podpisywane około sto umów. Te dwa nasze wnioski są na liście rezerwowej. Były przypadki gdzie gminy składają dwa, trzy wnioski licząc, że załapią się na jeden, a później się zdarza, że wszystkie się kwalifikują i jest dylemat, czy wszystkie jest w stanie gmina zrealizować. Wówczas, gdy nie to gminy podejmują działania o rezygnacji. My również takie podejmowaliśmy, jak dobrze pamiętam w przeciągu lat przynajmniej 3 takie rezygnacje podejmowali i wówczas wpadają na listę główną kolejne wnioski. Może też być sytuacja przesunięcia z innych działań, że na przykład nie wykorzystano środków finansowych. Na dziś nie przekreślamy żadnych z tych dwóch wniosków. Dłoń jest o 20 pozycji wyżej to szansa jest bardzo duża niż dla Konar, aczkolwiek obie te miejscowości szanse zachowują.

Inna informacja dotycząca bardzo dużego wniosku dotyczy kanalizacji sanitarnej wsi Dąbrowa i zabiegaliśmy o dwa źródła finansowania. Pierwsze to jest wniosek o pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i mamy taką pożyczkę w wysokości 2 milionów złotych zarezerwowaną, ale bardziej interesuje nas drugie źródło finansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich dotyczące odnowy wsi. Mamy wolną kwotę, o którą możemy się ubiegać. Jest taki limit 4 milionów złotych, które przysługuje gminom na tego typu działania. Połowę tej kwoty przeznaczamy na wspomniane przeze mnie Oczkowice, Konary i Dłoń. Natomiast też będziemy się ubiegali na dofinansowanie wsi Dąbrowa. Szanse są też bardzo duże i liczymy, że nasz wniosek uzyska wystarczającą ilość punktów. W tej chwili trwają oceny, punktacja, uzupełnianie, jeżeli są w nich braki. Mamy taką informację, że najprawdopodobniej do końca lipca będzie lista gmin, które są na tej liście podstawowej i mamy nadzieję, że na niej się znajdziemy. Wówczas, jeszcze w tym roku, byśmy ogłaszali przetarg na budowę, tejże kanalizacji sanitarnej przy czym zakończenie gdzieś przy końcu przyszłego roku.

Z innych informacji to przekaże, że jesteśmy w władaniu zmielonego gruzu po restauracji „Jubileuszowa" i Pawilonu. W tej chwili ten gruz wykorzystujemy do odnowy dróg gruntowych na obszarze Gminy w szczególności dróg w obszarze zabudowanym. Stan dróg gruntowych po każdej zimie jest fatalny, wymaga napraw i w pierwszej kolejności, ze względów cenowych, dokonywać będziemy napraw przy obszarach zabudowanych. Aby naprawiać klasyczne drogi polne, które służą tylko do jazdy do pól to musielibyśmy posiadać taki sprzęt na stałe, żeby te drogi równać, a one i tak w okresie jesiennym uległyby zdewastowaniu. To jest taka walka z wiatrakami.

Z innych informacji, które chciałbym Państwu przekazać, o tym wspominałem na ostatniej sesji, że wpłynął wniosek dotyczący taryf za wodę, ścieki na obszarze obsługującym Spółki Wodociągi Gminne w Pakosławiu. Pragnę przypomnieć, że dostawcą wody jest Spółka. Natomiast jeśli chodzi o ścieki to przypomnę, że Miejska Górkę, Karolinki i Niemarzyn obsługujemy jako Gmina bezpośrednio.

Gmina jest stroną zawierającą umowę i ustalająca pewne warunki. Przypomnę, dlaczego taki kierunek żeśmy obrali, aby zwiększyć kwotę dotacji, którą uzyskaliśmy na budowę kanalizacji sanitarnej. Różnica była kolosalna dotyczyła kilku milionów złotych - to jest jeden element. Drug - i to były sprawy związane z możliwością uzyskania podatku VAT, czyli  dlaczego Gmina jest odbiorcą ścieków od mieszkańców.

Kierownikiem oczyszczalni ścieków jest pan Jacek Stróżyk. Jest zorientowany co do kosztów płacowych i bieżących związanych ze energią itd. Przypomnę, że w ubiegłym roku podejmowaliśmy decyzję o cenie na podobnym poziomie jak Spółka w Pakosławiu. Na ten rok Spółka Wodociągi Gminne w Pakosławiu zaproponowała dość duży wzrost szczególnie jeśli chodzi o ścieki. Myśmy nie znaleźli, aż tak dużego uzasadnienia do wzrostu i propozycja przedłożona przez Kierownika brzmi, aby od 1 lipca stosowną uchwałę Państwo Radni podjęli na sesji czerwcowej i zgłaszam propozycję.

Cena wynosiła, podaje wartości brutto, ponieważ dla mieszkańców wartość netto jest nieistotna tylko wartość brutto, bo to jest dla niego koszt, aby wynosiła 4,32 zł. Na obszarze obsługiwanym przez Spółkę w Pakosławiu ta cena będzie wynosiła 4,95 zł, czyli różnica będzie ponad 60 gr. Ścieki będą tańsze niż na terenie Gminy Pakosław, chyba że Państwo Radni podejmą inna decyzję.

