Uchwała Nr I/1/06 w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce - 2008-09-05
UCHWAŁA Nr I/1/06
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce
z dnia 22 listopada 2006 roku
w sprawie: przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) w związku z § 65 ust. 1 uchwały
Nr VIII/ 33/03 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 30 kwietnia 2003 roku w sprawie Statutu Gminy Miejska Górka (Dz.Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2003 r. Nr 128, poz. 2386) Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala regulamin wyboru radnego na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce.
§ 1
1. Rada Miejska w Miejskiej Górce wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym.
2. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna, wybrana spośród radnych.
§ 2
1. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje radnym.
§ 3
1. Głosowanie odbywa się za pomocą kart do głosowania, na których widnieje treść: „Karta do głosowania w wyborach na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce” oraz pytanie „Czy jesteś za wyborem radnego ...(imię i nazwisko kandydata) na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce”. Obok nazwiska z prawej strony znajdują się dwie kratki: jedna nad wyrazem „tak”, druga nad wyrazem „nie”
2. Karty do głosowania sporządza Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez Radę nazwiska radnego, który kandyduje na stanowisko Przewodniczącego Rady, i rozdaje je radnym.
3. Karty opatrzone są pieczęcią Rady Miejskiej.
§ 4
1. Radny dokonuje wyboru poprzez postawienie znaku „x” w kratce na wyrazem „tak”, opowiadając się w ten sposób za wyborem, lub w kratce nad wyrazem „nie”, opowiadając się w ten sposób przeciwko wyborowi tego kandydata.
2. Jeżeli radny na karcie do głosowania postawi znak „x” jednocześnie w kratce nad wyrazem „tak” jak i w kratce nad wyrazem „nie” , jego głos uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną , nieopatrzone pieczęcią Rady Miejskiej, oraz całkowicie przedarte są kartami nieważnymi.
4. Jeżeli radny na karcie do głosowania nie postawił znaku „x” w kratce ani nad wyrazem „tak”, ani nad wyrazem „nie” lub wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1 , jego głos uważa się za ważny bez dokonania wyboru.
§ 5
1. Głosowanie odbywa się poprzez wywołanie przez Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej wg listy obecności z imienia i nazwiska radnego, który podchodzi do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca do niej kartę do głosowania.
2. Podczas głosowania na sali znajduje się parawan, kabina lub inne urządzenie umożliwiające radnym „dyskretne „ oddanie głosu.
§ 6
1. Wybór Przewodniczącego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce następuje bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
§ 7
- Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokół.
- W protokole Komisja Skrutacyjna określa, co najmniej:
1) Liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
2) Imię i nazwisko zgłoszonego kandydata;
3) Liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie z § 6 Regulaminu;
4) Liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;
5) Liczbę kart wyjętych z urny, (gdy liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);
6) Liczbę głosów nieważnych,
7) Liczbę głosów ważnych,
8) Liczbę głosów ważnych bez dokonania wyboru,
9) Liczbę głosów ważnych oddanych za wyborem kandydata,
10) Liczbę głosów ważnych oddanych przeciwko wyborowi kandydata
a nadto stwierdza wynik wyborów, tzn. czy kandydat uzyskał wystarczającą ilość głosów, o której mowa w podpunkcie 3).
- Komisja odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
- Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji skrutacyjnej.
- Wyniki wyborów ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
§ 8
1. Uchwała w chodzi w życie z dniem podjęcia. |