http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje
Redakcja Biuletynu
Statystyki
Rejestr zmian
Instrukcja obsługi BIP
Wyszukiwarka


 
Rejestr zmian 
Informacje
 
Treść archiwalna z dnia: 2013-05-22 13:21:23
Strona / Organy władzy publicznej / Rada Miejska / Uchwały Rady Miejskiej / Uchwały Rady Miejskiej 2013 r.
Uchwała Nr XXXIII/165/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie: dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013 – 2019

Uchwała Nr XXXIII/165/13 

Rady Miejskiej w Miejskiej Górce 

z dnia 17 maja 2013 roku

w sprawie: dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013 – 2019

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz  art. 226, 227, 228, 229, 230 ust 1 i 6 oraz art. 231 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych   ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) w związku z przepisem art. 121 ust. 8 oraz art. 122 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 86)

 

Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala co następuje :

 

§ 1

 

W Uchwale Nr XXXI/156/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 27 marca 2013 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019

 

1.W § 1 cytowanej wyżej Uchwały wprowadza się zmiany.

Po dokonaniu zmian § 1 do Uchwały Nr XXXI/156/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce otrzymuje brzmienie :

„Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019 obejmującą:

1)dochody i wydatki bieżące, dochody i wydatki majątkowe, wynik budżetu, przeznaczenie nadwyżki lub sposób sfinansowania deficytu, przychody i rozchody budżetu, kwotę długu oraz sposób sfinansowania spłaty długu zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.”.

 

§ 2

 

1. Dokonuje się zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019 tj. w Załączniku Nr 1 cytowanej wyżej Uchwały w zakresie podanym w tabeli :

 

Pozycja

Załącznika Nr 1

Wyszczególnienie

Zmiana w prognozie 2013

1

Dochody ogółem

+ 904.859,00

1.1

Dochody bieżące

+ 904.859,00

1.1.2

dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych

+380.000,00

1.1.3

podatki i opłaty

- 23.550,00

1.1.5

z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące

+ 524.859,00

2

Wydatki ogółem

+ 904.859,00

2.1

Wydatki bieżące

+ 904.859,00

6.2

Wskaźnik zadłużenia do dochodów ogółem określony w art. 170 ufp z 2005 r., bez uwzględnienia wyłączeń określonych w pkt 6.1

- 0,86 %

6.3

Wskaźnik zadłużenia do dochodów ogółem, o którym mowa w art. 170 ufp z 2005 r., po uwzględnieniu wyłączeń określonych w pkt 6.1

- 0,86 %

9.1

Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań, o której mowa w art. 169 ust. 1 ufp z 2005 r. do dochodów ogółem, bez uwzględnienia wyłączeń określonych w pkt 5.1.1

- 0,17 %

9.2

Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań, o której mowa w art. 169 ust. 1 ufp z 2005 r. do dochodów ogółem, po uwzględnieniu wyłączeń przypadających na dany rok określonych w pkt 5.1.1

- 0,17 %

9.3

Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty …..

- 0,17 %

9.4

Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty……

- 0,17 %

9.6

Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty…....

 

- 0,17 %

11.1

Wydatki bieżące na wynagrodzenia i składki od nich naliczane

- 13.893,00

11.2

Wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego

+ 30.000,00

11.3

Wydatki objęte limitem art. 226 ust. 3 ustawy

- 550.000,00

11.3.2

majątkowe

- 550.000,00

11.4

Wydatki inwestycyjne kontynuowane

- 550.000,00

11.5

Nowe wydatki inwestycyjne

+ 511.000,00

12.1

Dochody bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy

+ 6.963,00

12.1.1

środki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

+ 6.613,00

12.1.1.1

środki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy wynikające wyłącznie z zawartych umów na realizację programu, projektu lub zadania

+ 6.613,00

12.3

Wydatki bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy

+ 6.963,00

12.3.1

finansowane środkami określonymi w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

+ 6.613,00

12.3.2

Wydatki bieżące na realizację programu, projektu lub zadania wynikające wyłącznie z zawartych umów z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

+ 6.613 ,00

12.4

Wydatki majątkowe na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy

- 550.000,00

 

2. Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXI/156/13 z dnia 27 marca 2013 roku otrzymuje brzmienie jak Załącznik Nr 1 do niniejszej Uchwały.


§ 3

 

1.Dokonuje się zmian w wykazie przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019 tj. w Załączniku Nr 2 cytowanej wyżej Uchwały w zakresie podanym w tabeli :

 

Nazwa i cel

Łączne nakłady finansowe

Limit 2013

Limit zobowiązań

Wydatki na przedsięwzięcia – ogółem (1.1 + 1.2 + 1.3)

-  550.000,00

-  550.000,00

           - 550.000,00

- wydatki majątkowe

- 550.000,00

- 550.000,00

- 550.000,00

Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.

- 550.000,00

- 550.000,00

- 550.000,00 

- wydatki majątkowe

- 550.000,00

- 550.000,00

- 550.000,00

Budowa kanalizacji sanitarnej w pozostałej części Konar, Oczkowicach i części Dłoni

- 550.000,00

- 550.000,00

- 550.000,00

 

2. Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXXI/156/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 27 marca 2013 roku otrzymuje brzmienie jak Załącznik Nr 2 do niniejszej Uchwały.

 

§ 4

 

Traci moc Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XXXI/156/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 27 marca 2013 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019.

 

§ 5

 

Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.

 

§ 6

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Załącznik nr 1

Załącznik nr 2

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2013-2019

 

  1. Założenia wstępne

Wieloletnia prognoza finansowa zgodnie ze znowelizowanym art. 227 ust. 1 ustawy o finansach publicznych obejmuje rok budżetowy oraz co najmniej trzy kolejne lata budżetowe.

Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Miejska Górka przygotowana została na lata 2013 – 2019. Długość okresu objętego prognozą wynika z art. 227 ust. 2 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) (dalej zwana Ustawą).

Prognozę kwoty długu, stanowiącą część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązanie. Ostatnia rata spłaty z tytułu wykupu papierów wartościowych (obligacji) wyemitowanych przez Gminę Miejska Górka przypada na rok 2019.

 

Odległy czas prognozowania zwiększa ryzyko niewłaściwego oszacowania wartości przyjętych w prognozie w odniesieniu do faktycznie uzyskanych. Zwracając uwagę na kroczący charakter prognozy, która corocznie będzie uaktualniana przyjęto następujące założenia :

- dla roku 2013 przyjęto wartości wynikające z uchwały budżetowej,

- dla lat 2014-2019 przyjęto sposób prognozowania, poprzez indeksację o poszczególne wskaźniki oraz korekty merytoryczne.

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych Gminy. Niestabilność i nieprzewidywalność cykli gospodarczych nakazuje zachowanie szczególnej ostrożności dla prognoz długookresowych. Ponadto brak stabilnego odniesienia dla długofalowej polityki finansowej samorządu oraz znaczna zmienność budżetów gmin w ciągu ostatnich dziesięciu lat wymuszają określenie granic rozwoju samorządu terytorialnego.

 

Dla prognozy w latach 2014-2019 przyjęto co następuje :

- poziom inflacji (mierzonej wskaźnikiem wzrostu cen dóbr i usług konsumpcyjnych – CPI) oraz poziom PKB w badanym okresie :

 

 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Inflacja

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

PKB

4,00%

3,40%

3,40%

3,40%

3,40%

3,40%

 

Dla roku 2013 zgodny z kwotami zawartymi w uchwale budżetowej na rok 2013.


  1. Prognoza dochodów

Dochody ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej na rok 2013 są zgodne z kwotami zawartymi w uchwale budżetowej na rok 2013 zmienionej Zarządzeniem Nr 183/2013 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 27 lutego 2013 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2013, Uchwałą Nr XXXI/157/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 27 marca 2013 roku w sprawie dokonania zmian w budżecie na rok 2013, Zarządzeniem       Nr 192/2013 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 29 kwietnia 2013 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2013, Uchwałą Nr XXXIII/166/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie dokonania zmian w budżecie na rok 2013.

 

Prognozy dochodów dokonano przy następujących założeniach:

- w dochodach ogółem dokonano podziału na dochody bieżące i majątkowe.

 

W dochodach bieżących prognozowano w podziale na kategorie:

- dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych      (poz. 1.1.1),

- dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych        (poz. 1.1.2),

- podatki i opłaty (podatki: od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportowych, od czynności cywilno-prawnych, od spadków i darowizn, podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej oraz opłaty: skarbowa, eksploatacyjna, targowa, za zezwolenie na sprzedaż alkoholu oraz pozostałe podatki i opłaty – poz. 1.1.3),

- dochody z tytułu subwencji ogólnej (oświatowa, wyrównawcza – poz. 1.1.4),

- dochody z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące (dochody klasyfikowane w następujących paragrafach klasyfikacji budżetowej z odpowiednią czwartą cyfrą : 200, 201,203).

 

W dochodach majątkowych prognozowano w podziale na kategorie:

- dochody ze sprzedaży majątku (ujęto tutaj dochody zaklasyfikowane w paragrafie 0770 – poz. 1.2.1),

- dochody z tytułu dotacji oraz środków przeznaczonych na inwestycje (ujęto tutaj dochody zaklasyfikowane w paragrafie 6207, 6297 – poz. 1.2.2).

 

Wszystkie wymienione kategorie wybrane zostały na podstawie paragrafów klasyfikacji budżetowej. Kategorie dochodów bieżących prognozowano za pomocą wskaźników inflacji oraz wskaźnika dynamiki PKB. Posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii wskaźnik. Ponadto poszczególnym kategoriom nadano „wagi wskaźnika”. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza o jaki poziom wskaźnika z danego roku, indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

 

W poszczególnych kategoriach nadano następujące wagi :

- udziały w podatkach centralnych (indeksacja od 50% do 100% PKB),

- podatki i opłaty (waloryzacja od 50% do 100% inflacji),

- subwencje (indeksacja od 50% do 100% inflacji),

- dotacje (100% inflacji),

- pozostałe dochody (100% inflacji). 

Dochody o charakterze majątkowym prognozowano tylko do terminów, które umożliwiły racjonalne przewidzenie kształtowania się wpływów z tych kategorii. Po stronie dotacji na inwestycje uwzględniono spodziewane współfinansowanie inwestycji ze środków unijnych oraz budżetu państwa. Dla prognozy dochodów majątkowych szczególnie istotna była wiedza  poszczególnych wydziałów merytorycznych urzędu. Wszystkie spodziewane kwoty współfinansowania zostały ujęte w Załączniku Nr 2 do uchwały.

Uzyskane w powyższy sposób wartości dochodów zsumowano w kategorie dochodów bieżących i majątkowych, a następnie dochodów ogółem. Zestawienie ogólnych kwot przedstawiono w załączniku Nr 1.

Wpływy z tytułu sprzedaży majątku oraz przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności prognozowano do roku 2016 roku. Od roku 2016 przyjęto wartości stałe na niskim stabilnym poziomie. W latach 2013-2015 przewiduje się wzrost w porównaniu do roku 2011 z tego typu źródeł.


  1. Prognoza wydatków 

Wydatki ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej na rok 2013 są zgodne z kwotami zawartymi w uchwale budżetowej na rok 2013 zmienionej Zarządzeniem Nr 183/2013 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 27 lutego 2013 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2013, Uchwałą Nr XXXI/157/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 27 marca 2013 roku w sprawie dokonania zmian w budżecie na rok 2013, Zarządzeniem      Nr 192/2013 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 29 kwietnia 2013 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2013, Uchwałą Nr XXXIII/166/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 17 maja 2013 roku w sprawie dokonania zmian w budżecie na rok 2013.

 

Podobnie jak dochody, wydatki podzielono przy prognozowaniu na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych. Wydatki bieżące dodatkowo podzielone zostały na  wydatki z tytułu gwarancji i poręczeń (poz. 2.1.1). Ponadto w dziale 757 wyodrębniono wydatki związane z obsługą długu (poz. 2.1.3). W pozycji 2.2 wyodrębniono wydatki majątkowe. W informacji uzupełniającej o wybranych rodzajach wydatków budżetowych wyodrębniono wydatki bieżące na wynagrodzenia i składki od nich naliczone (poz. 11.1), wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego           (poz. 11.2), wydatki objęte limitem art. 226 ust. 3 ustawy (poz.11.3).

 

Po analizie budżetów historycznych z lat 2007-2011 przyznano następujące wagi dla najistotniejszych kategorii :

- wynagrodzenia i pochodne (indeksacja o 100% PKB w dziale 750 – administracja publiczna oraz indeksacja o 75% inflacji w dziale 801 – oświata i wychowanie. W kolejnych latach w ramach planowanych oszczędności naniesiono korekty merytoryczne w odniesieniu do wzrostu wynagrodzeń),

- pozostałe bieżące (indeksacja w zależności od kształtowania się w latach poprzednich dla poszczególnych działów od 50% inflacji do 100% inflacji).

