Uchwała Nr XXXVIII/187/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 26 listopada 2013 roku w sprawie uchwalenia programu współpracy gminy Miejska Górka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - na rok 2014
Uchwała Nr XXXVIII/187/13
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce
z dnia 26 listopada 2013 roku
w sprawie uchwalenia programu współpracy gminy Miejska Górka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - na rok 2014.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (T. j. z 2013 r. poz. 594; z późn. zm.) w zw. z art. 5 ust. 3 oraz z art. 5a ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (T.j. z 2010 r. Dz. U. Nr 234, poz. 1536; z późn. zm.), po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 rok o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala:
§ 1
Program współpracy gminy Miejska Górka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - na rok 2014.
ROZDZIAŁ I
CELE PROGRAMU
Celem programu jest:
- Stworzenie warunków do zwiększenia aktywności społeczności gminy Miejska Górka.
- Zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów.
- Określenie zasad, obszarów, kierunków i form wzajemnej współpracy.
ROZDZIAŁ II
PRZEDMIOT WSPÓŁPRACY
Przedmiotem współpracy jest:
- Realizacja zadań gminy określonych w ustawach.
- Podwyższanie efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy.
- Określenie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania.
ROZDZIAŁ III
FORMY WSPÓŁPRACY
Współpraca pomiędzy gminą Miejska Górka a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie będzie następować w formach:
1. zlecania realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków poprzez:
a) publikowanie ważnych informacji na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Miejskiej Górce,
b) przekazywanie przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie informacji o przewidywanych lub realizowanych w 2014 roku zadaniach sfery publicznej, a których realizacja odbywa się w oparciu o inne środki niż wynikające z powyższego programu,
c) uzgadnianie kształtu zadań priorytetowych na kolejny rok budżetowy,
- konsultowania projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji.
- tworzenia w miarę potrzeb zespołów zadaniowych o charakterze doradczym i inicjatywnym, w celu:
a) przygotowania projektów uchwał Rady Miejskiej w Miejskiej Górce w sprawach dotyczących działalności pożytku publicznego,
b) przygotowania opinii w sprawach związanych z programem,
c) przygotowania sprawozdania z realizacji programu,
- innych rodzajów wsparcia wypracowanego i uzgodnionego pomiędzy organem samorządu a organizacją pozarządową oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
ROZDZIAŁ IV
ZASADY WSPÓŁPRACY
1. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jest prowadzenie przez nie działalności na terenie gminy Miejska Górka lub na rzecz jej mieszkańców.
2. Zlecanie realizacji zadań publicznych, o których mowa w rozdziale III pkt. 1 niniejszej uchwały przez Gminę Miejska Górka organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obejmuje w pierwszej kolejności te zadania, które Program określa jako zadania priorytetowe i odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia lub dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach odrębnych (w szczególności na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych, z zachowaniem porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania).
3. Otwarte konkursy ofert są ogłaszane i przeprowadzane w oparciu o przepisy ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych oraz kompetencje właściwego organu gminy Miejska Górka.
ROZDZIAŁ V
LISTA ZADAŃ PRIORYTETOWYCH
Rada Miejska w Miejskiej Górce biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, osiągnięcia organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stan bazy i akceptację społeczną, za priorytetowe na rok 2014 przyjmuje zadania z zakresu:
1. ochrona i promocja zdrowia:
a) promocja, profilaktyka oraz propagowanie aktywnych form życia,
b) edukacja pro-zdrowotna,
2. działania na rzecz osób niepełnosprawnych i starszych
a) integracja osób niepełnosprawnych ze środowiskiem,
b) pomoc rodzinom i osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
c) realizacja programów służących aktywizacji osób starszych,
3. upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych między innymi. poprzez:
a) utrzymywanie i rozwój bazy sportowej oraz sportowo-rekreacyjnej,
b) prowadzenie zajęć sportowych w różnych dyscyplinach sportu w mieście i na terenie gminy Miejska Górka,
c) organizację imprez sportowych i sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców gminy Miejska Górka w szczególności zawodów sportowych, festynów i turniejów,
d) organizowanie i promowanie turystyki,
4. działania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji mające szczególnie na celu wzbogacenie oferty kulturalnej gminy Miejska Górka oraz promocję lokalnych twórców,
5. działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
a) racjonalne użytkowanie wód w gminie Miejska Górka,
b) uprawianie wędkarstwa
6. działania służące aktywności osób starszych wspierające ich uczestnictwo w życiu społecznym, lokalnym, w tym uczestnictwo w działaniach edukacyjnych, oświatowych, wychowawczych, kulturalnych i rekreacyjnych
7. promocja Gminy,
8. inne zadania mieszczące się w sferze zadań publicznych określonych ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Lista zadań informuje partnerów programu o podstawowych priorytetowych kierunkach działań w roku 2014, jednak nie stanowi jedynego kryterium podjęcia współpracy.
Do pozostałych kryteriów należą: wiarygodność, wykazana efektywność i skuteczność w realizacji założonych celów, nowatorstwo metod działania oraz posiadane zasoby.
ROZDZIAŁ VI
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
- Wysokość środków na realizację Programu określa budżet Gminy na 2014 rok.
- Na realizację Programu w roku 2014 planuje się przeznaczyć kwotę w wysokości 297.000,00 zł ( słownie: dwieście dziewięćdziesiąt siedem tysięcy złotych).
- Prognozowane środki na realizację zadań publicznych mogą ulec zmianie.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Program reguluje zasady współdziałania władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2014.
2. W celu przeprowadzenia otwartego konkursu ofert Burmistrz powołuje w drodze zarządzenia komisję konkursową.
- W skład komisji konkursowej wchodzi:
a) dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych wybranych na ogólnym zebraniu organizacji pozarządowych,
b) trzech przedstawicieli pracowników Urzędu Miejskiego w Miejskiej Górce.
- Komisja konkursowa rozwiązuje się z chwilą rozstrzygnięcia konkursu.
- Do zadań komisji konkursowej należy przeprowadzenie postępowania konkursowego i przedłożenie wyników konkursu do zatwierdzenia Burmistrzowi
- Szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy komisji konkursowej określi regulamin zatwierdzony przez Burmistrza.
- Organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w okresie otrzymywania dotacji jest zobowiązana do zamieszczenia w swoich materiałach informacyjnych zapisu o finansowaniu lub dofinansowaniu zadania przez gminę Miejska Górka.
- W terminie do 30 listopada 2014 roku Rada Miejska uchwali roczny program współpracy gminy Miejska Górka z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015.
§ 2
Upoważnia się Burmistrza do:
- sporządzania, w tym również o charakterze wieloletnim, szczegółowych rodzajów zadań w ramach priorytetów określonych w programie, o którym mowa w § 1, przewidzianych do zlecania przez gminę Miejska Górka organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- określenia formy zlecania oraz wysokości środków na poszczególne zadania, o których mowa w pkt. 1,
- określenia terminu składania ofert,
- powołania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań zleconych przez gminę Miejska Górka organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w celu przedłożenia propozycji wyboru ofert, na które proponuje się udzielenie dotacji.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
|