http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje
Redakcja Biuletynu
Statystyki
Rejestr zmian
Instrukcja obsługi BIP
Wyszukiwarka


 
Rejestr zmian 
Informacje
 
Treść archiwalna z dnia: 2014-06-05 12:44:34
Strona / Organy władzy publicznej / Rada Miejska / Uchwały Rady Miejskiej / Uchwały Rady Miejskiej 2014 r.
Uchwała Nr XLIV/219/14 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 04 czerwca 2014 roku w sprawie: dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2014 – 2019

Uchwała Nr XLIV/219/14

Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 04 czerwca 2014 roku

w sprawie: dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2014 – 2019

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) oraz  art. 226, 227, 228, 229,  230 ust 1 i 6, art. 230b i art. 231 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.)  

Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala, co następuje :

§ 1

 

W Uchwale Nr XXXIX/188/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2014-2019 wprowadza się zmiany :

1) Załącznik Nr 1 do uchwały, zawierający „Wieloletnią Prognozę Finansową” otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały.

2) Załącznik Nr 2 do uchwały, określający „Wykaz przedsięwzięć do WPF” otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały.

 

§ 2

Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

UZASADNIENIE  

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejska Górka na lata 2014-2019

  

Wieloletnia prognoza finansowa Gminy Miejska Górka przygotowana została na lata 2014-2019.

Długość okresu objętego prognozą wynika z art. 227 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) (dalej zwana Ustawą).  Z brzmienia przepisu wynika, że prognoza obejmuje okres roku budżetowego  oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Integralną częścią wieloletniej prognozy finansowej jest prognoza kwoty długu, która na dzień podjęcia uchwały przewiduje spłatę zobowiązań do roku 2019. Dla celów prognozy kwoty długu należy obliczyć przewidywane dochody, wydatki oraz wynik finansowy budżetu, co także zostało wykonane.

W prognozie przyjęto następujące założenia:

1.      dla roku 2014 wartości wynikające z uchwały budżetowej,

2.      dla lat 2015-2019 prognoza wykonana poprzez indeksację o wskaźniki inflacji oraz dynamiki PKB.

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych Gminy.

Dane gospodarcze niezbędne do wykonania prognozy pochodzą z udostępnionych w dniu 5 listopada 2013 roku przez Ministerstwo Finansów wytycznych dotyczących założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Przyjęte dane makroekonomiczne przedstawia poniższa tabela:
  

Tabela 1. Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy

 

 

 

 

Wskaźnik

 

 

 

 

2014

 

 

 

 

2015

 

 

 

 

2016

 

 

 

 

2017

 

 

 

 

2018

 

 

 

 

2019

 

 

 

 

PKB

2,50%

3,80%

4,30%

4,30%

4,10%

3,80%

 

 

 

 

Inflacja

2,40%

2,50%

2,50%

2,50%

2,40%

2,40%

Źródło: Wytyczne dotyczące założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Aktualizacja – listopad 2013r., Minister Finansów, Warszawa, 5.11.2013.

  

1.      Prognoza dochodów

Dochody ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej na rok 2014 są zgodne z kwotami zawartymi w uchwale budżetowej na rok 2014 zmienionej Zarządzeniem Nr 241/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 22 stycznia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 252/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia        28 lutego 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 255/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 31 marca 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Uchwałą Nr XLI/205/14 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 14 kwietnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 260/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 261/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 28 kwietnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 266/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 268/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 19 maja 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Uchwałą Nr XLIV/220/14 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 04 czerwca 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014.

Prognozy dochodów dokonano po podziale na dochody bieżące i majątkowe.

W dochodach bieżących prognozowano w podziale na kategorie:

a)      Dochody bieżące z majątku;

b)      Dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;

c)      Podatki i opłaty lokalne – w tym podatek od nieruchomości;

d)     Subwencja ogólna;

e)      Udział w podatkach centralnych (w tym PIT i CIT);

f)       Pozostałe.

W dochodach majątkowych prognozowano w podziale na kategorie:

1)      Dochody z majątku (w tym sprzedaż mienia);

2)      Dotacje i środki przeznaczone na inwestycje;

3)      Pozostałe.

Wszystkie wymienione kategorie wybrane zostały na podstawie paragrafów klasyfikacji budżetowej. Kategorie dochodów bieżących prognozowano za pomocą wskaźników inflacji oraz wskaźnika dynamiki PKB. Posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii wskaźnik. Ponadto poszczególnym kategoriom nadano wagi wskaźnika. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu zależy ona od poziomu wskaźnika z danego roku, indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu Gminy oraz przewidywania na następne lata w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących nadano wagę 100% wzrostu o wskaźnik PKB z wyjątkiem kategorii majątkowych.

Dochodów o charakterze majątkowym nie waloryzowano o wskaźniki. Przyjęto pozyskanie środków ze sprzedaży majątku w latach 2014-2019. Przyjęto również, że Gmina w roku 2014 i 2015 pozyska dochody majątkowe z dotacji i środków przeznaczonych na inwestycje. Środki na inwestycje przyjęto tylko z wartości wynikających z zawartych umów, nie prognozowano ich wartości na lata 2016 i później.

Podkreślić należy, że dochody ze sprzedaży mienia zostały zaprognozowane w znaczących kwotach w latach 2014-2016. W latach 2017-2019 przyjęto je na stałe w kwocie 91.400,00 zł. W latach 2014-2016 kwoty ze sprzedaży mienia wyniosą kolejno 2014: 990.000,00 zł., 2015: 985.056,00 zł., i 2016: 625.578,00 zł.

Dochody te zaprognozowano w realnych do osiągnięcia wartościach, na których to realizm składa się:

1)      Dogodne położenie Gminy Miejska Górka, przy drodze krajowej nr 36 pomiędzy Rawiczem i Krotoszynem oraz drodze wojewódzkiej nr 434 pomiędzy Gostyniem a Rawiczem. Położenie to gwarantuje znaczący ruch tranzytowy, co wiąże się z wizerunkiem gminy jako dobrego miejsca na ulokowanie działalności gospodarczej;

2)      Wizerunek gminy jako dobrego partnera w realizacji inwestycji, co potwierdzają liczne inwestycje w elektrownie wiatrowe;

3)      Gmina w dalszym ciągu posiada znaczny majątek (działki budowlane, grunty pod inwestycje).

Uzyskane w powyższy sposób wartości dochodów zsumowano w kategorie dochodów bieżących i majątkowych a następnie dochodów ogółem. Zestawienie ogólnych kwot przedstawiono w załączniku Nr 1.

 

2.      Prognoza wydatków

Wydatki ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej na rok 2014 są zgodne z kwotami zawartymi w uchwale budżetowej na rok 2014 zmienionej Zarządzeniem Nr 241/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 22 stycznia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 252/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia       28 lutego 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 255/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 31 marca 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Uchwałą Nr XLI/205/14 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 14 kwietnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 260/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 261/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 28 kwietnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 266/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Zarządzeniem Nr 268/2014 Burmistrza Miejskiej Górki z dnia 19 maja 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014, Uchwałą Nr XLIV/220/14 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 04 czerwca 2014 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2014.

Wydatki podzielono przy prognozowaniu na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych. Wydatki bieżące dodatkowo podzielone zostały na

1.      Wydatki Poręczenia i gwarancje;

2.      Wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;

3.      Wynagrodzenia i składki od nich naliczane;

4.      Pozostałe wydatki bieżące.

Po analizie budżetów historycznych z lat 2010-2013 oraz odnosząc wieloletnią prognozę finansową Gminy do Wieloletniego planu finansowego państwa przyznano dla wydatków bieżących wagę 100% wzrostu o wskaźnik inflacji.

Wydatki związane z obsługą zadłużenia zostały przeliczone zgodnie z harmonogramem spłaty zobowiązań do roku 2019, przy uaktualnieniu planu spłat o aktualnie obowiązujące stawki WIBOR.
 

3.      Inwestycje (wydatki majątkowe)

Wydatki inwestycyjne na rok 2014 ustalono zgodnie z przewidywaniami budżetu. W kolejnych latach wydatki majątkowe zostały zaplanowane tak aby pokryły pozostałą po spłacie zobowiązań część tzw. wolnych środków. Należy zaznaczyć, iż po okresie bardzo wysokich inwestycji w latach 2011-2012, tempo wzrostu tych kategorii ulegnie obniżeniu.  

4.      Wynik budżetu, wynik z działalności operacyjnej (bieżącej)

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków. Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne. W całym prognozowanym okresie utrzymana została relacja z art. 242.
 

5.      Przychody 

W  roku 2014 wprowadzono przychody w wysokości 2.375.000,00 zł. W pozycji 4.2 WPF zapisano środki w kwocie 1.675.000,00 zł. obejmujące wolne środki, o których mowa w  art. 217 ust. 2 pkt. 6 ustawy. Natomiast w pozycji 4.3 zapisano środki w kwocie 700.000,00 zł. – kredyty, pożyczki, emisja papierów wartościowych (pokrycie deficytu budżetu). Zaplanowane nowe zobowiązania przeznaczone są na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej dla wsi Dąbrowa”. Na realizację tego zadania Gmina Miejska Górka w roku 2014 chce przeznaczyć kwotę 2.300.000,00 zł. (1.092.247,00 zł. – środki PROW, 507.753,00 zł. – środki własne, 700.000,00 zł. środki własne z zaciągniętej pożyczki w WFOŚiGW w Poznaniu).    

6.      Rozchody i kwota długu 

 

Po stronie rozchodów w prognozowanym okresie przyjęto tylko przepływy związane ze spłatą rat kapitałowych zaciągniętych i planowanych kredytów i pożyczek oraz wykupu wyemitowanych obligacji. Ostatnie raty kapitałowe, w badanym okresie zostały zaplanowane na rok 2019. Zaplanowane rozchody w poszczególnych latach zostały przedstawione w pozycji 5 załącznik Nr 1 i stanowią dla poszczególnych lat następujące wartości :

 

Rok 2014 – 1.675.000,00 zł.,

Rok 2015 – 1.720.000,00 zł.,

Rok 2016 – 1.870.000,00 zł.,

Rok 2017 – 1.870.000,00 zł.,

Rok 2018 – 1.270.000,00 zł.,

Rok 2019 -     670.000,00 zł.

Planowana kwota długu dla poszczególnych lat została zapisana w pozycji 6 – Kwota długu w załączniku Nr 1 WPF.

7.      Relacja z art. 243 Ustawy

Po przeliczeniu wszystkich danych, przyjęte w prognozie założenia zapewniają spełnienie wymogów Ustawy odnośnie relacji obsługi zadłużenia do dochodów ogółem, o których mowa w art. 243 Ustawy. Informacja o spełnieniu wskaźnika została zawarta w załączniku Nr 1 WPF (poz. 9.7 oraz poz. 9.7.1).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

 


««« powrót
 
 


Interaktywna Polska