Wydatki związane z obsługą zadłużenia zostały wyliczone zgodnie z harmonogramem spłaty zobowiązań już zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia w badanym okresie.

Wydatki związane z potencjalną spłatą poręczeń i gwarancji wynikają z poręczenia udzielonego dla MZO Leszno.

 

  1. Inwestycje (wydatki majątkowe)

Wydatki majątkowe w okresie objętym prognozą zostały rozpisane w załączniku nr 2 do uchwały, gdzie ujęto przedsięwzięcia o charakterze inwestycyjnym. Ponadto w latach 2013-2019 ujęto inwestycje, których okres realizacji nie przekroczy jednego roku w związku z czym nie zostały zawarte w załączniku dotyczącym przedsięwzięć. Ustalono, iż całość środków pozostałych po spłacie zadłużenia i pokryciu wydatków bieżących w tych latach będzie przeznaczana na inwestycje.

 

  1. Wynik budżetu, wynik z działalności operacyjnej (bieżącej)

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków. Należy podkreślić fakt, iż w badanym okresie historycznym wynik kształtował się na podobnym poziomie jaki przyjęto w analizie.

Wynik z działalności operacyjnej (bieżącej) jest pozycją bardzo istotną na skutek zapisu w  art. 242 Ustawy – organ stanowiący nie może uchwalić budżetu, w którym wydatki bieżące są wyższe od dochodów bieżących powiększonych o nadwyżkę z lat ubiegłych i wolne środki. Należy podkreślić, iż zgodnie z prognozą w całym badanym okresie nie ma zagrożenia naruszenia powyższego zapisu.

 

  1. Przychody

W prognozowanym okresie po stronie przychodów ujęto środki pochodzące z zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek oraz sprzedaży papierów wartościowych. W przyjętych założeniach nie przewiduje się innych przychodów. Zgodnie z prognozą w najbliższych latach planuje się zaciągnięcie zobowiązań:

- w roku 2013 na kwotę 500.000,00 zł., oprocentowanie WIBOR 6M + marża 0,9%.

 

  1. Rozchody

Po stronie rozchodów w prognozowanym okresie przyjęto przepływy związane ze spłatą rat kapitałowych zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wykupu papierów wartościowych ponadto zaplanowano rozchody z tytułu planowanych do wyemitowania papierów wartościowych (obligacje). Ostatnie raty kapitałowe, w badanym okresie zostały zaplanowane na rok 2019. Szczegółowe wartości spłat dla poszczególnych lat przedstawia Załącznik Nr 1.

 

  1. Relacja z art. 243. Ustawy

 

Po dokonaniu obliczeń, przyjęte w prognozie założenia zapewniają spełnienie wymogów Ustawy odnośnie relacji obsługi zadłużenia. Zgodnie z zamysłem ustawodawcy okres ten jest przeznaczony na dostosowanie finansów samorządu do wymogów ustawowych. Począwszy od roku 2013 do końca okresu prognozowania sytuacja finansowa Gminy pozwala na spełnienie ustawowych obostrzeń dotyczących zadłużenia zapewniając jednocześnie stały i stabilny poziom inwestycji.

 

  1. Podsumowanie

Przyjęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka wartości w poszczególnych kategoriach zostały zaprognozowane, w ocenie osób sporządzających prognozę, w sposób bezpieczny. Przyjęty podział na kategorie wykorzystane do prognozowania zapewnia możliwie dokładne odwzorowanie tendencji historycznych w latach przyszłych. Dodatkowe korekty merytoryczne umożliwiają urealnienie prognozy w jak największym stopniu. Prognoza dochodów i wydatków w pierwszej fazie tworzenia prognozy pozwala na realne oszacowanie możliwości inwestycyjnych Gminy. Pewnych trudności nastręcza fakt, iż prognoza musi zostać uchwalona do 2019 roku. Należy zwrócić uwagę na wysokie ryzyko prognozowania w tak znacznym horyzoncie czasowym.

Pomimo wspomnianych trudności, zgodnie z prognozą, zachowane zostaną wszelkie uregulowania wynikające z Ustawy, a odpowiedni margines bezpieczeństwa w przyjętych założeniach pozwala na spokojne prowadzenie polityki finansowej Gminy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  

 


««« powrót
 
 


Interaktywna Polska