http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Rada Miejska
Skład Rady Miejskiej
Komisje Rady Miejskiej
Protokoły z Sesji
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2014 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2015 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2016 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2017 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2018 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2019 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2020 rok
Uchwały Rady Miejskiej
Porządek obrad najbliższej Sesji
Sesje Rady - wideo
Imienne głosowanie Radnych
Wnioski i interpelacje Radnych
Zbiór aktów prawa miejscowego
Burmistrz
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje


 
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2018 rok 
Protokoły z Sesji
 
data publikacji:  07-12-2018 | 10:15
data ostatniej modyfikacji:  17-12-2018 | 12:55
ostatnio modyfikowal: Karol Skrzypczak
Protokół Nr II/18 z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 29 listopada 07.12.2018

 

PROTOKÓŁ II/18

z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce 

odbytej w dniu 29 listopada 2018 r. 

 

o godz. 12:00 w sali narad Urzędu Miejskiego w Miejskiej Górce


 

 

W sesji uczestniczyli:
 

  • Karol Skrzypczak – Burmistrz
  • Adam Bandura - Sekretarz
  • Dorota Lamperska – Skarbnik
  • Radni Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

  

Ad. 1 Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad

Otwarcia II Sesji dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce, Zdzisław Goliński. Powitał Radnych, Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika. Stwierdził, iż na ustawowy 15–osobowy skład Rady w sesji uczestniczy 15 Radnych, tj. 100% ustawowego składu Rady, co stanowi quorum, więc jest ona władna obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1  do protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady, Zdzisław Goliński, odczytał porządek obrad, który przedstawiał się następująco: 

1. Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie protokołu poprzedniej Sesji.
3. Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym
 

4. Wnioski i interpelacje Radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawie:

a)      obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka,

b)      ustalenia składu ilościowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce,

c)      ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce.

6. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.
7. Wolne głosy i wnioski.
8. Zakończenie.

 

 

Ad. 2 Przyjęcie protokołu poprzedniej Sesji

W związku z tym, iż do protokołu z Sesji, która odbyła się w dniu 23 listopada 2018 roku nie wpłynęły uwagi pisemne i ustne, Przewodniczący zawnioskował o przyjęcie niniejszego protokołu bez odczytywania.

Za propozycją Przewodniczącego Rady głosowali wszyscy obecni na Sesji Radni –  15 „za”. W związku z powyższym protokół nr I/18 z Sesji, która odbyła się w dniu 23 listopada 2018 roku przyjęto bez odczytywania. 

 Ad. 3 Informacja o działalności w okresie międzysesyjnym

 

Głos zabrał Burmistrz Miejskiej Górki, Karol Skrzypczak: „ Panie Przewodniczący, Państwo Radni. Dzisiejsza sesja ma charakter roboczy. Przeze mnie przygotowana jest tylko jedna uchwała. Składaliśmy deklaracje, że podatki i opłaty lokalne w roku 2019 będą przez kolejny rok na niezmienionym poziomie. To będzie już 7 rok, gdzie podatki i opłaty lokalne są na niezmienionym poziomie. Sprawa dzisiejszej sesji dotyczy podatku rolnego. Przypomnę, że podatek rolny jest naliczany wg ceny kwintala żyta, którą ogłasza corocznie Prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast rada gminy ma możliwość przyjęcia niższej ceny kwintala żyta. Gdybyśmy przyjęli cenę wynikającą z rozporządzenia, to podatek rolny byłby minimalnie wyższy. Aby dotrzymać deklaracji musimy tą cenę żyta obniżyć do określonego poziomu. Żeby podjąć uchwałę obniżającą podatek należy uzyskać opinię Izby Rolniczej. 2% z wpływu podatku rolnego stanowi dochód Izby Rolniczej.  Opinia nie musi być ani pozytywna, ani negatywna. Ona musi po prostu być. Rada gminy nie jest związana opinią, nasza opinia jest pozytywna i proponuję obniżenie ceny kwintala żyta do poziomu 51 zł, który jest bazą do naliczania podatku rolnego. W ten sposób podatek rolny będzie o złotówkę niższy niż obowiązywał w 2018 roku. Możemy wykorzystać rok przyszły do przygotowań, aby określić stawkę podatków na przyszłe lata. Jesienią ustalić podatki i opłaty lokalne na takim poziomie, który będzie obowiązywał, co najmniej przez naszą kadencję, a może nawet przez kilka lat dłużej. Trwałość podatków i opłat jest pozytywnie odbierana przez płatników. Uchwała musi być szybko podjęta, a to dlatego, że podlega publikacji, aby weszła w życie. Państwo Radni podejmiecie również swoje uchwały porządkowe, czyli składy komisji. Przewodniczących komisji Państwo wybrali na pierwszej sesji, gdzie składaliśmy ślubowanie. Dziś określicie skład i przynależność do poszczególnych komisji.

Ja oprócz tego mam również do przekazania informację dotyczącą sztandarowego naszego dzieła w ostatnim czasie, tj. kompleksu sportowego przy Zespole Szkół, naszej hali sportowo – widowiskowej. Od poniedziałku tego tygodnia młodzież Zespołu Szkół i szkoły Podstawowej korzysta z tego obiektu. Dziś miały miejsce próbne ćwiczenia ewakuacyjne przeprowadzone przez Państwową Straż Pożarną i ochotników z naszych jednostki. Mam nadzieję, że jeszcze przed Świętami będziemy mieć gotowy sprzęt do części fitness. Po feriach będzie przygotowywane wyposażenie sal edukacyjnych, czyli pracowni językowej, pracowni informatycznej. Dokonamy stosownych zmian planów organizacyjnych szkół od II półrocza, tak żeby uczniowie mogli korzystać z tych części edukacyjnych. Od poniedziałku dyrektor Ośrodka Kultury układa plan korzystania z części sportowej przez kluby i stowarzyszenia funkcjonujące na terenie naszej gminy. Przyjęliśmy gradację, że bezwzględny priorytet korzystania z obiektu sportowego mają uczniowie Szkoły Podstawowej i Zespołu Szkół. W drugiej kolejności kluby i stowarzyszenia funkcjonujące na terenie gminy. W pozostałej kolejności będzie swobodne użyczanie różnym innym, czy to zakładom pracy, czy zorganizowanym grupom. Zakładamy, że obiekt będzie czynny od godz. 8:00 do godz. 22:00. Jeżeli będzie zapotrzebowanie, o czym marzymy, hala również będzie otwarta w sobotę, niedzielę i ferie. Powoli finalizujemy  budowę hali. Trwają ustalenia z Urzędem Skarbowym w sprawie zwrotu podatku Vat od całości inwestycji. Jest to kwota znaczna, bo przekraczająca ponad 2 mln zł. Dużą część Urząd Skarbowy już nam zwrócił, natomiast pozostała kwota jest uzależniona od kontroli, której obecnie jesteśmy poddani. Mamy nadziejże, że zakończy się ona dla nas pozytywnie. Więcej informacji odnośnie wszystkich realizowanych w tym roku inwestycji, o zakresie ich realizacji przekażę Państwu na następnej sesji, planowanej na 12 grudnia. Być może to będzie już ostatnia sesja w tym roku. Zgodnie z informacją, przekazywaną Państwu na posiedzeniach Komisji poprzedzających dzisiejszą sesję, budżet nie będzie uchwalany w tym roku. Jest naszą tradycją, że pierwszy budżet nowej kadencji, jest uchwalany w nowym roku, tak aby dać czas, szczególnie nowym radnym do zapoznania się z projektem budżetu. Projekt budżetu wszyscy Państwo otrzymali. (…) 

Chciałabym Państwa  poinformować o drobnych zmianach w funkcjonowaniu Urzędu, który podlega bezpośrednio mnie. Od poniedziałku, 3 grudnia zajdą drobne zmiany, aczkolwiek dla pracowników Urzędu to będą istotne zmiany, ponieważ to będzie usankcjonowanie stanu faktycznego, który od dłuższego czasu miał miejsce. Nastąpi zmiana na stanowisku Sekretarza Gminy. Ta funkcję obejmie pani Joanna Pląskowska, z którą Państwo od dłuższego czasu mieli kontakt. Prowadziła obsługę Biura Rady, zdobywała doświadczenie do piastowania tejże funkcji. Do tej pory była naczelnikiem Wydziału Organizacyjnego i również naczelnikiem tego wydziału pozostanie. Natomiast również od 1 grudnia planuję utworzenie stanowiska Zastępcy Burmistrza. Do tej pory, przez wiele lat takiego stanowiska nie było. To stanowisko obejmie dotychczasowy sekretarz pan Adam Bandura. Dodatkowo pełnił funkcje naczelnika Wydziału Komunalnego. W tej chwili tenże wydział przejmie Jacek Stróżyk. Wszystkie te zmiany wynikają z awansu wewnętrznego. Nie rodzą skutków związanych ze wzrostem zatrudnienia, czy z jakimkolwiek wzrostem wydatków związanych z utrzymaniem administracji. Mam nadzieję, że usprawni to funkcjonowanie Urzędu. (…) Ta kadencja, tak jak poprzednia, będzie bardzo pracowita i mam nadzieję owocna, i to nie jest stanowisko dla mojej wygody, ale dla jeszcze bardziej wydajnej pracy na rzecz Państwa, a szczególnie na rzecz naszej gminy i naszych mieszkańców. Dziękuję.”

Głos zabrał Przewodniczący Rady, Zdzisław Goliński: „ Panie Burmistrzu, mam jedno pytanie. Kto zatem będzie kierował z ramienia Urzędu Biurem Rady? Kto bezpośrednio będzie współpracował ze mną?”

 Głos zabrał Burmistrz, Karol Skrzypczak: „Taką propozycję przedstawi Panu Przewodniczącemu Pani Sekretarz.”

Nie zgłoszono więcej pytań.

Ad. 4 Wnioski i interpelacje Radnych

Głos zabrał Radny, Mirosław Śmierzchała: „Panie Burmistrzu, Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo. Zanim przedstawię swój wniosek, krótko go uzasadnię. Wielokrotnie byliśmy beneficjentami gościnności, serdeczności pań z Kół Gospodyń Wiejskich. I myślę, że w całym tym przedwyborczym rozgardiaszu i zaangażowaniu mógł umknąć fakt, że 5 października Sejm uchwalił ustawę o kołach gospodyń wiejskich, prezydent 27 listopada podpisał, więc ona już obowiązuje. Z tego co pokrótce się zagłębiłem, daje ona możliwość Kołom Gospodyń Wiejskich nabycia osobowości prawnej. Jest wyznaczona kwota, 90 mln złotych w tym roku do rozdysponowania na Koła Gospodyń Wiejskich. W związku z tym oddelegowana jest jednostka powiatowa Agencji, aby te koła rejestrować. A mój wniosek do pana Burmistrza jest taki, by oddelegować albo osobę z Urzędu, bądź wyznaczyć jednostkę, która by z ramienia Urzędu zajęła się zgłębieniem tych zawiłości prawnych, ustawowych i miała kontakt z Agencją, a później wszystko przedstawić to paniom z kół gospodyń wiejskich. I dodatkowo jeżeli byłaby wola Kół Gospodyń Wiejskich, aby osobowość prawną posiadać, zagłębić się w przepisy prawa. Czy Centrum Usług Wspólnych w jakikolwiek sposób od strony formalnej mógłby pomóc w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym, w szczególności na początku?”

Głos zabrał Przewodniczący Rady, Zdzisław Goliński: „Dziękuję bardzo, zgodnie z porządkiem obrad Pan Burmistrz będzie odpowiadał w punkcie 7. A ja teraz zarządzam 5 minutową przerwę techniczną.”

Po przerwie. 

Ad. 5 Podjęcie uchwał w sprawie

1.      obniżenie średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka

 

Projekt Uchwały Nr II/5/18 dotyczący obniżenie średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka odczytał Wiceprzewodniczący Rady, Bernard Bałuniak. Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni –  15 „za”.  

 

Uchwała Nr II/5/18 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 29 listopada 2018 roku sprawie obniżenie średniej ceny skupu żyta przyjmowanego jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka, została podjęta i stanowi załącznik nr 2  do protokołu.

 

2.      ustalenia składu ilościowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce   

Projekt Uchwały Nr II/6/18 dotyczący ustalenia składu ilościowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce, odczytała Wiceprzewodnicząca Rady, Barbara Szewczyk. Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni –  15 „za”.  

Uchwała Nr II/6/18 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 29 listopada 2018 roku sprawie ustalenia składu ilościowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce, została podjęta i stanowi załącznik nr 3  do protokołu    

3.      ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

  

Projekt Uchwały Nr II/7/18 dotyczący ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce, odczytał Przewodniczący Rady, Zdzisław Goliński. Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 15 „za”.  

Uchwała Nr II/7/18 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 29 listopada 2018 roku sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce, została podjęta i stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Imienny wykaz głosowania Radnych na Uchwałę Nr II/5/18, Uchwałę Nr II/6/18, Uchwałę Nr II/7/18 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 29 listopada 2018 roku stanowi załącznik nr  5 do protokołu 

  Ad. 8  Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych

 Głos zabrał Burmistrz Miejskiej Górki: „Dziękuję Panie Radny za sygnalizowanie sprawy. Ja przypomnę, że dotychczas Koła Gospodyń Wiejskich funkcjonowały na podstawie ustawy o kółkach i organizacjach rolniczych z lat 50. Były one przypisane do kółek rolniczych, które de facto już nie istnieją. Ustawa, którą Sejm uchwalił niedawno była bardzo długo oczekiwana przez środowisko aktywnych pań, działających w ramach Kół Gospodyń Wiejskich. My, jako Gmina Miejska Górka plus Ośrodek Kultury jesteśmy modelowym przykładem współdziałania z paniami z Kół Gospodyń Wiejskich. O ile dobrze pamiętam, tylko w 3 naszych miejscowościach nie ma KGW. Wśród obecnych tutaj Pań Radnych jest kilka pań, które są przewodniczącymi kół w swoich miejscowościach. Od kilku lat organizujemy wiele różnych wydarzeń, wiele imprez, w wielu uroczystościach panie z KGW uczestniczą. W tym roku panie z kół były partnerami dużego projektu „Z wiejskiej spiżarni do Unii Europejskiej”. Uroczystość miała miejsce w Dłoni, wielu z Państwa w niej uczestniczyła. Uczestniczyło setki osób. Było to wydarzenie, które pozytywnie zapisało się w naszym środowisku. Pragnę przypomnieć, że KGW funkcjonujące w swoim miejscowościach są bardzo dobrze traktowane przez swoje środowisko, przez Rady Sołeckie, przez Sołtysów. Praktycznie tam gdzie jest świetlica wiejska, ma swoją siedzibę Koło Gospodyń Wiejskich. Corocznie w funduszu sołeckim Państwo Sołtysi są bardzo hojni, nawet hojniejsi od rządu i przeznaczają kilka lub kilkanaście tysięcy z tego budżetu na doposażenie, czy finansowanie lecia. Ta ustawa dla naszych kół jest bardzo dobrym rozwiązaniem, uważam to za świetny pomysł, jesteśmy do tego przygotowani. Jest przygotowany pracownik, który będzie się tym zajmować. W poniedziałek w Lesznie jest szkolenie z tego tematu. Jeżeli będzie możliwość pozyskania środków finansowych na funkcjonowanie KGW, to na pewno zrobimy wszystko, aby z tego finansowania skorzystać. Pośrednikiem będzie ARiMR. Na pewno w samej Agencji również będzie oddelegowana osoba, która będzie się zajmowała przyjmowaniem wniosków od kół. Przypomnę, że budżet gminy nie miał takiej możliwości, ponieważ koła nie miały osobowości prawnej. W tej chwili nabiorą takiej osobowości. Mam nadzieje, że to jeszcze w przypadku naszej gminy, jeszcze bardziej uaktywni Koła Gospodyń Wiejskich. Można nawet, w którymś momencie rozważyć ewentualność przekazania administrowania, czy zarządzania świetlicą wiejską w danej wsi. To dlatego, że koło będzie miało osobowość prawną. Uważam, że uchwalona ustawa, podobnie jak wcześniej ustawa o funduszu sołeckim, jest bardzo dobrym rozwiązaniem, krokiem ku oczekiwaniom społecznym. Na pewno zrobimy wszystko żeby z tychże środków korzystać. Kontakt z KGW mamy świetny, rzekłbym nawet rewelacyjny. Mnie, jak i panu dyrektorowi miło współpracuje się z paniami. Spotkań mamy wiele, pomysłów również. Wszystko dobrze wróży, widzę uśmiechy na buziach pań, które są szefami KGW w swoich miejscowościach.”

 

Głos zabrał  Przewodniczący Rady, Zdzisław Goliński: „ Myślę, że ta odpowiedź usatysfakcjonuje kolegę Mirka. Ja jeszcze chciałbym dodać, że nie na darmo jesteśmy na jednej z najwyższych lokat w Polsce jeśli chodzi o pozyskiwanie funduszy jakichkolwiek zdarzy się brać. Na pewno i po te środki sięgniemy.”

Głos zabrał radny, Mirosław Śmierzchała: „Rozmawiałem dzisiaj, przed sesją z kierownikiem Agencji i zwrócił uwagę, żeby po te pieniądze sięgnąć w tym roku należy się trochę pospieszyć. Do 30 grudnia muszą być wszelkie formalności załatwione, aby Agencja miała czas na dostarczenie wniosku. Teoretycznie jest to czas w pierwszym tygodniu grudnia, żeby koła, które chcą skorzystać z tych pieniędzy w tym roku, zgłosiły się do Agencji. Do uchwały dołączony jest wzór  statutu, na bazie którego można dość szybko i prosto się zarejestrować.”

Ad. 9 Wolne głosy i wnioski

Głos zabrał Przewodniczący Rady, Zdzisław Goliński: „Czy ktoś z Państwa chciałby zabrać głos? Nie, zatem dziękuję.”

Ad. 10  Zakończenie.

W związku z wyczerpaniem porządku II sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce, Przewodniczący Rady, Zdzisław Goliński, dziękując wszystkim za przybycie, zamknął
obrady o godz. 12:40.
    

                                                                       Przewodniczący

                                                          Rady Miejskiej w Miejskiej Górce:

                                                                      Zdzisław Goliński

                                                          

Protokołowała:

Joanna Pląskowska
       Naczelnik
Wydziału Organizacyjnego    

Załączniki:

1. Lista obecności - pobierz

2. Uchwała Nr II/5/18 - pobierz

3. Uchwała Nr II/6/18 - pobierz

4. Uchwała Nr II/7/18 - pobierz

5. Imienny wykaz głosowania Radnych - pobierz

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska