http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje
Redakcja Biuletynu
Statystyki
Rejestr zmian
Instrukcja obsługi BIP
Wyszukiwarka


 
Rejestr zmian 
Informacje
 
Treść archiwalna z dnia: 2019-02-05 14:52:11
Strona / Organy władzy publicznej / Rada Miejska / Uchwały Rady Miejskiej / Uchwały Rady Miejskiej 2019 r.
Uchwała Nr IV/22/19 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych zakładanych i prowadzonych na terenie Gminy Miejska Górka przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego i ministrów oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania

Uchwała Nr IV/22/19

Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 30 stycznia 2019 r.

 

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych zakładanych i prowadzonych na terenie Gminy Miejska Górka przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego
i ministrów oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania
i wykorzystania.

     Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (T.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) oraz na podstawie
art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.) Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala, co następuje:

            § 1. Uchwała ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania dla publicznych, prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Miejska Górka lub osoby fizyczne oraz niepublicznych:

1)        przedszkoli, w tym specjalnych;

2)        oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych;

3)        innych form wychowania przedszkolnego;

4)        szkół realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki;

5)        podmiotów oświatowych prowadzących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;

6)        podmiotów oświatowych realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka -

- zwanych dalej "podmiotami oświatowymi".

           

            § 2. 1. W celu uzyskania prawa do dotacji organy prowadzące niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, szkoły składają Burmistrzowi Miejskiej Górki odrębne wnioski o udzielenie dotacji dla każdego prowadzonego przez siebie podmiotu oświatowego, o którym mowa
w
§1, zawierające informacje o planowanej liczbie uczniów, dzieci objętychwczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych- nie później, niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji oraz przekazują dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

            2. Organy prowadzące publiczne przedszkola, oddziały przedszkolne w publicznych szkołach podstawowych, inne publiczne formy wychowania przedszkolnego, publiczne szkoły składają informacje o planowanej na kolejny rok budżetowy liczbie uczniów, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, celem złożenia materiałów niezbędnych do zaprojektowania budżetu gminy Miejska Górka.

     3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również organów prowadzących publiczne i niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły, w zakresie podania planowanej liczby uczniów uczestniczących w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych oraz objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w celu uzyskania dotacji, o których mowa w art. 15 i art. 30 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

4. Obowiązku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego – w roku, w którym dotacja została przyznana w drodze otwartego konkursu ofert.

            5. Wniosek o udzielenie dotacji składa się do Burmistrza Miejskiej Górki i zawiera następujące dane:

1)      nazwę i adres organu prowadzącego przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę oraz dane kontaktowe: numer telefonu i adres poczty elektronicznej,

2)      nazwę i adres podmiotu oświatowego: przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły,

3)      typ podmiotu oświatowego, formę kształcenia (dzienna, stacjonarna, zaoczna),

4)      określenie charakteru podmiotu oświatowego(publiczna, niepubliczna)

5)      określenie roku, na który ma być udzielona dotacja,

6)      datę wydania i numer zezwolenia na prowadzenie publicznego przedszkola, publicznego oddziału przedszkolnego, publicznej szkoły lub publicznej formy wychowania przedszkolnego lub odpowiednio datę wydania i numer zaświadczenia o wpisie do ewidencji niepublicznych przedszkoli, niepublicznych oddziałów przedszkolnych, niepublicznej szkoły lub niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego,

7)      datę rozpoczęcia działalności przez przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, szkołę lub inną formę wychowania przedszkolnego,

8)      planowaną liczbę uczniów, którzy będą uczęszczać do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole, szkoły lub innej formy wychowania przedszkolnego do końca roku budżetowego, na który udzielana jest dotacja z podziałem na okresy od stycznia do sierpnia i od września do grudnia, wraz z dodatkowym wyodrębnieniem planowanej liczby uczniów niepełnosprawnych z podaniem rodzajów niepełnosprawności i wieku dzieci (roku urodzenia), planowanej liczby uczniów, którzy objęci będą wczesnym wspomaganiem rozwoju, planowanej liczby uczniów/uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz planowanej liczbie uczniów niebędących mieszkańcami Gminy Miejska Górka,

9)       planowaną liczbę uczniów podmiotów oświatowych spełniających inną przesłankę niewymienioną w pkt.8 - zwiększającą dotację naliczaną według subwencji oświatowej- określoną w rozporządzeniu MEN w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w danym roku, np. uczniowie klas sportowych, uczniowie należący do mniejszości narodowej lub etnicznej, uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich szkół podstawowych, planowana średnia liczebność małych szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży i itp. (podać rodzaj przesłanki),

10)  nazwę banku i numer rachunku bankowego przedszkola, oddziału przedszkolnego, szkoły lub innej formy wychowania przedszkolnego, na który będą przekazywane miesięczne części dotacji podmiotowej.

 

     § 3. 1.Organ prowadzący dotowane podmioty oświatowe składa w terminie do 10. dnia każdego miesiąca, z tym, że za grudzień w terminie do dnia 5grudnia Burmistrzowi Miejskiej Górki informację o faktycznej liczbie uczniów, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzonych przez siebie podmiotów oświatowych, wymienionych w § 1, na których przysługuje dotacja udzielana w trybie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych - według stanu na pierwszy dzień roboczy danego miesiąca.

            2. Comiesięczna informacja o faktycznej liczbie uczniów przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego a także uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, zawiera następujące dane:

1)      nazwę i adres organu prowadzącego przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę oraz dane kontaktowe: numer telefonu i adres poczty elektronicznej,

2)      nazwę i adres podmiotu oświatowego: przedszkola, oddziału przedszkolnego, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły,

3)      określenie miesiąca, za który składana jest informacja o faktycznej liczbie uczniów,

4)      faktyczną liczbę uczniów, którzy uczęszczają do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, szkoły lub innej formy wychowania przedszkolnego w danym miesiącu według stanu na pierwszy dzień roboczy tego miesiąca, wraz z dodatkowym wyodrębnieniem faktycznej liczby uczniów niepełnosprawnych i ich wieku (roku urodzenia), z podaniemodrębnych rodzajów niepełnosprawności, liczby i roku urodzenia dzieci z takąniepełnosprawnością według rodzajów niepełnosprawności określonych odpowiednimi wagami subwencyjnymi przyjętymi w danym roku budżetowym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do naliczania metryk części oświatowej subwencji ogólnej; faktyczną liczbę uczniów, którzy zostali objęci wczesnym wspomaganiem rozwoju; faktyczną liczbę uczniów/uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz faktyczną liczbę uczniów niebędących mieszkańcami Gminy Miejska Górka i niebędących jednocześnie uczniami niepełnosprawnymi z przypisaniem odpowiednio imienia i nazwiska ucznia, daty urodzenia, adresu zamieszkania ucznia, adresu i nazwy gminy, w której uczeń zamieszkuje

5)      faktyczną liczbę uczniów podmiotu oświatowego spełniających inną przesłankę niewymienioną w pkt.4 - zwiększającą dotację naliczaną według subwencji oświatowej- określoną w rozporządzeniu MEN w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w danym roku np. uczniowie klas sportowych, uczniowie należący do mniejszości narodowej lub etnicznej, uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich szkół podstawowych, planowana średnia liczebność małych szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży i itp. (podać rodzaj przesłanki),

6)      nazwę banku i numer rachunku bankowego przedszkola, szkoły lub innej formy wychowania przedszkolnego,

 

            § 4. 1.Organy prowadzące dotowane podmioty oświatowe, o których mowa w § 1, są obowiązane sporządzać i przekazywać Burmistrzowi Miejskiej Górki pisemne rozliczenie przyznanej dotacji za poszczególne podmioty oświatowe, o których mowa w § 1, za okres od stycznia do grudnia roku, w którym udzielono dotacji – w terminie do 20 stycznia roku następnego.

            2. Organy prowadzące podmioty oświatowe, które kończą swoją działalność w trakcie trwania roku budżetowego składają, w terminie do 20 dnia następującego po terminie zakończenia działalności, pisemne rozliczenie z wykorzystania otrzymanej dotacji, za okres od początku roku budżetowego do dnia zakończenia działalności.

            3. Wzór rozliczenia dotacji, zawierający zakres danych podawanych w rozliczeniu stanowi załącznik nr 1 do uchwały.

            4. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych rozliczeń oraz korekt tych rozliczeń.

 

            § 5. 1.Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania dotacji oraz prawidłowości wykorzystania dotacji, przez podmioty oświatowe, o których mowa w § 1.

            2.Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia do kontroli wydanego przez Burmistrza Miejskiej Górki oraz dowodu osobistego upoważnionej osoby.

            3. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, kontrolujący zawiadamia kontrolowany podmiot oświatowy telefonicznie lub pisemnie - nie później niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli.

     4. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w podmiocie kontrolowanym oraz w obecności jego pracowników, a w uzasadnionych przypadkach - w dniach i godzinach ustalonych pomiędzy kontrolującymi a osobami reprezentującymi podmioty kontrolowane.

            5. W przypadku nieposiadania dokumentów, objętych kontrolą, w siedzibie kontrolowanego podmiotu oświatowego, organ prowadzący zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić kontrolującym dokumenty w miejscu, o których mowa w ust. 4, w terminie uzgodnionym z kontrolującym – nie później jednak niż w terminie 14 dni od otrzymania pisemnego wezwania o okazanie dokumentów podlegających kontroli.

            6. Kontrolujący mają prawo dokonywania odpisów i kserokopii kontrolowanej dokumentacji, służące dokumentowaniu stwierdzonych nieprawidłowości.

            7. Kserokopie służące jako załączniki do protokołu kontroli powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez osoby reprezentujące kontrolowane podmioty oświatowe.

            8. W razie potrzeby kontrolujący mogą występować do organu prowadzącego kontrolowany podmiot lub do jego dyrektora o udzielanie wyjaśnień, sporządzanie obliczeń i zestawień w zakresie pobrania i wykorzystania dotacji.

            9. Dokumenty okazane przez kontrolowanego i sprawdzane na kontroli podlegają parafowaniu przez kontrolujących.

 

            § 6.Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i przedstawiciele kontrolowanego podmiotu oświatowego: osoba prowadząca lub reprezentująca organ prowadzący oraz dyrektor kontrolowanego podmiotu.

 

            § 7. 1. Jeżeli osoba reprezentująca lub prowadząca kontrolowany podmiot odmawia podpisania protokołu – protokół podpisują jedynie osoby kontrolujące, czyniąc w nim adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisu.

            2. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.

            3. Osoba reprezentująca lub prowadząca kontrolowany podmiot oświatowy może zgłosić Burmistrzowi Miejskiej Górki w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, pisemne wyjaśnienia lub zastrzeżenia, co do ustaleń zawartych w protokole.

            4. Burmistrz Miejskiej Górki rozpatruje złożone wyjaśnienia i zastrzeżenia oraz zawiadamia pisemnie kontrolowany podmiot o wyniku tego rozpatrzenia w terminie 14 dni od dnia ich wpływu.

 

            § 8. 1. W przypadku stwierdzenia, w trakcie kontroli, nieprawidłowości mających wpływ na prawo do dotacji lub na wysokość dotacji, przysługującej kontrolowanemu podmiotowi, Burmistrz Miejskiej Górki w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu albo od dnia wpływu wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w § 7 ust. 3, kieruje do kontrolowanego podmiotu wystąpienie pokontrolne wzywające do zwrotu całości lub części przekazanej dotacji.

            2. Wystąpienia pokontrolnego nie kieruje się, jeżeli Burmistrz Miejskiej Górki uwzględni wyjaśnienia lub zastrzeżenia, o których mowa w § 7 ust. 3.

     3. Podmioty kontrolowane w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego zawiadamiają Burmistrza Miejskiej Górki o realizacji wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym.

 

            § 9. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.

 

            § 10.Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego i wchodzi w życie 1 marca 2019 roku.

             

                                                     

Uzasadnienie

do Uchwały Nr IV/22/19

Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 30 stycznia 2019 r.

 

 

w sprawie: ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych
i niepublicznych podmiotów oświatowych zakładanych i prowadzonych na terenie Gminy Miejska Górka przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego
i ministrów oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowościich pobierania
i wykorzystania.

 

Pod koniec 2017 roku Parlament uchwaliłustawę o finansowaniu zadań oświatowych
(Dz.U. z 2017 r.poz., 2203) w której to ustawie określił zasady finansowania podmiotów oświatowych w tym sposób naliczania, udzielania i rozliczania dotacji podmiotowych. Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych na nowo, w sposób odmienny uregulowała sposób dotowania szkół.Część przepisów zawartych wcześniej w ustawie o systemie oświaty
w zakresie dotowania placówek wychowania przedszkolnego doprecyzowała. Przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych weszły w większości
w życie dnia 1 stycznia 2018 roku.Z początkiem roku 2019 zaczęły obowiązywać regulacje art. 35 ust. 4-5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, które określiły,że dotacja
przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy - Prawo oświatowe.Wydatki związane z realizacjąkształcenia specjalnego to wydatki poniesione na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia
19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w
art. 127 ust. 3 ustawy - Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji. Zatem od 2019 roku zachodzi konieczność, aby
w rozliczeniu dotacji bezwzględnie wskazywać, że wydatki poniesione z dotacji na dzieci
i młodzież z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, zostały wydane wyłącznie na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
i w indywidualnych programach zajęć.

Przedszkola i szkoły niesamorządowe, do których uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego, będą zobowiązane do odrębnego rozliczania dotacji
w części przeznaczonej na kształcenie specjalne iczęści naliczanej na pełnosprawne dzieci.

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych pod pewnymi warunkami dopuszcza także finansowanie z dotacji na dzieci i uczniów niepełnosprawnych innych wydatków niż związane z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego oraz organizacją zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. W przypadku przedszkoli i oddziałów przedszkolnych
w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego – poniesienie takich wydatków musi być niezbędne dla realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania
i opieki, w tym profilaktyki społecznej (art. 35 ust. 5 pkt 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Szkoły będą mogły przeznaczyć dotację na inne wydatki w kwocie, którą oblicza się za pomocą wzoru wyrażonego w art. 35 ust. 5 pkt 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych - wzór służący obliczeniu dopuszczalnego poziomu wydatków na cele niezwiązane z kształceniem specjalnym w szkołach niebędących szkołami specjalnymi.

Na terenie Gminy Miejska Górka funkcjonują podmioty oświatowe, które są uprawione
do otrzymywania dotacji z budżetu Gminy Miejska Górka, w tym dotacji podmiotowej na dzieci niepełnosprawne posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.Zatem zachodzi konieczność nowego uregulowania zasad trybu udzielania i rozliczania dotacji dla podmiotów oświatowych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobierania
i wykorzystania w sposób zgodny z zmianami wynikającymi z art. 35 ust.4-5 ustawy z dnia
27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych(Dz.U. z 2017r. poz. 2203).

Dodatkowo ustawą z dnia 22 listopada 2018 roku o zmianie ustawy -Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 roku, poz. 2245) Parlament
w art. 44 wprowadził zmiany do ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowychi kolejny raz doprecyzował przepisy prawa dotyczące dotowania podmiotów oświatowych, co powoduje konieczność podjęcia nowych regulacji. W art. 165 ustawy
z listopada 2018 roku określono, że uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego podjęte przed dniem 1 stycznia 2019 r na podstawie art.38 ust.1 ustawy
o finansowaniu zadań oświatowych zachowują moc do dnia wejścia w życie uchwałpodjętych na podstawie art.38 ust.1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy -Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.

Mając na uwadze powyżej przedstawione unormowania prawne uzasadnione jest podjęcieniniejszej uchwały na nowoustalającej tryb udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych

i niepublicznych podmiotów oświatowych zakładanych i prowadzonych na terenie GminyMiejska Górka przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego i ministrów oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobierania i wykorzystania. 

Załącznik Nr 1 - pobierz


««« powrót
 
 


Interaktywna Polska