Przy okazji chciałbym też wyrazić swoje uznanie dla mieszkańców szczególnie Miejskiej Górki, aczkolwiek spotykałem się z wadami, że niektórzy nie są podłączenie, ale mając doświadczenie z innych gmin, czy z naszej Gminy, gdzie miejscowości były kanalizowane to powiem, że nie minęło jeszcze pół roku od momentu, kiedy w sensie formalnym zakończyliśmy, czyli uzyskaliśmy pozwolenie na użytkowanie sieci kanalizacji sanitarnej w Miejskiej Górce, a około 90 % mieszkańców już korzysta ze zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej. Jest to wskaźnik jak na ten czas bardzo wysoki. Tym osobą, które jeszcze się nie zgłosiły, czy jeszcze nie wykonało tego przyłącza wystosowaliśmy stosowne pisma z przypomnieniem i podaniem już konkretnego, ostatecznego terminu, kiedy powinni to zrobić. Nie mniej jednak, jeszcze raz podkreślam, że jestem zadowolony z postawy mieszkańców, którzy masowo podłączyli się do sieci kanalizacji sanitarnej. Oczywiście będą przypadki, że jakaś posesja nie będzie podłączona, będzie posesja gdzie nikt nie mieszka, czy nie ma uregulowanych spraw własnościowych, więc tutaj wskaźnika 100% nie osiągniemy, ale ten który mamy jest bardzo wysoki i zawdzięczamy go głównie postawie mieszkańców Miejskiej Górki.

Z innych informacji, które chciałbym przekazać, które już są za poza nami to jest to co wcześniej żeśmy deklarowali i to wykonaliśmy. Toczy się postępowanie prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Środowiska w Poznaniu na wniosek Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu. Postępowanie dotyczy rozbudowy zbiornika, my go nazywamy „Balaton", a w procedurze nazywa się -  rozbudowa zbiornika Miejska Górka. W sensie formalnym sprawy się toczą, czyli jest wielka szansa, że w działaniu budżetu gminnego 14 - 20 zbiornik w Miejskiej Górce zostanie znacznie powiększony. Znacznie, bo jest szansa, że nawet do 30 hektarów, czyli takie przedsięwzięcie może być zrealizowane przez wspomnianą przeze mnie instytucję, czyli Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Poznaniu.

Oczywiście Państwo znają procedury przerabiane  na przykład w przypadku wiatraków, że te sprawy formalne trwają lata. Sama procedura trwa rok, dwa, ale te procedury trzeba po prostu przebrnąć.

Kolejna część mego wystąpienia dotyczyłaby proponowanych uchwał, które Państwo na sesji będą uchwalali i tak jak wspominałem dotyczą spraw finansowych.

Wcześniej sygnalizowałem i do tego żeśmy się przygotowali, że będziemy dokonywali zmian w budżecie, czyli zwiększali wydatki na inwestycje. Dwie okoliczności sprawiły, że możemy takie określone działania podejmować. Zanim dokona się zmian w budżecie musi towarzyszyć temu uchwała dotycząca wieloletniego programu, wieloletniej prognozy finansowej. Przedstawi to Pani Skarbnik oraz zmiany w budżecie.

Ja jedynie mogę zasygnalizować o czym wcześniej wspominałem, że mieliśmy decyzję Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska o umorzeniu znacznej części pożyczki, którą możemy przesunąć na inne działania, ale nie w pełnej wysokości oraz był jeszcze jeden taki niepewny element dość istotny. To przekazanie nam ostatniej transzy pomocy na budowę kanalizacji sanitarnej w Miejskiej Górce. Ta kwota jest zawsze przekazywana po ostatecznej kontroli instytucji finansującej, czyli Wojewódzkiego Funduszu. Tak jak za kontrolami nie tęsknimy tak za tą żeśmy tęsknili i oczekiwali, żeby ona była jak najszybciej. Kontrola została przeprowadzona pod względem finansowym, formalnym i merytorycznym. Została ona przeprowadzona przez kilka osób reprezentujących Wojewódzki Fundusz. Mogę z dumą powiedzieć, że pracownikom, którzy bezpośrednio byli z tym związani, również takie podziękowania składałem uczynię to jeszcze w innej formie, już o tym pracowników uprzedzałem. Było to przedsięwzięcie przeogromne, bardzo skomplikowane. Kontrolujący stwierdzili też, że nie mieli już dawno takiego przedsięwzięcia, które byłoby w taki sposób sprawnie w sensie formalnym, merytorycznym i księgowym zorganizowane. Było mi bardzo miło taką informację usłyszeć i w najbliższym czasie odblokowują kwotę bez jakiegokolwiek potrącenia, bo taka jest możliwość, że ta instytucja finansująca może za każdy błąd potrącać kwotę umorzonego wsparcia. Bez jakiegokolwiek potrącenia to jest kwota ponad, jak dobrze pamiętam,  1 mln 600 będzie przekazana.

Ta kwota była zapisana po stronie dochodów, bo taki jest obowiązek, że musieliśmy teoretycznie zapisać ją w całości, a w rzeczywistości ona mogła nie wpłynąć lub wpłynąć w ograniczonej wysokości wówczas byśmy dokonywali zmian w budżecie, ale w drugą stronę, czyli dokonywali kolejnych, stosownych cięć, aby tą brakującą kwotę w jakiś sposób zrekompensować.

Jeżeli chodzi o zwiększanie to wspomniałem, że dokonujemy pewnych przesunięć. Przypomnę z ostatniej sesji, że całą kwotę umorzonej pożyczki przeznaczyliśmy na zadanie - budowa kanalizacji sanitarnej Oczkowice, Konary, Dłoń i możemy z tej inwestycji zdjąć tylko taką kwotę, która nie będzie niższa od kwoty umorzenia, ponieważ wtedy byśmy musieli zwrócić kwotę umorzonej pożyczki. W związku z czym część tej kwoty umorzonej możemy zdjąć i przeznaczyć na inne zadania. Natomiast kwota około pół miliona złotych będzie tą kwotą rezerwową na okoliczność zwiększenia zakresu prac, czy podjęcia decyzji przez nas do dodatkowych prac.

Właśnie w ten sposób realizowaliśmy wiele prac dotyczących zwłaszcza naprawy dróg, chodników. Była to już decyzja podejmowana w trakcie, kiedy mieliśmy możliwości finansowe, wtedy zwiększaliśmy zakres prac i efekt mamy taki jaki mamy, że większość ulic jest odnowiona. Aczkolwiek wszystkiego nie da się zawsze wykonać. Proponowalibyśmy zwiększenie jeśli chodzi o stronę drogową. Znaczny wpływ mamy z tytułu wzrostu podatku tzw. CIT. Przypomnę, że są dwa podatki, w których gminy mają swój udział. To jest podatek dochodowy od osób fizycznych, czyli ten który płacą wszyscy, którzy pracują.  Gminy mają, o ile dobrze pamiętam, ok. 37,5 % udziału w tym podatku i podatek CIT, który płacą osoby prawne, czyli firmy i mamy tylko 5 %. W naszym przypadku największym, głównym płatnikiem jest właściciel Cukrowni Miejska Górka, czyli koncern Pfeifer & Langen  mający swoją siedzibę w Poznaniu, a więc tą kwotę wpłaca nam Urząd Skarbowy w Poznaniu. Jest to kwota zawsze nieprzewidywalna może być na poziomie zerowym , czasami może być na poziomie minusowym. Natomiast my już kolejny rok mamy na poziomie kilkuset tysięcy złotych. W tym roku mam nadzieję, że zbliżymy się lub przekroczymy milion złotych z tytułu podatku CIT. Jest to dodatkowy dla mnie zaszczyt finansowy, który pozwala, że możemy niektóre rzeczy realizować, na które nas stać przy uchwalaniu budżet.

Największe zwiększenie planujemy w dziale transport, które obejmuje drogi. Wprowadzamy propozycje. Proponuje wprowadzić 3 propozycje inwestycyjne. Jedną, którą nie zrealizowaliśmy w zeszłym roku to jest ulica Parkowa, remont chodników na ulicy Górków oraz remont chodników na ulicy Wałowej. To są te zadania, na które nas stać na dziś. Mam nadzieję, czy liczę, że najbliższe tygodnie, miesiące pozwolą wprowadzać nam dodatkowe zadania w szczególności jeśli chodzi o remonty dróg, czy chodników. Również z uwzględnieniem zagospodarowania tej ilości zmielonego gruzu, który mamy po rozbiórce „Jubileuszowej” i Pawilonu. Musieliśmy zapłacić również za skruszenie, ale później transport mielenie tego więc głównie określone koszty będą z tym związane. W pierwszej kolejności powinniśmy wykonywać roboty jak najbliżej, czyli w Miejskiej Górce. Tam gdzie jest największa uciążliwość jeżeli chodzi o drogi gruntowe. W tej chwili prowadzimy takie sondażowe rozmowy co do kosztów związane z zaprojektowanie budowy niektórych ulic. Zawsze trzeba być o jeden, czy dwa kroki do przodu przygotowanym do kolejnych zadań inwestycyjnych, bo dziś niestety najdłużej czasu zajmują te sprawy proceduralne. Prowadzimy przygotowania kilku ulic na nowym osiedlu w Miejskiej Górce. Myślę, iż Państwo się z tym zgodzą, że jeżeli są wszystkie media to należy podejmować po kolei działania,  takie które będą prowadzimy do sytuacji, że te ulice będą miały nawierzchnie utwardzoną.

W zeszłym roku wykonaliśmy ulice Rzeczną w tym roku ulicę Parkową i trzeba czynić przymiarki co do kolejnych ulic.

Kwotę prawie 170 tysięcy złotych planujemy przeznaczyć na plany zagospodarowania przestrzennego. To jest kwota, która pochodzi ze źródeł własnych Gminy, ale ta kwota będzie zrekompensowana przez inwestora, czyli Finadvice, ale w postaci darowizn, które wpłyną w późniejszym czasie i ta kwota będzie do rozdysponowania w następnych tygodniach na inne zadania, te które mamy lub tworzenie nowych. Przypomnę, że kilka tygodni temu, otworzyliśmy oferty dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Konary, Piaski, Dłoń. W momencie, kiedy ta kwota zostanie w odpowiedniej wysokości zabezpieczona w budżecie to w przyszłym tygodniu przetarg rozstrzygniemy i będziemy podpisywali umowę z firmą, która te plany opracuje i też zakładamy, że do końca roku one będą gotowe.

Co do wcześniejszych czterech są prawne, one obowiązują. W przypadku dwóch trwają już intensywne prace z rachunkami i oddziaływaniem na środowisko. Co do prawie wszystkich lokalizacji odbyły się próby wiercenia przed ustaleniem technologii. Trzeba znać to co jest pod ziemią dlatego te badania zostały przeprowadzone - jaka jest struktura.

Ogłosiliśmy również przetarg na zmianę studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miejska Górka. Zmiana była podyktowana również wskazaniem lokalizacji na budowę elektrowni gazowej również dla inwestora. Tego samego inwestora, którego dotyczą siłownie wiatrowe. Jednak żadna z firm nie zgłosiła oferty i ten przetarg w najbliższym czasie musimy powtórzyć, aby te zmiany dokonać, ale też ta zwłokę wykorzystamy na pewną korektę zapisów i ona powinna nam wyjść na dobre.

Z innych zwiększeń to zwiększamy dość znacznie, bo o kwotę ponad 40 tysięcy złotych nakłady na straże pożarne, czyli na jednostki OSP w Gminie Miejska Górka. To jest też częściowo podyktowane większym zakresem remontów OSP Sobiałkowo oraz zakupem ewentualnego sprzętu. Mniejsza pozycja dotycząca dotacji dla Ośrodka Kultury szczególnie na imprezy, które w najbliższym czasie będziemy gospodarzami  w Miejskiej Górce. To są Dni Miejskiej Górki, Święto Muzyki i Tańca, które na Dniach Miejskiej Górki będzie towarzyszyło. Chcemy, aby bezpośrednio finansującym te przedsięwzięcia był Ośrodek Kultury w Miejskiej Górce.

Ostatnia uchwała również ze skutkiem finansowym dotyczy upoważnienia, ale to już Pan Przewodniczący w pełni przedstawił. Zawsze przetargi na przewozy ogłaszamy na rok szkolny. Rok szkolny jest od pierwszego  września do końca czerwca. W niektórym Gminach organizują przetargi na rok kalendarzowy, ale wówczas w trakcie roku szkolnego jest zamieszanie ze zmianą przewoźnika. Stąd powstaje skutek finansowy w roku 14, aby ten przetarg ogłosić i podpisać umowy. Musi być to upoważnienie wydane przez Państwa.

Na koniec jeszcze kilka słów. Chciałbym wspomnieć w tej trzeciej części, można powiedzieć, że to  główny temat dzisiejszej sesji, o wykonaniu budżetu za rok 2012. Szczegółowe informacje były przekazywane na posiedzeniach Komisji Rewizyjnej, ale również na połączonych komisjach w dniu wczorajszym. Państwo w szczegółach mieli przedstawione sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 rok. Ja mogę podzielić się tylko taką uwagą. Pamiętam, że samorząd od 90 roku i czasy kiedy nie udzielenie absolutorium było bardzo ważnym wydarzeniem dla zarządu, dla Burmistrza i niosło określone skutki dość bolesne w przypadku nie udzielenia. Było jedno głosowanie czy jestem za, czy przeciw udzieleniu. W tej chwili podejrzewam, że Minister Finansów i Regionalne Izby Rozrachunkowe chcieli nadać jakby więcej formalizmu i punktów się namnożyło. Można w tym momencie się pogubić o co tutaj chodzi. W mniejszym stopniu skupić się na tych rzeczywistych zapisach, bo to powinno być istotą, a nie cała procedura, formalności. Rok temu to przerabialiśmy, gdzie jedno słowo, a burzyło całą procedurę absolutoryjną.

Na przykład to jest tak jak msza - ksiądz coś pominie to  można powiedzieć, że msza jest nieważna.

Ja kilka uwag bardziej ogólnych Państwu przekaże adresowanych nie dla Radnych. Państwo Radni mają bardzo obszerne i dokładne informacje, natomiast bardziej dla zaproszonych gości, aby mieć orientacje co do wysokości budżetu Gminy Miejska Górka. Gmina Miejska Górka należy do gmin zaliczanych do kategorii mniejszych. Uzyskujemy subwencje wyrównawczą. Subwencja wyrównawcza przysługuje gminom o niższych dochodach. Nasze dochody własne są grubo poniżej średniej krajowej. Głównie to wynika z rolniczego charakteru Gminy, bo największą pozycją podatkową w skali Gminy jest podatek PIT i podatek CIT, czyli osoby zatrudnione poza sektorem rolniczym. Całkowite dochody Gminy Miejska Górka w 2012 roku wyniosły 32 mln 600 złotych. Ta część dochodowa jest budowana z dochodów własnych. To są podatki i opłaty lokalne, które wyniosły kwotę ponad 8 mln złotych. Na te podatki, opłaty lokalne składa się podatek z nieruchomości , podatek rolny, podatek ze środków transportu, również mniejsze wpływy, ale również podatek PIT i CIT. To tworzy określoną kwotę.

Wspomniałem, że Gmina otrzymuje subwencję. Subwencja dla Gmin tych uboższych jest wyrównawcza na poziomie 2 milionów 175 tysięcy złotych oraz subwencja oświatowa, którą uzyskuje każda z gmin, ponieważ gminy wykonują zadania z zakresu oświaty, czyli Szkół Podstawowych i Gimnazjów w naszym przypadku dodatkowo jeszcze Szkoła Zawodowa i Liceum. Przypomnę, że wydatki związane z przedszkolami są objęte subwencją i tu była kwota 10 milionów 146 tysięcy złotych subwencji oświatowej. Gmina również otrzymuje dotacje. Dotacje są przeróżne, i także dotacje na realizowane  inwestycje. Inwestycji realizowaliśmy dużo, tych pozycji było kilkanaście inwestycyjnych. Różne były źródła finansowania:  Wielkopolski Urząd Programów Operacyjnych i Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i odnawialne źródła energii. Przypomnę, na przykład, oświetlenie uliczne również dotacja z Urzędu Marszałkowskiego. Tych źródeł na inwestycję jest sporo, ale jeszcze więcej źródeł dotacji jest na zadania wykonywane przez Gminy. Gmina wykonuje wiele zadań niewłasnych, czyli tzw. rządowych, na które uzyskuje również dotacje zapisane w zadania zlecone. Najwięcej zadań zleconych wykonywanych jest przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Różnego rodzaje zasiłki są zadaniem własnym Gminy.

Z innych zadań takich najbardziej może jasnych i klarownych to wypłata zwrotu podatku akcyzowego, które otrzymują właściciele gruntów rolnych proporcjonalnie do ilości posiadanych hektarów i jest dokonywany zwrot właśnie tego podatku akcyzowego i to jest 100 % -towe zadanie rządowe, na które Gmina otrzymuje wsparcie finansowe, czyli Gmina jest pośrednikiem. Reasumując wszystkie pozycje dochodów własnych i subwencje, dotacje na zadania zlecone rządowe i na zadania własne inwestycyjne osiągaliśmy poziom w tej wysokości, który wspomniałem czyli 32 milionów 603 złotych. Jeżeli chodzi o wydatki to zamknęły się kwotą 35 milionów 246 tysięcy złotych. Największą pozycje stanowią wydatki związane z oświatą i one zamknęły się kwotą prawie 12,5 miliona złotych również wydatki dotyczące polityki społecznej to jest kwota 4,5 miliona złotych, ale też bardzo dużo ze względu na prowadzoną inwestycję mieliśmy  na dział Gospodarka Komunalna, która zamknęła się kwotą 9 milionów 315 tysięcy złotych z czego sama gospodarka ściekowa zamknęła się kwotą 7 milionów 700 tysięcy złotych.

W roku 2012, celowo to podkreślałem, zamożność budżetu Gminy Miejska Górka na wydatki inwestycyjne i majątkowe udało nam się przeznaczyć, przeogromną jak na skale Miejskiej Górki, kwotę 10 milionów 310 tysięcy złotych. Przypomnę w roku 11 -  przeznaczyliśmy 11 milionów 223 tysiące w roku 10 -  prawie 5 milionów. W tym roku w planie mamy kwotę około 4 milionów 300 tysięcy.

Mam też nadzieję, że  tak jak przy uchwalaniu budżetu sygnalizowałem, że uda się nam do końca roku „dobić” do kwoty 5 milionów złotych. Szczególnie rok 11 i 12 były tymi latami, gdzie przeznaczyliśmy ogromne pieniądze na inwestycje. Ten rok jest również rokiem wyjątkowym, gdzie mimo dużych trudności finansowych gmin i w skali kraju, że aż tak dużą kwotę przeznaczamy na zadania inwestycyjne. Co będzie w następnych latach czas pokaże. Wczoraj i dziś odbywał się kongres Gmin Wiejskich. Niestety nie mogłem w nich uczestniczyć, ponieważ termin sesji zaplanowaliśmy wcześniej, zanim przyszło zaproszenie. Też głównym punktem obrad są sprawy związane z dochodami gmin. Gminy są mocno zaniepokojone, to jest mało powiedziane, wręcz już zirytowane brakiem działania rządu. Rząd jest Rządem wyjątkowym jeśli chodzi o stosunek do Samorządu, skupia się tylko na własnych sprawach natomiast samorządy są lekceważone, traktowane bardzo brutalnie. To się odbija na możliwościach realizowanych zadań przez gminy i przez powiaty. Gminy mają jeszcze jakąś część dochodów własnych, czy na coś mają wpływ. Powiaty są po prostu ubezwłasnowolnione przez  Rząd kompletnie i nie wiem, w którym kierunku to zmierza. Jeśli nie będą podjęte działania to  najbliższe lata z perspektywy będą mizerne jeżeli chodzi o gminy.

Ten rok mamy jeszcze rokiem dobrym. Mam nadzieję, że załapiemy się na możliwości finansowe tych wniosków, o których wspominałem  - odnowy wsi i kanalizacji sanitarnej. Przyszły tok może być rokiem podobnym, ale może także będą możliwości finansowe na lata 14-20, a gminy nie będą mogły po te pieniądze sięgnąć nie mając możliwości finansowych. Wczoraj w szczegółach Państwo Radni przedstawiali w jaki sposób jest to skonstruowane, że Gmina może mieć zadłużenie na poziomie niewielkim, a poprzez narzucone przez Rząd wskaźniki nie będzie mogła zaciągnąć kredytu, bo nie osiąga określonych wskaźników. Przy okazji zadłużenia to też Państwu powiem, że ono w tej chwili spadło w naszym przypadku poniżej poziomu 30 % przy dopuszczalnym jeszcze mniej więcej 60 %, czyli jest na poziomie bardzo stabilnym i bezpiecznym. Tyle mojej długiej wypowiedzi. Może nawet bardzo krótkiej i platonicznej, co do głównego punktu dzisiejszej sesji dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu. Obszernie przedstawi to Pani Skarbnik, najobszerniej zapoznała się z tym Komisja Rewizyjna. Jeśli Państwo mają jakieś pytania, wątpliwości to proszę bardzo służę odpowiedzią ja, czy pani Skarbnik.”

 

Głos zabrała Radna pani Barbara Walkowiak pytając: „Ja tylko chciałam się zapytać odnośnie placów zabaw. Wspomniał Pan, że przetargi będą realizowane do końca sierpnia, a na kiedy przewidujemy budowę, tychże placów?”

 

Pan Karol Skrzypczak zabrał głos odpowiadając: „Przypomnę, termin zakończenia całego zadania mamy do końca czerwca przyszłego roku, natomiast podzieliliśmy to na określone części. Jeżeli chodzi o palce zabaw to termin, już nie pamiętam, ale daliśmy chyba do końca lipca tego roku na te cztery place zabaw. One będą wykonane jeszcze w okresie wakacyjnym tego roku. Te zadania, o których wspominałem w kolejnych częściach to właśnie boiska Piaski, Niemarzyn, wiata, czy zatoka Kołaczkowice. Umowy muszą być podpisane w tym roku i mogą być w dużej części zrealizowane. Umowy z wykonawcą będzie termin koniec marca, czy koniec kwietnia, czyli według mej oceny najprawdopodobniej wszystkie te zadania w sensie faktycznym będą wykonane w tym roku. Natomiast rozliczone i tak dalej w roku przyszłym, bo koniec czerwca przyszłego roku to jest termin ostatecznego  rozliczenia, czyli to muszą być rzeczy zrealizowane, oddane do użytku. Nie możemy sobie pozwolić, że na przykład jest długa zima, przeciąga się rozpoczęcie robot budowlanych i gdzieś w połowie kwietnia firma wchodzi na budowę to już by było ogromne ryzyko. To jest też potrzebne, aby uzyskać pewną informacje co do wysokości kwoty, którą uzyskamy, ponieważ jesteśmy ograniczeni wysokością procentową dotacji 75 % , czyli jeżeli w przetargach cena będzie niższa to nie może być tak, że kwota przyznanej dotacji nie ulega zmianie, ponieważ w niektórych przypadkach może być tak, że dotacja będzie większa niż wartość zadania poprzetargowego. Ten mechanizm działa, jeżeli wartość zadania przetargu jest niższa to wtedy ten udział kwotowy też się zmniejszy w stosunku do tej wartości procentowej. W wyniku tego, taką mam nadzieję, że powstanie, kwota około 100 tysięcy złotych wolnych środków, które są przypisane tylko i wyłącznie nam. Będziemy mogli stworzyć kolejne zadanie i te zadania zrealizować.”

 

Ad. 4 Wnioski i interpelacje Radnych

Nie zgłoszono żadnych wniosków i interpelacji Radnych.

Ad. 5 Udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miejskiej Górki:

a.      przedłożenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 rok

Przedłożenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 rok przedstawił pan Karol Skrzypczak i jest ono do wglądu w tutejszym Urzędzie Miejskim w Miejskiej Górce.

b.      sprawozdanie finansowe za rok 2012

Sprawozdanie finansowe za rok 2012 przedstawiła pani Dorota Lamperska i jest ono do wglądu w tutejszym Urzędzie Miejskim w Miejskiej Górce. 

c.       opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu

Głos zabrał pan Zdzisław Goliński : „ Ja zanim bym przedstawił opinię RIO to poprosiłbym Pana Burmistrza o wyjaśnienie. Opinia jest pozytywna, ale z pewną uwagą, czy Pan Burmistrz mógłby przybliżyć o co chodzi w tej uwadze?”

Odpowiedziała pani Skarbnik wyjaśniając: „ To sprawozdanie za 2012 rok jest wykonane na końcu miesiąca marca i również jest przekazywane do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Regionalna Izba Obrachunkowa na podstawie tego sprawozdania wydaje opinie na podstawie uchwały i taka uchwała została przekazana 2 kwietnia 2013 roku do Kancelarii Urzędu. Opinia jest opinią pozytywną z jedną uwagą. Może ja Państwu zakreślę czego dotyczy ta uwaga. Po prostu sprawozdanie składa się z informacji dotyczących dochodów, wydatków, zrealizowanych zadań oraz części dotyczącej wieloletniej prognozy finansowej. W opisie wieloletniej prognozy finansowej zostały przedstawione wszystkie projekty jakie były realizowane w ramach wieloletniej prognozy finansowej zostały przedłużone również opisane jak zmieniały się plany finansowe w przeciągu roku 2012. W tych poszczególnych projektach, to wyjaśnienie gdzie ta uwaga dotyczy, że zabrakło takiego sformułowania w opisie, że na przykład były dwa realizowane projekty zabrakło takiego sformułowania: „o stopniu zaawansowania realizacji konkretnych projektów”. Były dwa realizowane te projekty, a mianowicie budowa kanalizacji sanitarnej w mieście Miejska Górka i wsi Karolinki, w których wiadomo, że został zrealizowany i zakończony w roku 2012. Natomiast drugi projekt dotyczył budowy kanalizacji sanitarnej w pozostałej części Konar, Oczkowic i części Dłoń. Ta uwaga jedynie precyzuje, żeby dopisać na przyszłość ewentualnie jeżeli będzie się opisywać wieloletnia prognozę finansową - o stopniu zaawansowania konkretnych projektów.”

Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu przedstawił pan Przewodniczący Zdzisław Goliński i stanowi ono załącznik nr 4 do protokołu.

d.      informacja o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego

Skarbnik Dorota Lamperska przedstawiła informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego.

e.       przedłożenie opinii Komisji Rewizyjnej z wykonania budżetu Gminy Miejska Górka za rok 2012 oraz wniosku o udzielenie absolutorium

Przedłożenie opinii Komisji Rewizyjnej z wykonania budżetu Gminy Miejska Górka za rok 2012 oraz wniosku o udzielenie absolutorium przedstawił pan Andrzej Szczurny i stanowi ono załącznik nr 5 do protokołu.

f.       opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji

Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji przedstawił pan Zdzisław Goliński i stanowi ono załącznik nr 6 do protokołu.

g.      dyskusja

Przewodniczący rady Miejskiej w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński zaprosił Radnych do dyskusji.

Dyskusji nie było.

h.      podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz z sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2012 rok

Uchwałę nr XXXIII/163/13 dotyczącą zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz z sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2012 rok odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Ireneusz Bohm). Uchwała  nr XXXIII/163/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz z sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2012 rok, została podjęta i stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

i.        podjecie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok

Uchwałę nr XXXIII/164/13 dotyczącą udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Ireneusz Bohm). Uchwała  nr XXXIII/164/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok, została podjęta i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 6 Podjęcie uchwał w sprawie:

a.      dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019

Uchwałę nr XXXIII/165/13 dotyczącą dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019 odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Barbara Szewczyk. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Ireneusz Bohm). Uchwała  nr XXXIII/165/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019, została podjęta i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

b.      zmian w budżecie na rok 2013

Uchwałę nr XXXIII/166/13 dotyczącą zmian w budżecie na rok 2013 odczytał Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Bernard Bałuniak. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Ireneusz Bohm). Uchwała  nr XXXIII/166/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie zmian w budżecie na rok 2013, została podjęta i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

c.       wyrażenia zgody na zaciągnięcie przez Burmistrza Miejskiej Górki zobowiązania finansowego powyżej kwoty określonej w budżecie gminy związanego z realizacją zadania pn. „Dowozy szkolne dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli w Gminie Miejska Górka w roku szkolnym 2013/2014”

Uchwałę nr XXXIII/167/13 dotyczącą wyrażenia zgody na zaciągnięcie przez Burmistrza Miejskiej Górki zobowiązania finansowego powyżej kwoty określonej w budżecie gminy związanego z realizacją zadania pn. „Dowozy szkolne dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli w Gminie Miejska Górka w roku szkolnym 2013/2014” odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Barbara Szewczyk. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Ireneusz Bohm). Uchwała  nr XXXIII/167/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie przez Burmistrza Miejskiej Górki zobowiązania finansowego powyżej kwoty określonej w budżecie gminy związanego z realizacją zadania pn. „Dowozy szkolne dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli w Gminie Miejska Górka w roku szkolnym 2013/2014”, została podjęta i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

Ad. 7 Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych

Nie udzielono żadnych odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.

Ad. 8 Wolne głosy i wnioski

Jako pierwszy głos zabrał pan Andrzej Szczurny mówiąc: „ Panie Przewodniczący w imieniu trzech wsi Konar, Oczkowic i Dłoni chodzi o ścieki, składam wniosek o ujednolicenie ceny za odbiór ścieków, tzn. aby ta cena była jedna na terenie całej Gminy. O to wnioskują Radni Dłoni, Oczkowic i Konar.”

Pan Burmistrz Karol Skrzypczak odpowiedział: „ Wniosek jest jak najbardziej logiczny. Musimy go przeanalizować  pod względem formalnym. Przypomnę, jeżeli chodzi o zaopatrzenie w wodę to na obrębie trzech gmin mamy, szczególnie to dotyczy Gminy Miejska Górka, gdzie na przykład mieszkańcy wsi Zakrzewo, Roszkowo, Gostkowo, Niemarzyn są zaopatrywane w wodę z innych źródeł, z innych gmin. Cena stosowana jest taka sama, nawet nie analizujmy kosztów. Wydaje mi się, że jest wniosek o tyle logiczny, by nie było różnicy. Byłoby wszystko w porządku, gdybyśmy podnieśli cenę za ścieki tu w Miejskiej Górce do poziomu Gminy Pakosław, tak to zrobiliśmy w ubiegłym roku. Naprawdę nie mamy, aż tak wysokich kosztów, nie mamy uzasadnienia, jakby ścieki w Miejskiej Górce obsługiwane przez oczyszczalnie ścieków w Miejskiej Górce były na tak wysokim poziomie. Stąd propozycja przygotowana tak jak wcześniej powiedziałem wynosi 4 zł netto czyli 4,32 zł  brutto. Zaczynają się nam „nożyce rozwijać” i będziemy musieli w takim razie podjąć działania tym bardziej, że w momencie, kiedy zakończymy  dalszą część Konar, całe Oczkowice i dalsza część Dłoni i tak nie bardzo byśmy mogli Spółce  w Pakosłwiu przekazać, ponieważ też są „podwarowania” ze strony Urzędu Marszałkowskiego, że nie można zbyć, tychże urządzeń. Gmina będzie musiała zawierać umowy z mieszkańcami, tychże trzech miejscowości na odbiór ścieków, czyli problem by dotyczył praktycznie 200 gospodarstw w Konarach. Osobiście wątpię, ale może uda się zrobić to od 1 lipca. Na pewno przez kilka miesięcy mieszkańcy będą musieli płacić taką cenę jaka będzie ustalona przez Spółkę w Pakosłwiu. Musi być umowa między Gminą, a Spółką na temat tego hurtowego zrzutu ścieków, ustalona cena, żeby móc wprowadzić tą jednolitą opłatę dla wszystkich mieszkańców Gminy, co jest zasadą jak najbardziej słuszną i określoną. Na pewno będą problemy formalne, jakby to przeprowadzić, żeby to było. Przeprowadzimy takie działania.”

Następnie głos zabrał pan Sołtys Roszkówka pytając: „ Panie Przewodniczący ja mam pytanie do Burmistrza chodzi mi o asfalt, który został tak zniszczony przez gospodarstwa Kołata i Szwarc i oni przekopywali dziury (..) to zostało wszystko poniszczone i tak zostawione. Tam grozi kiedyś wypadek, nie idzie tam przejechać zostają same dziury. Kiedy to będzie załatane, kiedy to będzie zrobione, czy jest to możliwość ,bo tam kiedyś dojdzie do wypadku?”

Pan Burmistrz Karol Skrzypczak odpowiedział: „Ten odcinek drogi, o którym wspomniał Pan Sołtys to ma taka budowę jaką mieliśmy na dużej części ulicy Bema, czyli płyty drogowe przykryte cienką warstwą asfaltu i jest to podłoże bardzo niestabilne, w ciągłym ruchu i na dużym fragmencie ta droga uległa dużemu zniszczeniu. Na poważniejsze prace w Roszkówku trzeba poczekać, ponieważ przez Roszkówko musi przejść rurociąg kanalizacji sanitarnej w kierunku Roszkowa, który zarazem obsłuży Roszkowo, Zakrzewo i Roszkówko. Możemy wykonać częściowe łatanie tej dziury, aby ona była i jako tako służyła. Ja mówiłem na wstępie o drogach, że mamy wiele dróg w bardzo złym stanie. Gdyby niektórym mieszkańcom, niektórych ulic w Miejskiej Górce zaproponować wymianę na przykład na drogę z Roszkówka, to by chętnie się zamienili. Ona jest oczywiście spękana, zniszczona, ale jest przejezdna.  W mieście mamy, czy na wsiach odcinki dróg, które w okresie jesienno – zimowym są trudne do pokonania, szczególnie przez roztopy. Trzeba być wyrozumiałym. Możemy mówić o doraźnym  połataniu na ciepło, jeżeli takim surowcem będziemy dysponowali, aby ten kilkudziesięciometrowy odcinek naprawić. Natomiast wielu mieszkańców nie tylko Miejskiej Górki chętnie z mieszkańcami Roszkówka, by się zamieniło na drogi.”

 

Ad. 9 Zakończenie

      W związku z wyczerpaniem porządku XXXIII sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce,  przewodniczący Zdzisław Goliński dziękując wszystkim za przybycie zamknął obrady

o godz. 14:00.

 

Sekretarz Obrad:                                        Przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce:

                                                                                      

   Maria Janiak                                                                      Zdzisław Goliński

 

Załączniki:

1. Lista obecności Radnych.

2.  Lista obecności Sołtysów.

3.  Lista obecności zaproszonych gości.

4.  Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu.

5.  Przedłożenie opinii Komisji Rewizyjnej z wykonania budżetu Gminy Miejska Górka za rok 2012 oraz wniosku o udzielenie absolutorium.

6.  Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji.

7.  Uchwała nr XXXIII/163/13

8.  Uchwała nr XXXIII/164/13

9.  Uchwała nr XXXIII/165/13

10.  Uchwała nr XXXIII/166/13

11.  Uchwała nr XXXIII/167/13

 

 

 

 

 

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska