http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Rada Miejska
Skład Rady Miejskiej
Komisje Rady Miejskiej
Protokoły z Sesji
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2014 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2015 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2016 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2017 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2018 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2019 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2020 rok
Uchwały Rady Miejskiej
Porządek obrad najbliższej Sesji
Sesje Rady - wideo
Imienne głosowanie Radnych
Wnioski i interpelacje Radnych
Zbiór aktów prawa miejscowego
Burmistrz
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje


 
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok 
Protokoły z Sesji
 
data publikacji:  13-11-2013 | 10:52
data ostatniej modyfikacji:  21-11-2013 | 09:22
ostatnio modyfikowal: Karol Skrzypczak
Protokół nr XXXVI/13 z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 23 października 2013 roku 13.11.2013

 

PROTOKÓŁ NR XXXVI/13

z Sesji Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce odbytej w dniu

23 października 2013 roku

o godz. 12:00 w Sali Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej w Miejskiej Górce

W sesji uczestniczyli:

·         Karol Skrzypczak – Burmistrz Miejskiej Górki

·         Adam Bandura - Sekretarz

·         Radni Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce

·         Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy

·         Naczelnicy i Kierownicy wydziałów i referatów Urzędu Miejskiego

·         Sołtysi Gminy Miejska Górka

·         Prezes Finadvice Jarosław Korytowski

·         Zaproszeni goście

 

Ad. 1 Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad

Otwarcia XXXVI Sesji dokonał przewodniczący Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Powitał radnych, pracowników Urzędu oraz pozostałych zaproszonych gości. Stwierdził, iż na ustawowy 15 – osobowy skład Rady w sesji uczestniczy 15 radnych - tj.  100% ustawowego składu Rady, co stanowi quorum, więc jest ona władna obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Radni jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrali radnego Antoniego Bartkowiaka.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał obowiązujący porządek obrad, który przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie protokółu poprzedniej Sesji.
  3. Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym.
  4. Wnioski i interpelacje Radnych.
  5. Informacja o oświadczeniach majątkowych.
  6. Informacja Komisji Rewizyjnej o skardze na działalność dyrektora Zespołu Szkół
    w Konarach.

7. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1. zmian w budżecie na rok 2013,
    2. zatwierdzenia Planu Odnowy Sołectwa Roszkówko,
    3. uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu miejscowości Miejska Górka - osiedle Parkowa II,
    4. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla strefy przemysłowej w obrębie wsi Karolinki i Roszkówko, gmina Miejska Górka.
  1. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.
  2. Wolne głosy i wnioski.
  3. Zakończenie.  

Porządek obrad został przyjęty, głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 15  głosów „za”.

Listy obecności stanowi załącznik nr 1, 2, 3 do protokołu.

 

Ad. 2 Przyjęcie protokołu poprzedniej Sesji 

W związku z tym, iż do protokołu z sesji, która odbyła się w dniu 5 sierpnia 2013 roku nie wpłynęły uwagi pisemne i ustne Przewodniczący obradom zawnioskował o przyjęcie niniejszego protokołu bez odczytywania.

Za propozycją przewodniczącego Rady głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 15 „za”.

W związku z powyższym protokół nr XXXV z sesji, która odbyła się w dniu 5 sierpnia 2013 roku przyjęto bez odczytywania.

 

Ad. 3 Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym

Głos zabrał Burmistrz Miejskiej Górki, Karol Skrzypczak.

 Panie Przewodniczący, Państwo Radni, Szanowni Państwo. Okres międzysesyjny był wyjątkowo długi. Trwał ponad dwa miesiące. W międzyczasie miało miejsce wiele wydarzeń, aczkolwiek po porządku obrad można by było wywnioskować, że ten okres był krótki, gdyż do podjęcia są tylko 4 uchwały. Chciałbym zapowiedzieć, że w najbliższym czasie uchwał będzie więcej. Około połowy listopada odbędzie się kolejna sesja poświęcona opłatom i podatkom lokalnym. Państwo Radni będą musieli podjąć decyzję o wysokości podatków, które będą obowiązywać w roku przyszłym. Dysponujemy już stawkami, które ogłosił Minister Finansów, na podstawie których można przystąpić do dyskusji i przygotować projekt stawek podatkowych, które będą obowiązywać w 2014r. Na najbliższej sesji Państwo radni będą mogli takie uchwały podejmować.

Przejdę teraz do omawiania projektów uchwał. Pierwsza dotyczy zmian w budżecie, przedstawi ją w szczegółach Pani Skarbnik. Uchwała wynika z decyzji zwiększających budżet. Są to decyzje zewnętrzne, na przykład dotacja Wojewody, ale również decyzje wewnętrzne wynikające z większych wpływów podatkowych, szczególnie podatku CIT. To sprawia, że możemy zwiększyć plan dochodów, i w konsekwencji plan wydatków. Na pewno na następnych sesjach punkt dotyczący zmian w budżecie będzie umieszczony w porządku obrad. Jesteśmy coraz bliżej końca roku, dlatego zmiany będą miały wyłącznie charakter porządkowy. Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania projektu budżetu na przyszły rok. Do 15 listopada taki projekt w Biurze Rady musi być złożony przez burmistrza. Mogę jedynie zasygnalizować, że większość gmin, my również, będziemy mieli dużą trudność ze spięciem budżetu, jako że większość wpływów zewnętrznych, szczególnie podatek PIT, które bardziej zależą od decyzji Rządu, czy też subwencje wyrównawcze, gminy w przyszłym roku będą miały na poziomie niższym niż w roku obecnym. Przypomnę, że w 2013 roku gdzie mieliśmy wyższe wpływy niż w roku poprzednim. Teraz mamy sytuację odwrotną. Z przekazanych informacji wynika, że planowane wpływy ze źródeł o których wspomniałem w 2014 roku będą niższe. Jest to efekt kryzysu Skarbu Państwa.

Kolejna uchwała to zatwierdzenie planu odnowy miejscowości Roszkówko. Można by na palcach jednej ręki policzyć wsie, w których nie realizowaliśmy inwestycji ze środków unijnych, konkretnie -  Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Każda z wiosek, dla których ubiegaliśmy się o środki unijne, musiała mieć uchwalony program odnowy a raczej rozwoju miejscowości. Dla Roszkówka plan został uchwalony przez Radę, gdy  występowaliśmy o środki z Urzędu Marszałkowskiego na budowę placu zabaw po gruntach przejętych od Agencji Nieruchomości Rolnych. Natomiast teraz planujemy utworzyć miejsca na spotkania, o co wnioskują mieszkańcy tej miejscowości. Roszkówko i Dąbrowa są jedynymi wsiami w naszej gminie, w których nie ma pomieszczenia na zorganizowanie zebrań wiejskich, czy innego spotkania. Mieszkańcy wsi Dąbrowa korzystają z gościnności w Zespołu Szkół w Miejskiej Górce. Natomiast w Roszkówku zebrania wiejskie, czy wybór sołtysa z reguły odbywały się w podstawionym przez nas autobusie. Ostatnie spotkanie odbyło się w gospodarstwie agroturystycznym Pana Szwarca. To bardzo ładny ośrodek, dlatego polecam do ewentualnego korzystania z usług tego obiektu. W przypadku Roszkówka mieszkańcom najbardziej zależy na możliwości organizowania spotkań w okresie letnim, wiosennym i jesienny. W związku z tym planujemy budowę wiaty, podobnej do tej, jaka znajduje się w Roszkowie. Projekt uchwały dotyczący programu odnowy miejscowości Roszkówko obejmuje lata 2014 do 2020. W tym programie zamieszczony jest również zapis dotyczący przebudowy drogi łączący Roszkówko z Miejską Górką, ale to zadanie nie jest obecnie przedmiotem naszych działań. Priorytetem jest budowa wiaty. Mamy wolną kwotę w ramach programu Leader Plus, dzięki któremu realizujemy działania w chwili obecnej, o których za chwile więcej powiem. Możemy  to zadanie z tych środków zrealizować, to jest w zasięgu naszych możliwości. Kwota z tego programu może ulec zwiększeniu, ale ta kwestia zostanie rozstrzygnięta w najbliższych się miesiącach. Wówczas będzie szansa na realizację dwóch mniejszych zadań o podobnym charakterze. Pragnę Państwu przypomnieć, że na liście rezerwowej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich są nasze dwa projekty, a mianowicie budowa boisk w Konarach i w Dłoni przy szkole. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że również na te zadania pozyskamy dofinansowanie.

Kolejna uchwała dotyczy zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Parkowa II. Państwo Radni mają duże doświadczenie w uchwalaniu planów zagospodarowania przestrzennego. Macie dużą wiedzę, czym są plany zagospodarowania przestrzennego. To jest kolejna lekcja dotycząca tego, co znaczy prawo miejscowe, i  jakie rodzi skutki. Mamy wręcz klasyczny przykład, że można realizować tylko to, co jest przewidziane na danym obszarze w planie zagospodarowania przestrzennego. Projekt uchwały zawiera poprawkę, która dotyczy dwóch właścicieli posesji. Dwie rodziny wybudowały budynki, w których w części zamierzały prowadzić działalność usługową a w części przeznaczyć na cele mieszkaniowe. Zapisy w uchwalonym przez Radę Miejską planie zagospodarowania przestrzennego pozwalały jedynie prowadzenie działalności usługowej. Natomiast właściciele tych dwóch działek oprócz prowadzenia działalności usługowej zamierzają zamieszkać wraz z rodzinami na tych posesjach. Jednak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje takiej możliwości. Dlatego te osoby i ich rodziny, pomimo że są już wybudowane pomieszczenia na cele mieszkalne,  nie mogą się na tej działce zameldować. Nie mogą także rozliczyć podatku VAT na budownictwo mieszkaniowe. To, co Państwo dokonają dzisiaj, a mianowicie zmiany planu sprawi, że odblokujemy tym dwóm rodzinom możliwość zrealizowania swoich planów życiowych, i że będą mogli zakończyć tę inwestycję. W przeciwnym wypadku budynki będą stały, będzie mogła być w nich prowadzona działalność usługowa, natomiast nie będą one mogły pełnić funkcji budynków mieszkalnych, bo nie ma takiego zapisu w planie zagospodarowania przestrzennego.

Kolejna uchwała również dotyczy planu zagospodarowania przestrzennego. Jest to  kolejny krok w kierunku objęcia planem terenu leżącego przy drodze Miejska Górka – Zakrzewo przy byłym torze kolejowym. Przypomnę, że Rada podjęła już stosowne uchwały o przystąpieniu do opracowania studium kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy dla tego obszaru.

Uchwałą Rady Miejskiej w studium teren został przeznaczony na działalność przemysłową. Opracowanie studium nie zostało jeszcze zakończone, ale dopuszcza się, że w trakcie opracowywania studium można również podjąć uchwałę o przystąpieniu do planu zagospodarowania przestrzennego, z tym, że kolejność uchwalania musi być zachowana. Najpierw musi być uchwalone studium, a później plan, nie może być sytuacji odwrotnej. Obszar objęty planem jest zawężony od tego, który został objęty w studium.

Głównie chodzi nam o działalność przemysłową na tym terenie, o możliwość lokowania na przykład elektrownii gazowej na tym obszarze. Nie będę natomiast mówił o siłowniach wiatrowych, ponieważ skorzystam z obecności Pana Prezesa firmy Finadvice, który przedstawi stopień zaawansowania inwestycji w tejże sprawie. Przypomnę, że Gminę mamy podzieloną na siedem obszarów planu zagospodarowania, siedem farm wiatrowych. Cztery plany mamy uchwalone. Pozostałe trzy, mam nadzieję, że będą uchwalone do końca roku. Musimy się z tym pospieszyć, ponieważ Rząd przygotowuje zmiany w prawie. Jest paradoks, ponieważ z jednej strony zachęca się do odnawialnych źródeł energii, a z drugiej strony przygotowuje się projekt ustawy, która będzie w znacznym stopniu ograniczała obszar dla budowy siłowni wiatrowych. Mówi się tu o ustawie krajobrazowej, która da kompetencję określania całych obszarów, na których zostanie wyłączona możliwość ulokowania siłowni wiatrowych pod kątem ochrony krajobrazu. Na pewno nas te zmiany nie obejmą ale będzie dotyczyło gmin z jeziorami, z górami, lasami, czyli tych gmin, które żyją z turystyki, i takie ograniczenia są przygotowywane. Można zasygnalizować, że Gmina Pakosław, która również przystąpiła do opracowania planów zagospodarowania przestrzennego pod siłownie wiatrowe, spotkała się z decyzją odmowną Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, pod kątem ochrony widokowej. W tym przypadku chodziło szczególnie o wieże kościoła, z takimi przeszkodami można się spotkać. Natomiast przeszkody, które dotyczyły planów budowy siłowni wiatrowych w Gminie Miejska Górka, skutecznie były przez usuwane. Jesteśmy na dobrej, prostej drodze, aby wszystkie plany pouchwalać. Zakładaliśmy, że na dzisiejszej sesji będzie jeden z kolejnych planów uchwalany, ale nie wpłynęły decyzje dotyczące włączeń gruntów z produkcji rolniczej z Ministerstwa Rolnictwa. Między innymi tego typu sprawy, które są obligatoryjne  powodują wydłużenie postępowań w czasie. Zapewniam, że jeśli tylko otrzymamy dokumenty, niezwłocznie przedłożę Radzie stosowne projekty uchwał. To były sprawy związane z dzisiejszym porządkiem obrad. Jak wspomniałem, w najbliższym czasie posiedzeń Rady i tym samym pracy będzie dużo więcej.

W tej chwili w kilku zdaniach chciałbym Państwu przedstawić informację o sprawach bieżących, szczególnie o zrealizowanych i realizowanych inwestycjach. Zakończyliśmy realizację zadania współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Konkretnie mowa tu o remoncie świetlicy i budowie placu zabaw przy Szkole Podstawowej i boiska we wsi Sobiałkowo. Zadanie rozpoczęto na przełomie sierpnia/września ubiegłego roku, i obecnie zostało zakończone. Całkowity koszt zadania wynosił 597 tysięcy złotych, z czego roboty podstawowe wynosiły 528 tysięcy złotych, prace dodatkowe 69 tysięcy złotych. Przypomnę, że przy wcześniejszym remoncie świetlic wiejskich, prace dodatkowe opiewały na wartość prawie 30 %. W przypadku świetlicy w Sobiałkowie w skali procentowej kwota nie była tak duża. Prace dodatkowe były związane głównie z remontem przylegającej do świetlicy remizy strażackiej. Przypomnę, że jest to dziwna sytuacja, iż w ramach środków unijnych Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich nie można finansować zadań związanych z remontami remiz strażackich. Poziom dofinansowania wynosił 307 tysięcy złotych. Przedwczoraj w Urzędzie pracownicy Urzędu Marszałkowskiego przeprowadzili kontrolę tej inwestycji. Wypadła ona pozytywnie, zadanie zostało całkowicie rozliczone i obecnie czekamy na zwrot drugiej transzy, ze środków unijnych, w wysokości 151 tysięcy złotych. Mamy nadzieję, że ta kwota wpłynie nam jeszcze w tym roku.

Drugie duże zadanie, które zrealizowaliśmy, to budowa kanalizacji sanitarnej w pozostałej części Konar, w Oczkowicach i części Dłoni. Na ten temat dużo mówiliśmy, dużo mówiliśmy też na temat firmy, która to zadanie wykonywała. Całkowity koszt zadania wyniósł 3 miliony 272 tysiące złotych: roboty podstawowe 3 miliony 237 tysięcy, roboty dodatkowe 34 tysiące złotych, z tym, że robót dodatkowych nie zleciliśmy firmie, która wykonywała tę inwestycję. Prac dodatkowych tej firmie nie zlecaliśmy z obawy o terminowość i jakość wykonania zadania. Przewidywane dofinansowanie tego zadania wynosi 2 miliony 7 tysięcy złotych. Część została już nam przekazana, a teraz czekamy na kontrolę, ponieważ zwrot drugiej transzy musi być poprzedzony kontrolą. Druga transza wynosi 1 milion 181 tysięcy złotych. Bardzo na nią liczymy, ponieważ w budżecie tę kwotę mamy zapisaną w tym roku. Czasami mamy taką sytuację, że z utęsknieniem czekamy na kontrolę, która jest oczekiwana i ponaglana, aby była jak najszybciej i żeby była odblokowana druga część transzy.

Teraz podam kilka informacji technicznych: długość kolektorów grawitacyjnych wyniosła 5,5 km, rurociągi boczne 3,5 km. W ramach zadania były wybudowane 3 przepompownie ścieków oraz 136 przyłączy, aczkolwiek może to być trochę mylące, ponieważ dla przykładu mogę powiedzieć, że w Dłoni mamy pięć bloków z sześćdziesięcioma rodzinami i tym zadaniem objęliśmy dwieście rodzin, czyli to jest dość duża skala i w tej chwili zadanie jest już zakończone. Przygotowujemy komunikat dla mieszkańców o możliwości podłączania się do sieci. Oczywiście będzie podany odległy termin ostatecznego podłączenia się. Trzeba brać pod uwagę to, że obecnie mamy już środek jesieni, i lada chwila mogą przyjść mrozy, więc wykonanie przyłącza może być technicznie niewykonalne. Zakładamy, że termin podłączenia się do kanalizacji sanitarnej ustalimy na koniec maja lub czerwca przyszłego roku. Przy okazji mogę pochwalić mieszkańców Miejskiej Górki, gdyż jest mniej niż 20 posesji, które nie wykonały jeszcze przyłącza  kanalizacji sanitarnej. Są to przypadki bardzo trudne. Niektóre posesje nie mają na przykład przyłącza wodociągowego. Są i takie sytuacje, że ktoś nie ma nawet toalety w budynku, a ma ją na zewnątrz, lub budynki są niezamieszkałe, albo zamieszkałe przez mieszkańców trudnych. Jak na skalę Miejskiej Górki po takim czasie, naprawdę można być zadowolonym, że tak duża liczba mieszkańców miasta podłączyła się do kanalizacji sanitarnej i podpisała umowy na odbiór ścieków.

Z innych spraw, które dotyczą inwestycji w toku to chciałbym poinformować, że jesteśmy w trakcie realizacji, może górnolotnie to zabrzmi, budowy szlaku rowerowego wokół Gminy Miejska Górka. Musieliśmy pomyśleć nad nazwą, aby wpisać się w program   turystyczno – rekreacyjny po to, by móc uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych  w ramach programu Leader Plus. Stopień zaawansowania realizacji zadania mamy duży, z tym, że planowane zakończenie tej inwestycji jest przewidywane na koniec maja przyszłego roku. Do końca czerwca musimy się z tego zadania całkowicie rozliczyć. Przypomnę, że w ramach tego programu były realizowana budowy: wiata w Roszkowie, plac zabaw w Gostkowie, w Rozstępniewie, w Woszczkowie i na Topólce. Te zadania są zakończone.

Jesteśmy po przetargach i podpisaliśmy umowy na cztery następne zadania. Są to: boisko w Niemarzynie, boisko w Piaskach, prace przy świetlicy i stawie w Kołaczkowicach oraz  przy świetlicy w Oczkowicach. Te zadania zależą od mocy przerobowej firm, które wygrają przetarg. Jeśli pozwoli pogoda prace te mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku. Wiadomo, że muszą one się zakończyć zgodnie z terminem umowy, którego nie możemy przekroczyć. Całkowita realizacja i rozliczenie nastąpi w roku przyszłym. W ramach tego samego programu są realizowane dwa zadania. Są to: budowa boiska ze sztuczną nawierzchnią i siłownia zewnętrzna przy Zespole Szkół w Miejskiej Górce oraz budowa placu zabaw przy Szkole Podstawowej w Miejskiej Górce. Realizacja tego zadania została już rozpoczęta i na początku przyszłego roku powinna być  całkowicie zakończona.

Z kolejnych zadań, które realizujemy całkowicie ze środków własnych, to budowa  ulicy Parkowej. Termin jej zakończenia to koniec października. Mam nadzieję, że będzie on dotrzymany, aczkolwiek opóźnienia w ostatnim okresie wynikają z naszych przyczyn, ponieważ firmę dwukrotnie zabieraliśmy do wykonywania innych zadań. Jedno to układanie krawężnika w Konarach po budowie kanalizacji sanitarnej. Tego zadania nie planowaliśmy, ale Zarząd Powiatowy przekazał nam materiał, w związku z tym musieliśmy się spieszyć, aby te prace wykonać przed ułożeniem asfaltu. Drugie zadanie polegało na zabudowie rowu i budowie chodnika przy ulicy Kobylińskiej, to jest wylot z Miejskiej Górki w kierunku Kobylina. W tym przypadku podobnie w Konarach ułożyliśmy krawężnik i chodnik przed wyłożeniem masy asfaltowej przy okazji remontu drogi krajowej. Została również zakończona budowa chodnika przy ulicy Wałowej. Natomiast będąc przy remoncie drogi krajowej to wypada wspomnieć i podziękować zarządcom, ponieważ od wielu lat zabiegaliśmy o naprawę nawierzchni tej drogi. Ten proces został kilka lat temu rozpoczęty. Przy końcu roku z wolnych środków Generalna Dyrekcja wykonywała taki remont dwukrotnie. To był fragment drogi w Dłoni, później poza Dłonią. Oczekiwaliśmy, iż kolejne remonty będą też tak wyglądały, że co roku kilometr, czy dwa będą wykonywane. Nastąpiło przyspieszenie działań i aktualny zakres prac na drodze krajowej przekroczył nasze wszelkie oczekiwania. Oczywiście zawsze wynikają z tego tytułu problemy, takie jakie są sygnalizowane, ale standard nawierzchni i przy okazji krawężników oraz chodników w wielu miejscach uległ zdecydowanej poprawie. Śmiałbym zaryzykować stwierdzenie, że to były najpoważniejsze prace od chwili powstania tej drogi, jeżeli chodzi o zakres, skale i wartość. W wielu przypadkach krytyczny stan, który występował na tej drodze został zdecydowanie poprawiony i myślę, że to będzie przez najbliższe lata dobrze służyło kierowcom. Ktoś by mógł powiedzieć, że 13 rok nie był zbyt szczęśliwy, ale jeżeli chodzi o drogi, szczególnie te główne przecinające Gminę Miejska Górka to jest on rokiem wyjątkowym.

Odnośnie drogi wojewódzkiej chciałbym powiedzieć, że miała ona już „pecha”  na drodze projektowania. Projekt był wykonywany dwukrotnie, ponieważ w między czasie zmieliły się przepisy związane z ochroną środowiska. Później, gdy przystąpiono do realizacji to przetarg wygrało konsorcjum trzech firm. W między czasie wiele firm drogowych w kraju miało problemy i zadanie nie zostało zakończone. Urząd Marszałkowski, który jest zarządczą dróg wojewódzkich musiał z tymi firmami się rozstać, zadanie podsumować, podliczyć i ogłosić kolejny przetarg. W tej chwili to zadanie realizuje dość poważna firma, mająca bardzo dobre notowania  na rynku nie tylko krajowym, ale i światowym. Tą firma SKANSKA. Jest możliwe, wszystkich źle wykonanych wcześniej rzeczy do końca nie naprawią, ale jest nadzieja, że końcowy efekt będzie w miarę przyzwoity, i do końca roku ta droga będzie drogą gotową i przejezdną. Te dwa główne szlaki komunikacyjne: droga krajowa i droga wojewódzka przebiegająca przez Gminę Miejska Górka uzyskają  przyzwoitą jakość i nawierzchnię. Oczywiście cały czas pozostaje mankamentem przejazd przez Miejską Górkę. To jest odrębny problem, o który będziemy musieli ciągle walczyć i walczymy, aby doprowadzić do tego, żeby przebieg drogi krajowej wyprowadzić poza Gminę Miejska Górka.

Chciałbym poinformować, że konsekwentnie odnawiamy i realizujemy miejsca związane z pamięcią narodową. Państwo na pewno widzieli i pamiętają  prace związane z remontem, w zasadzie budową nowego Pomnika Pomordowanych przy Klasztorze Franciszkanów w Miejskiej Górce. Podobne plany mieliśmy do pomnika Powstańców Wielkopolskich w Miejskiej Górce. Wstępnie zapewniliśmy finansowanie budowy nowego pomnika. Czasami napotykamy przeszkody, przykro jeżeli takie przeszkody sprawiają sami mieszkańcy. Na skutek działalności jednego z mieszkańców Gminy Miejska Górka, Urząd Wojewódzki  wycofał się z finansowania budowy nowego pomnika i zasugerował jego remont. Nie do końca nam o to chodziło, ale też z należytą starannością postaramy się to zadanie wykonać. Prace przy remoncie rozpoczęły się w październiku i do końca bieżącego roku będą zakończone. Zdecydowana większość środków finansowych pozyskaliśmy od Wojewody Wielkopolskiego i Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Inwestorem jest również Gmina Miejska Górka. Spotykam się z sygnałami, że nie zdążymy wykonać prac do Wszystkich Świętych. Naszym celem nie jest 1 listopada tylko 6 stycznia, ponieważ to w tym dniu rozpoczęło się w Miejskiej Górce Powstanie Wielkopolskie. Do tego czasu pomnik będzie gotowy. Obecnie ze względu na zbliżające się święto zostały przerwane. Po dniu „Wszystkich Świętych” w listopadzie zostaną wznowione.

Z innych wiadomości, które miałbym do przekazania, to podzielenie się informacjami wynikających ze zebrań wiejskich, w których uczestniczyłem we wrześniu. W terminie do 30 września mieszkańcy podejmują decyzję o przeznaczeniu środków z funduszu sołeckiego w roku następnym. Wsi sołeckich mamy 17, kolejny 18 samorząd dotyczący miasta  i nie jest on objęty funduszem sołeckim. Uczestniczyłem we wszystkich zebraniach wiejskich, frekwencja była różna. Od bardzo wysokiej do niskiej. Państwo sołtysi mają już doświadczenie z uchwalaniem funduszu sołeckiego. Moja ocena dotycząca przygotowania propozycji jest jak najbardziej pozytywna. Skupiamy się na zadaniach małych, tych, które są w możliwości finansowania. Czytałem ostatnio w prasie o funduszach obywatelskich, Niektóre gminy czy powiaty wydzielają z budżetu jakąś skromną kwotę, i przeznaczają ją na fundusz obywatelski. Na przykład Gmina Rawicz przeznacza około 300 tysięcy na fundusz obywatelski, gdzie mieszkańcy decydują, na co te pieniądze mają być przeznaczone. Do funduszu sołeckiego jestem przekonany, natomiast do tego funduszu mój stosunek jest negatywny, bo rodzi się pytanie: kogo mieszkańcy wybrali? W takim przypadku wychodzi na to, że mieszkańcy wybrali radnych i burmistrza nie po to, żeby Ich reprezentowali, tylko żeby wykonywali to co gmina jest zobowiązana wykonywać na rzecz Premiera czy wojewody. Natomiast to, co ma służyć mieszkańcom ma być finansowane z funduszu obywatelskiego.

Takie można odnieść wrażenie, tak że bardziej dopatrywałbym się w tym pomyśle jakieś propagandy niż konkretnego działania. Cały fundusz Gminy jest funduszem obywatelskim, nasze zadania, które realizujemy służą przede wszystkim mieszkańcom naszej Gminy, poprawie jakości życia mieszkańców, rozwiązywania problemów. Oczywiście wszystkich problemów nigdy się nie rozwiąże wszystkich. Życie też pokazuje, że rozwiązując jeden problem, pojawiają się dwa kolejne, tak już jest i tak zapewne będzie. To  jest moja osobista dygresja co do funduszu obywatelskiego, o którym jest coraz głośniej. Nawet wczoraj spotkałem się z tym, że jedna z partii w ogóle proponuje fundusz obywatelski obowiązkowo w każdej gminie powyżej 5 tysięcy mieszkańców. Też rodzi się pytanie, po co?

Byłem również zaskoczony brakiem dyskusji na zebraniach odnośnie systemu gospodarki odpadami, ponieważ wcześniej w kilku uczestniczyłem. Były one poprzedzone wprowadzeniem tego systemu, i nawet na jednym musiałem prowokacyjnie zadać pytanie, ponieważ byłem zaskoczony milczeniem mieszkańców. Zastanawiałem się, co to milczenie miało oznaczać; aprobatę, czy dezaprobatę dla tego systemu. Kiedy miał on dużo niewiadomych, byliśmy za to krytykowani. Teraz być może wynika to z większej wiedzy, z konfrontacji z innymi gminami, że tak jest wszędzie, i został on powszechnie zaakceptowany. Oczywiście są wyjątki niezadowolonych, ale takie przypadki zawsze będą się zdarzały. Generalnie można powiedzieć, że ten system zadziałał i funkcjonuje. Jestem usatysfakcjonowany ze spotkań wiejskich. Atmosfera była spokojna i kulturalna, nie licząc sporadycznych wyjątków.

Pragnę również przypomnieć, że w okresie wakacyjnym odbywał się konkurs na dyrektora Szkoły Podstawowej w Dłoni. Dotychczasowa kadencja dyrektora minęła. Pierwszy konkurs, który się odbył miał wadę prawną, dlatego byłem zmuszony go unieważnić. Zarządziłem ponownie drugi, zgodnie z procedurami, ale żaden kandydat nie przystąpił do konkursu. W związku z powyższym zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty Burmistrz wskazuje czy powołuje na to funkcje osobę przez siebie wybraną. Pozwoliłem sobie powierzyć to stanowisko przez okres 10 miesięcy Panu Arnoldowi Ratajskiemu.

W międzyczasie odbyły się też przetargi na sprzedaż nieruchomości. Przedstawiałem to na posiedzeniach Komisji. Największy przetarg odbył się na sprzedaż gruntów rolnych w okolicy Klasztoru przy rzece Dąbroczni. Gmina była właścicielem gruntów o powierzchni ponad 7 hektarach zlokalizowanych na trzech działkach. Ogłosiliśmy przetarg do którego przystąpiły trzy firmy, wobec czego spodziewaliśmy się większej licytacji. Do licytacji jednak nie doszło. Wszystkie trzy działki kupiła nasza miejscowa firma WALBET. Jedną za 182 tysiące złotych, drugą za 30 tysięcy złotych i trzecią za  36 tysięcy złotych. W najbliższym tygodniu będzie miało miejsce zawarcie aktów notarialnych. Są to grunty rolne i prawo obliguje aby zwrócić się do Agencji Nieruchomości Rolnych. Agencja korzysta z prawa pierwokupu, czyli może być tak, że mimo wylicytowanej kwoty przez nabywcę, Agencja uzna, że to jest kwota dla nich interesująca i wtedy nabywcą tego gruntu może być Agencja Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Będą dwa akty notarialne - pierwszy jest umową warunkową, i dopiero w momencie, kiedy Agencja oświadczy, że nie korzysta z prawa pierwokupu, można przystąpić do drugiej umowy  już finalizującej przeniesienie własności.

Z innych informacji, z którymi chciałbym się z Państwem podzielić to moje uczestnictwo w zeszłym tygodniu, w Ogólnopolskim Kongresie Gmin Wiejskich. Kongres odbył się w Serocku pod Warszawą. Z powiatu rawickiego brał w nim udział jeszcze wójt Pakosławia i Burmistrz Gminy Bojanowo jako, że tylko te trzy Gminy są członkami. Przypomnę, że Gmina Miejska Górka również jest członkiem tej największej organizacji w kraju, skupiającej gminy. Dyskusje toczyły się w wielu tematach: oświaty, planowania  przestrzennego, ale nas samorządowców z powiatu rawickiego i gmin o podobnym charakterze najbardziej interesował głównym temat – Rozwój Obszarów Wiejskich w latach 14 – 20. Odpowiednie wnioski z tego Kongresu formułowaliśmy, ponieważ gminy wiejskie są mocno zaniepokojone polityką Rządu idącą w kierunku odchodzenia od finansowania rozwoju obszarów wiejskich, czyli tego, co my teraz w dużej mierze realizujemy. Niektóre działania będą niemożliwe, a inne bardzo utrudnione. Będziemy musieli się wykazać ogromnym zaangażowaniem, wykorzystać zdobyte doświadczenie, aby w latach następnych korzystać  z równie szerokiego strumienia środków unijnych,  tak jak do tej pory. Na pewno będzie się do tego trzeba mocno przygotować. Byłem bardzo mocno zaskoczony informacją przekazaną przez szefa związku gmin, a jest nim Wójt Gminy Czerwonk spod Poznania, że w skali kraju około 500 gmin w ogóle nie korzystało z programów pomocniczych, czyli  nie realizowało żadnej inwestycji przy udziale środków unijnych. Można odnieść takie wrażenie, że mieli tak dużo własnych środków, iż nie sięgnęli po środki zewnętrzne, albo że mieli tak mało własnych, że nie stać ich było na wkład własny w tychże projektach. Skala jest ogromna i nie do końca dowierzam, że może to być prawdą, że aż tyle gmin w kraju mogło z funduszy nie skorzystać, mając obraz naszej sytuacji, gdzie w tej chwili nie byłbym w stanie wymienić tych przedsięwzięć, które zrealizowaliśmy i realizować będziemy przy pomocy środków unijnych. Bo jest to wielka ilość i wielka kwota pieniędzy, którą żeśmy pozyskali z zewnątrz, w stosunku do możliwości budżetowych Gminy. Strach pomyśleć, jakby tych środków nie było, na jakim etapie byśmy byli w wielu dziedzinach. Uzyskaliśmy ogromne wsparcie,  zrobiliśmy ogromny krok do przodu przy udziale tych środków.

Trzeba się także mocno przygotować do nowego budżetu. Będzie to od nas wymagało  szczególnej staranności i  przygotowania wniosków, aby móc dalej realizować zadania inwestycyjne służące rozwojowi Gminy przy udziale środków zewnętrznych. Uprzywilejowane będą tak zwane zintegrowane  obszary. W skali kraju będzie ich około 20. Zalicza się do nich głównie miasta wojewódzkie, czyli w naszym przypadku Poznań i Wrocław. Będą tworzone tak zwane aglomeracje, czyli miasto i gminy zlokalizowane wokół niego i na nie oddziaływujące. Te obszary będą poddane szczególnym nakładom inwestycyjnym. Tereny leżące dalej od centrum będą w gorszej sytuacji. Musimy sobie poradzić z tą dodatkową trudnością. Gminy wiejskie leżące wokół dużych miast są gminami najbogatszymi. W naszym przypadku są to Tarnowo Podgórne, Suchy Las, Kórnik. Są najbogatszymi gminami w Wielkopolsce i one dostaną dodatkowy zastrzyk finansowy plus środki własne. Dlatego będą duże dysproporcje pomiędzy dużymi aglomeracjami, a nazwijmy gminami od nich bardzo oddalonymi, dlatego bardzo trudno będzie nam konkurować i dogonić te obszary w realizacji zadań. Jeśli Państwo mają jakieś pytania to służę uprzejmie.”

 

Pan Zdzisław Goliński zapytał, czy ktoś ma pytania do przedstawionego materiału.

Pytań do przedstawionego materiału nie było.

 

Ad. 4 Wnioski i interpelacje Radnych

Wniosek złożył Radny Mirosław Śmierzchała. Stanowi on załącznik nr 4 do protokołu.

 

Ad. 5 Informacja o oświadczeniach majątkowych

 

Informacje o oświadczeniach majątkowych pracowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz tutejszego Urzędu Miejskiego przedstawił Burmistrz Karol Skrzypczak. Stanowi ona załącznik nr 5 do protokołu.

Informacje od Wojewody Wielkopolskiego  o oświadczeniach majątkowych odnośnie Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce odczytał Zdzisław Goliński. Stanowi ona załącznik nr 6 do protokołu

Zdzisław Goliński odczytał, także informacje o oświadczeniach majątkowych Radnych Rady Miejskiej w Miejskiej Górce. Stanowi ona załącznik nr 7 do protokołu.


Ad. 6 Informacja Komisji Rewizyjnej o skardze na działalność dyrektora Zespołu Szkół
w Konarach

Głos w tej sprawie zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Andrzej Szczurny.

Informacja Komisji Rewizyjnej o skardze na działalność dyrektora Zespołu Szkół
w Konarach stanowi
załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 7  Podjęcie uchwał w sprawie:

 

a) zmian w budżecie na rok 2013

 Projekt uchwały nr XXXVI/177/13 dotyczącą dokonania zmian w budżecie na rok 2013 odczytała Skarbnik Dorota Lamperska. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 15 „za”.

Uchwała XXXVI/177/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 23 października 2013 roku w sprawie zmian w budżecie na rok 2013 została podjęta i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

b) zatwierdzenia Planu Odnowy Sołectwa Roszkówko

Projekt uchwały nr XXXVI/178/13 dotyczącą zmian zatwierdzenia Planu Odnowy Sołectwa Roszkówko odczytał Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce Bernard Bałuniak. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 15 „za” .

Uchwała XXXVI/178/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 23 października 2013 roku w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Sołectwa Roszkówko została podjęta i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

c) uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu miejscowości Miejska Górka - osiedle Parkowa I

Projekt uchwały nr XXXVI/179/13 dotyczącą uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu miejscowości Miejska Górka - osiedle Parkowa II przedstawił Przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 15 „za” .

Uchwała XXXVI/179/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 23 października 2013 roku w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu miejscowości Miejska Górka - osiedle Parkowa II została podjęta i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

d) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla strefy przemysłowej w obrębie wsi Karolinki i Roszkówko, gmina Miejska Górka

Projekt uchwały nr XXXVI/180/13 dotyczącą przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla strefy przemysłowej w obrębie wsi Karolinki i Roszkówko, gmina Miejska Górka odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce Barbara Szewczyk. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 15„za” .

Uchwała XXXVI/180/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 23 października 2013 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla strefy przemysłowej w obrębie wsi Karolinki i Roszkówko, gmina Miejska Górka została podjęta i stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

 

 Ad. 8 Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych

Przewodniczący Rady  odczytał treść wniosku złożonego przez Mirosława Śmierzchałe. Stanowi on załącznik nr 4 do protokołu.

Następnie głos zabrał Karol Skrzypczak: „Jak najbardziej można przychylić się do wniosku. Natomiast przy uchwalaniu planu zagospodarowania zmiany Parkowa II,  na pewno Państwo zwróciliście uwagę, że na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego można wykonywać to co dany plan przewiduje. Jakakolwiek inna działalność jest po prostu niemożliwa. Mieliśmy taką sytuację, że na tymże obszarze mogła być prowadzona tylko działalność usługowa i nie mogło być funkcji mieszkalnej. Zawsze podkreślam, że na obszarach objętych planami zagospodarowania przestrzennego, które uchwalamy jest wprowadzona totalna ochrona siłowni wiatrowych. Biorąc pod uwagę rolniczy charakter Gminy, jest dopuszczalna działalność rolnicza i to na określonych warunkach. Może być wybudowany obiekt do 2 tysięcy metrów kwadratowych i nie wyższy, o ile dobrze pamiętam, niż 15 metrów. Mogą to być silosy na zboże, chlewnia, czy obora. Ktokolwiek na tym obszarze chciałby wybudować stację paliw, warsztat samochodowy, spotka się z  przeszkodą. Nawet zalesienie określonych obszarów nie będzie niemożliwe, bo plan zagospodarowania tego nie przewiduje. Natomiast ten wniosek przekażemy naszemu urbaniście, i jeżeli nie będzie przeciwwskazań natury prawnej, to nie widzę przeszkód, żeby taką dodatkową uwagę wprowadzić. Będzie też rodziło się pytanie jak zachowa się Wojewoda, czy nie będzie to podstawa do uchylenia uchwał. Myślę, że z Panem Prezesem będziemy musieli tę kwestię przekonsultować. Nie jest nam na rękę uchylenie którejś z uchwał, bo wtedy musielibyśmy powtórzyć procedurę, na stracilibyśmy kolejne miesiące. Na pewno tę sprawę będziemy musieli skonsultować z Nadzorem Prawnym Wojewody i rozpatrzyć, czy wprowadzenie tego zapisu nie będzie nadinterpretacją. Możemy iść dalej, wprowadzając więcej zakazów, ale one nic nie dają, bo na obszarze planu wolno tylko tyle, ile wolno, i nic więcej. Jakakolwiek inna działalność jest po prostu wykluczona. Mam nadzieję, że uda się ten zapis wprowadzić i że będzie on zaakceptowany przez  pracowników nadzoru Prawnego Wojewody. Jeżeli takich przeszkód nie będzi,e to jestem jak najbardziej za tym, aby taki zapis był dodatkowo wprowadzony.”

 

Ad. 9 Wolne głosy i wnioski

Jako pierwszy wystąpił Prezes Finadvice Jarosław Korytowski: „Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, Panie Burmistrzu w pierwszych słowach chciałbym podziękować Państwu za wytrwałość, konsekwencję i mądrość podjętych Waszych decyzji o uchwaleniu tych planów. Jak dzisiaj widzimy, te plany będą nam umożliwiały rzeczywiście zablokowanie w dużym stopniu budowę dużej kopalni odkrywkowej i uratowanie tak cennych albo bym powiedział, tak drogocennych gruntów rolniczych na terenie Gminy Miejska Górka. Bardzo długo trwała procedura związana z opracowaniem i uchwaleniem planów zagospodarowania, a dzisiaj możemy powiedzieć, że jeszcze dwa, trzy miesiące i będzie zakończony kompleksowy projekt dotyczący uchwalenia planów zagospodarowania dla budowy elektrowni Miejska Górka i dla siłowni wiatrowych. Jest to rzeczywiście Wasza mądrość, ponieważ już dzisiaj słyszymy i wiemy o tym, że gminy bogate i województwa nie chcą płacić „Janosikowego” . W przyszłym roku na pewno już nie będzie „Janosikowego”, będą ukrócone dotacje. Wy zarobiliście już swoje pieniądze dla tej Gminy, zarobiliście dla swoich dzieci dla swoich wnuków. Tymi decyzjami uchwalenia planu zagospodarowania przejdziecie Państwo rzeczywiście do historii, że zrobiliście wieli krok do przodu, albo do tyłu, bo jeżeli rok temu staliśmy przed przepaścią to w tym roku zrobiliśmy krok do tyłu od przepaści, będziecie mieli własne środki. Starsi uważają, żeby przypadkiem nie popełnić tego błędu co kiedyś towarzysz Wiesław popełnił. Zrobiliśmy olbrzymi krok do tyłu, farma wiatrowa idzie do przodu. Jeżeli nam się uda, to do 15 grudnia podejmiecie Państwo kolejne uchwały dotyczące pozostałych trzech planów, które jeśli  zostaną  przez Wojewodę zatwierdzone, to jeszcze w tym roku wystąpię do PSE o wydanie warunków technicznych przyłączenia farmy wiatrowej Miejska Górka do krajowej sieci systemu. Oczywiście to potrwa następne 5 miesięcy, ale jeżeli zrobimy to w grudniu to w maju mamy szanse otrzymać taką decyzję. Nawet zakładając poślizg, różne warunki, ukształtowania – może kolejne dwa miesiące, to jesteśmy już w lipcu, ale mimo wszystko, w przyszłym roku 2014 rozpoczniemy inwestycję. Rozpoczniemy pierwsze prace przy budowie elektrowni, która powstanie tu, w Miejskiej Górce. Parę lat temu podjęliście Państwo tę decyzję, żeby rozpocząć tę działalność. Jeszcze raz dziękuję Państwu, dziękuję Panu Przewodniczącemu, Panu Burmistrzowi za wytrwałość i za mądrość, mądrość tych działań. Farma Wiatrowa powstanie. Powstanie już od 2014 i do 2016 i będzie zakończona cała inwestycja. Jest to olbrzymi zastrzyk finansów, środków dla Gminy i dla całego społeczeństwa. Świadczy to o tym, że Gmina jest perspektywiczna , widzi przyszłość, rozwój i możliwości zbudowania. Nie jest to łatwy projekt, ale mimo wszystko, najważniejszy. Najcięższy okres praktycznie mamy za sobą. Później oczywiście będzie jeszcze czas budowy. Już Państwo widzą, że na tych terenach, gdzie zostały uchwalone cztery miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego już jeżdżą nasi geolodzy, robią odwierty, sprawdzają grunty, czy można tam stawiać te turbiny. Jak na razie nie ma żadnego zagrożenia, jest bardzo dobrze. Na razie nikt węgla nie odwiercił i nie znalazł. Szanowni Państwo, Szanowni Radni dziękuje, budujemy i będziemy budować wspólnie razem przyszłość Miejskiej Górki. Dziękuję. Mam nadzieję, że na następnej sesji będę mógł znowu powiedzieć, co możemy dla Was zaproponować. Mówiłem o tym mówiłem wcześniej, parę miesięcy do tyłu, ale dzisiaj już po uchwaleniu następnego planu, będziemy mogli powiedzieć o konkretnych szczegółach. Sądzę, że na następnym spotkaniu będę już dysponował szczegółami w takim stopniu, aby już konkretnie pokazywać kiedy i jak będziemy realizować następny, całkowicie nowy etap nowej inwestycji, realizować dla Miasta, Gminy Miejska Górki. Dziękuje za uwagę.”

Po wystąpieniu Prezesa firmy Finadvice głos zabrał Zdzisław Goliński: „Myślę, że w ten sposób po raz pierwszy na tej sali usłyszeliśmy z ust Pana Prezesa, nie dla niektórych niewiarygodnego Burmistrza, Przewodniczącego, czy niewiarygodnych Radnych, że jednoznacznie Rada tej kadencji zmierza w kierunku pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, a nie zaś w kierunku budowy kopalni odkrywkowej. Dziękuję Państwu bardzo.”

Następnie głos zabrał Mirosław Śmierzchała : „Mam taką świadomość, że niewiele osób może wiedzieć, iż 26 lipca Sejm podjął uchwałę, która daje możliwość osobom ubezpieczonym w  ZUS i KRUS i są prawnymi opiekunami dzieci czyli rodzice, skorzystania z dofinansowania dla dzieci, które nie ukończyły 5 roku życia. To dofinansowanie trwa maksymalnie 3 lata i w przypadku KRUS – u wynosi 249 złotych, które jest płacone z budżetu Państwa, czyli rocznie około tysiąca złotych dla ubezpieczonych w KRUS. Tak jak powiedziałem, jednym z wielu warunków jest to, że trzeba być ubezpieczonym w KRUS i nie można prowadzić działalności gospodarczej, jak jest się „Krusowcem” i, że jest się opiekunem prawnym. Taką informację należy złożyć do placówki KRUS w Rawiczu i można też za pomocą mediów umieścić taką informację, aby była możliwość jej dalszego przekazania”

Głos zabrał, także Antoni Jórdeczka: „Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Radni, Panie Burmistrzu, Szanowni Państwo ja nie zamierzałem zabrać głosu na dzisiejszej sesji, ale jakbym przewidział pewne rzeczy, i się przygotowałem. Zwróciłem się do Pana Burmistrza z pismami z dnia 5.09 i w październiku o udostępnienie informacji publicznej. Pierwsza odpowiedź była lakoniczna, nie otrzymałem wymaganych dokumentów, druga odpowiedź była już szersza i w 70 % wymagane dokumenty otrzymałem za co Panu Burmistrzowi dziękuje. Ale, Panie Burmistrzu. Te 30% dokumentów, czy 40, które Pan mi nie przekazał, ja wiem, jakie to są dokumenty. Ja jestem w ich posiadaniu, ale z innego źródła. Powiem Panu tak, że informacja, którą obywatele mają prawo otrzymać jest informacją publiczną, i należy odpowiedzieć. Oczywiście nie otrzymałem pisma PAK – u o to, żeby farmy wiatrowe tu omawiane niektóre były z planu usunięte, bo dzisiaj proszę Państwa nie mamy odpowiedzi, które zostały przez Pana Burmistrza uwzględnione w planie, o które wnioskował Nadzór Górniczy w Poznaniu nie mamy. Przy omawianych dzisiaj farm wiatrowych nie mamy, które zostały włączone. Dalej nie mamy informacji, którą Pan Burmistrz ukrył z lutego 2011 roku, że na terenie Oczkowic, Woszczkowa, części Dłoni i Kołaczkowic musi być nałożony plan górniczy, czyli zablokowanie jakiejkolwiek inwestycji. Informację jaką Pan Burmistrz mi przekazał po pierwszym moim piśmie była taka, że to Starosta otrzymał takie dokumenty. Oczywiście cały operat otrzymał Starosta, ale Pan Burmistrz otrzymał od Ministra Środowiska pismo, które na moją prośbę później mi przekazał, ale o tym piśmie ani Radni, ani Sołtysi, ani społeczeństwo nie wie. Lakoniczna odpowiedź w gazecie nie informuje społeczeństwa o zagrożeniu zabezpieczenia górniczego wręcz jak czytałem ten artykuł w „Życiu Rawicza” to najlepszy prawnik by tego nie rozgryzł to co Pan Burmistrz się wypowiedział. To jest proste, po prostu, do końca tego roku Państwo Radni mają „Prykas” uchwalenie planu zagospodarowania, studium umieszczenia tego terenu w Oczkowicach. Kto chce, mogę na mapce pokazać po sesji jaki, to jest teren. Jeżeli Państwo Radni tego nie zrobicie do końca tego roku, wobec tego w trybie nadzoru Wojewoda na koszt Gminy zrobi to samo. Tutaj słyszałem też, Pan Przewodniczący przeczytał wniosek Pana Śmierzchały. Ja powiem tak Panie Radny. Idea wspaniała, tylko że Pan ma za mało wiedzy, żeby móc takie wnioski formułować i one nic nie będą znaczyły i to co Pan Burmistrz powiedział, że Wojewoda uchyli to w trybie nadzoru taką uchwałę, bo proszę Państwa, żeby coś takiego umieścić w studium, czy planie tu trzeba znać ustawę Prawa Geologicznego i Górniczego, a ona wyraźnie mówi, wyraźnie mówi niczym nieudokumentowane złoże węgla nakłada się to i koniec nie ma dyskusji, także to raczej jest wniosek propagandowy niż konkretna sprawa, którą można załatwić. Panie Burmistrzu, Szanowni Państwo, Radni, Sołtysi wszyscy tu obecni, jeden z najlepszych adwokatów w Poznaniu w opinii prawnej na temat, czy w obowiązującym stanie prawnym Gmina może skutecznie uniemożliwić powstanie kopalni węgla brunatnego po przeanalizowaniu wielu ustaw w podsumowaniu Pan Mecenas pisze: chciałbym, żeby Państwo Radni mieli świadomość tego co to są plany, a co to jest ustawa Prawo Górnicze i Geologiczne. Chcę udzielić wyczerpującej odpowiedzi na postawione pytanie i należy uwzględnić dwie perspektywy, czasowo krótszą i dłuższą, ponieważ utworzenie na terenie Gminy kopalni węgla brunatnego wymaga uzyskanie koncesji, której udzielenie jest uzależnione od braku sprzeczności z faktami planowania i gospodarowania Gminy. W bliższej perspektywie można skutecznie lokalizacji takiej inwestycji zapobiec (…).W drugim okresie czasu, ponieważ Gmina jest związana  aktami planowania na wyższych szczeblach administracji, czy krajowy plan, czy wojewódzki lokalizacja takiego obiektu jako inwestycji celu publicznego, bo wobec ustawy jest to wpisane. Może zostać narzucona z góry i to, co Pan Burmistrz dzisiaj mówił, że Państwo taką uchwałę podejmiecie i Pan Radny wnioskował, nie ma żadnego znaczenia, z góry przyjdzie „Prykas” i koniec. Ostatecznie zatem Gmina choć ma znaczący wpływ na powstanie kopalni węglowej to nie może jednak skutecznie tego uniemożliwić, i budowa farm wiatrowych proszę Państwa, ja dokładnie nie znam, ale to jest 20 – 25 lat eksploatacji takiej farmy, a PAK Górnictwo zamierza tutaj wybudować kopalnie w perspektywie kilkunastu lat. Gdyby budowa się zaczęła dzisiaj, to jest  15 lat. Za 20-25 lat farma wiatrowa będzie już wyeksploatowana. Grosze zapłaci firmie, która buduje farmy na naszym terenie i tak będzie węgiel tam i tak wydobywany. Chciałbym w tym miejscu podziękować wszystkim rolnikom i nie tylko za to, że nie wyrażają zgody na odwierty, bo to jedyna droga do wstrzymania waloryzacji szerokiego planu. Są tacy co się zgadzają, są tacy to widać, nie powiem publicznie w jakich cenach i po sądach nie chcę się włóczyć. Jak widać większość jest przeciw. Panie Burmistrzu, jeżeli jest to szczere co Pan mówi, że jest Pan przeciw kopalni to każdy następny odwiert powinien być dla Pana porażką, a nie umie Pan dostatecznie przekonać tych ludzi. To nie są już tylko badania, już na pierwszej stronie projektu prac górniczych, które Pan posiada od lutego 2011 roku jest napisane: przyszły użytkownik złoża PAK Górnictwo, Pan wystawiał pozytywna opinię na odwierty. Panie Przewodniczący po ostatnim moim wystąpieniu tutaj na sesji Pan mi powiedział, że strach przechodzi w paranoje. To jest realne zagrożenie nie paranoja, to jest realne zagrożenie i o tym trzeba mówić. Proszę Państwa, na mój wniosek w Radzie Powiatu Rawickiego samorząd, tamtejszy Pan Przewodniczący, jutro jestem z nim umówiony, będzie organizował debatę na temat przyszłości tego terenu i jego przeznaczenia. My w Stowarzyszeniu „Nasz Dom” cieszymy się z tego, że będą wiatraki, a nie kopalnia węgla, ale to jest tylko odłożenie sprawy dalej i prosiłbym Pana Przewodniczącego, żeby też się mocno zastanowił i Państwa Radnych, żebyśmy przeprowadzili też może nie debatę, ale informację publiczną co nas czeka w przyszłości, kiedy odwierty się już skończą i będzie, zrobimy plan odwiertów to tylko będzie wniosek PAK – u o uruchomieniu kopalni, a to już jest droga taka króciutka. Więc jeszcze raz zwracam się do Pana Przewodniczącego, zacznijmy ze społeczeństwem o tym rozmawiać, przecież są ludzie, którzy są za kopalnią, są ludzie, którzy są przeciw kopalni dlaczego my nie chcemy dyskutować?, ale proszę Państwa Stowarzyszenie samo tego nie zrobi, do tego potrzebny jest samorząd. Apeluję do Państwa o publiczną debatę w tej sprawie. Dziękuję.”

Ponownie wystąpił Jarosław Korytowski: „Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, Panie Burmistrzu, przepraszam że wyszedłem  przed Panem, ale chciałbym odpowiedzieć króciutko na te słowa, które  Pan (Antoni Jórdeczka) powiedział. Przede wszystkim bardzo się cieszę, że opozycja jest mimo wszystko za naszymi wiatrakami, ale to nie jest 25 lat. 25 lat byłoby zbyt krótkim okresem. Umowy są podpisywane  na 29 lat i 11 miesięcy z opcją przedłużenia na następne 10 lat, a więc my liczymy, że to jest około 40 lat, same wiatraki. To jest zbyt duża inwestycja. Koszt takiego wiatraka, samego wiatraka mówię w tej chwili to jest ponad 2,5 miliona euro, a więc są to olbrzymie pieniądze, nikt sobie nie pozwoli na taki krótki czas. Jeśli chodzi o te dokumenty, które są w Gminie, rzeczywiście, czy to jest ważne stwierdzenie,  czy  jest to złoże udokumentowane. Ja rozmawiałem z profesorem Chlebowskim, tudzież z innymi geologami, którzy się na tym znają, którzy powiedzieli mi i zapewnili, że to złoże nie jest udokumentowane, one tam dopiero ma literkę C, B, A i jest bardzo daleka droga do opracowania dokumentacji. Oni muszą w tej chwili wykonać ileś tam odwiertów, żeby mogli to udokumentować. Szanowni Panie Burmistrzu, Szanowni Radni, może rzeczywiście zróbmy nie okrągły stół, bo po jaką „cholerę” robić okrągły stół, można przy normalnym stole usiąść, ze społeczeństwem porozmawiać o tym, bo to jest tak samo i w moim interesie i moich inwestorów, żeby rzeczywiście uspokoić społeczeństwo, że farma wiatrowa to jest przyszłość i nie będziemy wydawać pieniędzy. Bo kto przyjdzie, Pan Bryja, PAK przyjdzie do mnie, czy Sołtys przyjdzie do mnie, bo przecież to jest jego grupa i powie „Ej Korytowski, to ja Ci tutaj zapłacę” -  nie - proszę Pana, to tak nie jest. Jeszcze raz powtarzam, bardzo chętnie więźniemy udział w takiej debacie. Zaprosimy tak samo na tę debatę profesora Chlebowskiego tudzież innych, rzeczywiście bardzo dobrych geologów, którzy mają coś do powiedzenia na ten temat. Uważam, że bardzo dobrze, że Pan to powiedział. Panie Burmistrzu zapraszam nawet na nasz koszt zorganizujmy takie spotkanie jak najszybciej, jestem za tym jak najbardziej. Dziękuję.”

Głos zabrał Burmistrz mówiąc: „ W jednym występie upodobnię się do Pana Jórdeczki, że też nie planowałem na ten temat zabierać głosu, ale się przygotowałem. Od wielu tygodni, przecież w skali kraju, czy nawet przez ostatnie lata obserwujemy dyskusję demagogiczną na temat katastrofy smoleńskiej, i widzę, że w skali Gminy mamy wielu naśladowców podobnej retoryki, podobnego sposobu wyrażania się. Spotkałem się z zarzutem nie udzielenia informacji w trybie zapytania o dostęp do informacji publicznej. Otrzymał Pan odpowiedź na wszystkie pytania. Te pytania się różniły, pierwsze różniło się od drugiego, i na każde Pan zgodnie z zapytaniem uzyskał odpowiedź. Proszę precyzyjnie formułować w takim razie pytania. To, o co Pan pytał, uzyskał Pan odpowiedź, więc proszę mi tutaj nie zarzucać nie udzielenia odpowiedzi, a jeżeli ma Pan taki zarzut, to proszę sformułować skargę na działalność Burmistrza. Takie rzeczy już żeśmy przerabiali na nie udzielenie informacji w trybie zapytania o dostęp do informacji publicznej. Natomiast co do odpowiedzi dotyczących planów zagospodarowania przestrzennego i tak dalej, to proszę też nie mylić dwóch różnych pojęć; plan zagospodarowania przestrzennego, a studium. To są dwa różne dokumenty. Jeśli chodzi o występowanie węgla brunatnego, w ogóle obowiązywanie studium, obowiązek istnieje dopiero od kilkunastu lat, że każda z Gmin powinna mieć takie studium kierunków rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Na mapce z 2001 roku, bo to jest pierwszy dokument dotyczący studium, w 2001 roku w tymże studium jest zapis o występowaniu złóż węgla brunatnego na terenie Gminy Miejska Górka. Zadaję Panu pytanie, gdzie Pan wtedy pracował w 2001 roku? I skąd ten zapis w tym studium się tam znalazł i wszystkie plany zagospodarowania przestrzennego, które my w tej chwili uchwalamy muszą to studium, które Gmina w 2001 roku uchwaliła, tę poprawkę brać pod uwagę, że te złoża, na tym obszarze mniej więcej występują, ale stwierdzamy o nieopłacalności ich wydobycia. My po prostu to ignorujemy. Natomiast Pan, najpierw kilkanaście lat temu wpisał (informację o występowaniu węgla) w studium, a teraz ma Pan pretensje, że Gmina musi to wpisać w studium. Przecież to w studium już jest od 12 lat i Pan jest tego autorem, więc proszę nie kłamać. Natomiast złoża są udokumentowane zgodnie z prawem górniczym i geologicznym ze stycznia 2012 roku. Muszą być obowiązkowo wpisane do studium, ale my to w studium już mamy. Powinny być również wpisane do planu zagospodarowania przestrzennego, tylko tu jest taka różnica, że co do studium, jeżeli nie zrobimy tego w określonym czasie, to Wojewoda może wydać zarządzenie zastępcze i to wpisać na koszt Gminy. Natomiast co do planu zagospodarowania przestrzennego, Wojewoda nie ma takiego prawa. Nie ma takiej kompetencji, nie może tego zrobić, a decyduje plan zagospodarowania przestrzennego. Przypomnę, że ustawa uchylona z 94 roku od razu przewidywała, że jeżeli złoża są udokumentowane, to Gmina wpisuje je do planu zagospodarowania przestrzennego. W tejże ustawie doszedł ten dodatkowy element  - jest studium, jest plan zagospodarowania przestrzennego. W studium musi być zapis, w planie nie musi. W studium jest sankcja, w planie nie ma sankcji, czyli Wojewoda nie ma prawa uchwalić tegoż planu zagospodarowania za Gminę. Mówienie, że ktoś decyduje, że góra zdecyduje i tak dalej, no na górze jest Rząd. Przecież słyszałem wypowiedzi Ministra Rolnictwa, nie wiem, kolega wie, na pewno kto jest Ministrem Rolnictwa, zapowiedzi, że tutaj ten węgiel może być wydobywany. Takie obawy ja też mam, że ten Rząd może w którymś momencie zmienić zdanie. Przykładem nich będzie wiek emerytalny. 2,5 miliona podpisów, gdzie one trafiają? Do kosza. Dzieci sześcioletnie do szkoły podstawowej, ponad milion podpisów, gdzie to jest? W koszu. Otwarte fundusze emerytalne, wielka wrzawa na ten temat, postulaty, gdzie to jest? W koszu. Jaka partia między innymi sprawuje Rząd w tym kraju? Pana kolegi, no to bardzo przepraszam. Rząd może zrobić wiele rzeczy, zadłużenie kraju, nawet Konstytucję zmienić. Natomiast, jeżeli żyjemy w Państwie prawa, a Państwo stwarzacie prawo lokalne, to nikt nie ma prawa uchylić tego zapisu, chyba, że niezgodnie z prawem postępuje Rząd, nie licząc się z opinia publiczną, , ale takie deklaracje mieliśmy. Co do odwiertów, Gmina nikogo nie namawia do wykonywania odwiertów, natomiast spotykałem się z opiniami: „odwierty równa się kopalnia” głoszonymi na różnych spotkaniach, między innymi przez profesorów, których Państwo zapraszaliście z Uniwersytetu Przyrodniczego. Tymczasem na gruntach profesorów Uniwersytetu Przyrodniczego najwięcej odwiertów zostało wykonanych. Przypomnę, że Zakład Rolny w Dłoni jest własnością Uniwersytetu Przyrodniczego i tam było bodajże 8 odwiertów wykonanych za zgodą tychże profesorów. Tak że nie bądźmy tutaj obłudni, bo z jednej strony mówimy coś, a z drugiej zupełnie coś innego. Ja dosyć się naoglądałem w telewizji takiego cynicznego kłamania i nie zachęcam to pójścia tą drogą, bo kłamstwo ma zawsze krótkie nogi, i zawsze prędzej czy później wyjdzie. Proszę nie naśladować tych wzorców, które kolega bardzo często ogląda w telewizji. Tak że póki co, my tworzymy to prawo i tak jest, choć  w środowisku są również zwolennicy kopalni. Zresztą przypominałem, że nawet gdyby było 90 % zwolenników kopalni w Gminie Miejska Górka to muszą liczyć się z konsekwencjami, bo art. 8 Prawa Górniczego mówi, że jakakolwiek działalność górnicza na obszarze danej gminy jest możliwa tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jest zgodna z planem zagospodarowania przestrzennego. Proszę sobie przeczytać art. 8 tegoż prawa, że jeżeli planu zagospodarowania przestrzennego się nie zmieni, to inna działalność jest niemożliwa. Pan Korytowski jest sympatycznym człowiekiem, ale też nie lubi, jak mu się „naciśnie na odcisk”. Przypomnę, Gmina Krzywiń najpierw uchwaliła plan, że wiatraki można budować, a później, pod wpływem jakiś nacisków zaczęła ten plan zmieniać. Ten, kto zmienia plan, musi się liczyć z konsekwencjami finansowymi, z odszkodowaniami i też nie życzę sobie i mieszkańcom, żeby Gmina Miejska Górka była pozwana przez firmę Finadvice w sądzie o odszkodowanie za zmianę stanowiska. Od kilku lat jesteśmy w tym konsekwentni, idziemy w plany zagospodarowania przestrzennego dotyczące siłowni wiatrowych. W studium od 2001 roku jest zapis, że na obszarze Oczkowic występują złoża węgla brunatnego, ale te rafy skutecznie omijamy. Plany są uchwalane. Wojewoda miał inne zastrzeżenia co do niektórych, ale te, które są uchwalane obowiązują i też w tej chwili Wojewoda jest przecież powiadamiany o naszych planach zagospodarowania przestrzennego. Może zgłaszać uwagi, ale tego nie zrobił. Tak że w tej chwili praktycznie jesteśmy krok przed metą i niebawem będziecie Państwo radni uchwalali trzy ostatnie plany zagospodarowania przestrzennego. Póki co, to gminy decydują o prawie lokalnym. Niestety ostatnie doświadczenia pokazują, że Rząd czasami ma w głębokim poszanowaniu stanowisko społeczeństwa i podejmuje różne działania. Obyśmy my tego też nie doświadczyli. Mam głęboką nadzieję, że tego nie doświadczymy i wszystkim nam tego życzę. Dziękuję.”

Na końcu przemówił Przewodniczący Rady: „Pozwolicie mi Państwo, że na koniec jeszcze to podsumuję. Rada w 100 % jest przeciw kopalni, 90 % społeczeństwa jest przeciw kopalni i Stowarzyszenie „Nasz Dom” jest przeciw kopalni. Rada jest w 100 % za siłowniami wiatrowymi, chociaż nie wszystkim się one tak bardzo podobają i budzą kontrowersje, ale my jesteśmy odpowiedzialnymi Radnymi i wiemy, że z obszarów rolnych wyżyć się da, ale na jakim poziomie proszę Państwa. My jesteśmy odpowiedzialni za Gminę, za jej rozwój, jak Pan Prezes powiedział jesteśmy odpowiedzialni za nasze dzieci. 40 lat to jest taki obszar i szmat czasu, że nawet nie wiem, czy za 40 lat będziemy niepodległym Państwem, bo nikt nam tego nie zagwarantuje, czy coś innego, czy jakiś inny kataklizm się nie stanie. Na dzień dzisiejszy w zgodzie idźmy i budujmy wiatraki. Mamy tu zapewnienie, konkretne nawet terminy i bądźmy przeciwko kopalni odkrywkowej, i o to chyba tutaj chodzi.”

 

Ad. 10 Zakończenie

W związku z wyczerpaniem porządku XXXVI sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce,  przewodniczący Zdzisław Goliński dziękując wszystkim za przybycie zamknął obrady o godz. 14:35


Sekretarz Obrad:                                 Przewodniczący Rady Miejskiej:                                                                                 

 Antoni Bartkowiak                                         Zdzisław Goliński


Załączniki:

  1. Lista obecności Radnych
  2. Lista obecności Sołtysów
  3. Lista obecności zaproszonych gości
  4. Wniosek złożony przez Mirosława Śmierzchałę
  5. Informacja o oświadczeniach majątkowych pracowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz tutejszego Urzędu Miejskiego.
  6. Informacja Wojewody Wielkopolskiego  o oświadczeniach majątkowych Przewodniczącego Rady i Burmistrza.
  7. Informacja o oświadczeniach majątkowych Radnych Rady Miejskiej w Miejskiej Górce
  8. Informacja Komisji Rewizyjnej o skardze na działalność dyrektora Zespołu Szkół
    w Konarach
  9. Uchwała nr XXXVI/177/13
  10. Uchwała nr XXXVI/178/13
  11. Uchwała nr XXXVI/179/13
  12. Uchwała nr XXXVI/180/13

 

 

 

 

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska