http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje
Redakcja Biuletynu
Statystyki
Rejestr zmian
Instrukcja obsługi BIP
Wyszukiwarka


 
Rejestr zmian 
Informacje
 
Treść archiwalna z dnia: 2018-10-17 12:25:35
Strona / Organy władzy publicznej / Rada Miejska / Uchwały Rady Miejskiej / Uchwały Rady Miejskiej 2018 r.
Uchwała Nr XXXVII/204/2018 w sprawie:ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu osobom zmarłym oraz określenie zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu

 

Uchwała  Nr XXXVII/204/18

Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 16 października 2018 roku

w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu osobom zmarłym oraz określenie zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu

 

            Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 i art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. z 2018 r. Dz. U. poz. 994 z późn. zm.) w związku z  art. 17 ust. 1 pkt 15 oraz art. 44 i art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1508) oraz art. 10 ust. 3 ustawy  z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych  (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz.912 z późn. zm.)  Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala:

 

§ 1. Ustala się zasady sprawienia pogrzebu oraz zasady zwrotu kosztów poniesionych przez Gminę Miejska Górka, związanych ze sprawieniem pogrzebu.

 

§ 2. Zadania własne Gminy polegające na sprawieniu pogrzebu osobom zmarłym zamieszkującym  lub przebywającym na terenie Gminy Miejska Górka, w tym osobom bezdomnym, realizuje Ośrodek Pomocy Społecznej w Miejskiej Górce.

 

§ 3. 1.O sprawienie pogrzebu przez Gminę Miejska Górka może ubiegać się osoba lub rodzina zobowiązana do pochówku, pozostająca w trudnej sytuacji materialnej równocześnie nie mająca uprawnień ani możliwości ubiegania się o zasiłek pogrzebowy na podstawie odrębnych przepisów.

 

       2. Sprawienie pogrzebu następuje na podstawie aktu zgonu wydanego przez Urząd Stanu Cywilnego po rozpoznaniu sytuacji przez pracownika socjalnego i stwierdzeniu okoliczności o których mowa w ust.1.

 

§ 4. Pogrzeb powinien być przeprowadzony zgodnie z wyznaniem zmarłego. W sytuacji kiedy nie jest możliwe ustalenie wyznania osoby zmarłej bądź gdy była ona niewierząca pogrzeb powinien być przeprowadzony z uwzględnieniem panujących w tym zakresie gminnych zwyczajów i tradycji z uwzględnieniem ostatniej woli zmarłego, jeżeli jest to możliwe.

 

§ 5. 1. Sprawienie pogrzebu odbywa się na cmentarzu w miejscowości zamieszkania osoby zmarłej zastrzeżeniem ust . 2 i 3.

 

       2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach pogrzeb może odbyć się w innym miejscu niż miejsce zamieszkania osoby zmarłej.


       3.  Sprawienie pogrzebu osobie bezdomnej bez względu na ostatnie miejsce zamieszkania oraz osoby nikomu nieznanej (NN) ma miejsce na cmentarzu wskazanym przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Miejskiej Górce.

 

§ 6. 1. Dokonanie niezbędnych czynności związanych z pogrzebem Ośrodek Pomocy Społecznej w Miejskiej Górce zleca przedsiębiorcom  prowadzącym usługi pogrzebowe.


       2. Zakres usług pogrzebowych winien obejmować podstawowe czynności niezbędne do sprawienia pochówku, przy zachowaniu godności zmarłego, a w szczególności :

1) formalności związane ze zgonem i pogrzebem;

2) przygotowanie zwłok do pochówku;

3) zakup trumny wraz z akcesoriami;

4) pokrycie kosztów chłodni oraz prosektorium;

5) pokrycie kosztów transportu zwłok do miejsca pochówku;

6) wykopanie, zasypanie i uformowanie grobu oraz oznaczenie go znakiem wyznania zmarłego;

7) obsługę pogrzebu;

8) inne czynności wynikające z okoliczności, zgodnie z wyznaniem zmarłego, prawem oraz miejscowymi zwyczajami.

 

§ 7.1. Płatność kosztów pogrzebu dokonuje się na podstawie faktury lub rachunku wystawionego przez podmiot, któremu pochówek został zlecony.


      2. Koszt sprawienia pogrzebu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Miejskiej Górce  nie może przekroczyć wysokości zasiłku pogrzebowego określonego w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 poz.1270)

 

§ 8.1. Ustala się następujące zasady zwrotu wydatków poniesionych na sprawienie pogrzebu:

 

1) jeżeli po osobie zmarłej przysługuje zasiłek pogrzebowy z ubezpieczenia społecznego, wydatki pokrywa się w całości z tego zasiłku;

 

2) jeżeli osoba zmarła pozostawiła  majątek, a nie nabyła prawa do zasiłku pogrzebowego, wydatki pokrywa się w całości lub części z masy spadkowej, zgodnie z przepisami prawa spadkowego;

 

3) w przypadku gdy zmarły był osobą bezdomną i nie przysługiwał po nim zasiłek pogrzebowy z tytułu ubezpieczenia społecznego i nie pozostawił po sobie majątku, Ośrodek Pomocy Społecznej w Miejskiej Górce pokrywa koszt pogrzebu, a następnie występuje do gminy właściwej ze względu na ostatnie miejsce zameldowania osoby na pobyt stały o zwrot udokumentowanych wydatków, poniesionych na sprawienie pogrzebu;

 

4) w przypadku sprawienia pochówku osobom bez ustalonej tożsamości, koszt pogrzebu pokrywa się ze środków własnych gminy.

 

    2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach można odstąpić od żądania zwrotu całości lub w części wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu od spadkobierców, zwłaszcza gdy dochód osoby zobowiązanej lub dochód na osobę w rodzinie  zobowiązanej nie przekracza kryterium określonego w art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej. Sytuację materialną spadkobierców ustala się na podstawie dokumentów właściwych do ustalenia kryterium dochodowego oraz wywiadu środowiskowego, przeprowadzonego przez pracownika socjalnego. 

 

§ 9. Wykonanie uchwały powierza się  Burmistrzowi Miejskiej Górki.

 

§ 10. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

 

 


 

UZASADNIENIE

do Uchwały Nr XXXVII/204/18

Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 16 października 2018 roku

w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu osobom zmarłym oraz określenie zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu

 

Ustawodawca mocą art.17 ust.1 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. 2018 poz. 1508) do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym zaliczył sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym. Zgodnie z art. 44 ustawy o pomocy społecznej gmina ustala sposób sprawienia pogrzebu. Zgodnie z art. 10 ust.3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( t. j. z 2017 poz. 912 z późn. zm.) zwłoki niepochowane przez osoby do tego zobowiązane są chowane przez gminę właściwą ze względu na miejsce zgonu. Niniejsza uchwała w swojej treści wskazuje ograniczenia finansowe tj. maksymalną wysokość kosztów  pochówku, jaki gmina  gotowa jest ponieść. Odniesieniem do wskazanego ograniczenia jest zasiłek pogrzebowy wypłacany przez  Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a który w chwili  podejmowania niniejszej uchwały wynosi 4 000 zł.

 

Uregulowanie sprawienia pogrzebu przez Gminę Miejska Górka pozwoli na określenie stałych zasad, obowiązujących w jednakowym zakresie, dla każdego pochówku sprawianego przez Gminę Miejska Górka.


««« powrót
 
 


Interaktywna Polska