http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Rada Miejska
Skład Rady Miejskiej
Komisje Rady Miejskiej
Protokoły z Sesji
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2014 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2015 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2016 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2017 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2018 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2019 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2020 rok
Uchwały Rady Miejskiej
Porządek obrad najbliższej Sesji
Sesje Rady - wideo
Imienne głosowanie Radnych
Wnioski i interpelacje Radnych
Zbiór aktów prawa miejscowego
Burmistrz
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje


 
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok 
Protokoły z Sesji
 
data publikacji:  21-11-2013 | 09:15
data ostatniej modyfikacji:  21-11-2013 | 11:05
ostatnio modyfikowal: Karol Skrzypczak
Protokół nr XXXVII/13 z z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 15 listopada 2013 roku 21.11.2013

PROTOKÓŁ NR XXXVII/13

z Sesji Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce odbytej w dniu

15 listopada 2013 roku

o godz. 18:00 w Sali  Obrad Urzędu Miejskiego

w Miejskiej Górce

W sesji uczestniczyli:

·         Karol Skrzypczak – Burmistrz Miejskiej Górki

·         Adam Bandura – Sekretarz

·         Dorota Lamperska - Skarbnik

·         Radni Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce

 

Ad. 1 Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad

Otwarcia XXXVII Sesji dokonał przewodniczący Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Powitał radnych i zaproszonych gości. Stwierdził, iż na ustawowy 15 – osobowy skład Rady w sesji uczestniczy 14 radnych - tj.  93 % ustawowego składu Rady, (nieobecny radny: Roman Sidor), co stanowi quorum, więc jest ona władna obradować i podejmować prawomocne uchwały. 

Radni jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrali radną Danutę Skupin.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał obowiązujący porządek obrad, który przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie protokółu poprzedniej Sesji.
  3. Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym.
  4. Wnioski i interpelacje Radnych.  

5. Podjęcie uchwały w sprawie:

a. obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka,

  1. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.
  2. Wolne głosy i wnioski.
  3. Zakończenie. 

Porządek obrad został przyjęty, głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 14 „za”. 

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Ad. 2 Przyjęcie protokołu poprzedniej Sesji

W związku z tym, iż do protokołu z sesji, która odbyła się w dniu 23 października 2013 roku nie wpłynęły uwagi pisemne i ustne Przewodniczący obradom zawnioskował o przyjęcie niniejszego protokołu bez odczytywania.

Za propozycją przewodniczącego Rady głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 14 „za”.

W związku z powyższym protokół nr XXXVI z sesji, która odbyła się w dniu 23 października 2013 roku przyjęto bez odczytywania

 

Ad. 3 Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym

Głos zabrał Burmistrz Miejskiej Górki Karol Skrzypczak: „Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo dzisiaj o trochę nietypowej porze i w nietypowej formule odbywamy kolejną sesje. W porządku obrad jest tylko jedna uchwała dotycząca wysokości podatku rolnego. Nasza intencja wynika z wcześniejszych spotkań na Komisjach i dyskusjach, które się na niej odbywały, aby nie dokonywać żadnych zmian, jeżeli chodzi o podatki  i opłaty lokalne w roku 2014. Można powiedzieć, że taka wola się spełnia.

Jeśli chodzi natomiast o podatek rolny, to uległ zmianie sposób obliczania średniej ceny kwintala żyta do podatku rolnego. Wcześniej była to średnia z trzech ostatnich kwartałów. Teraz uległo to zmianie i średnią liczy się z ostatnich 11 kwartałów, czyli prawie z trzech lat. Prezes GUS ogłosił tą średnią i jest ona w wysokości prawie 70 złotych za kwintal żyta przyjętej do podatku rolnego. Przypomnę, że ostatnio obniżaliśmy kwintal żyta do poziomu 50 zł i w tej chwili mamy dylemat co zrobić dalej. Przypomnę, że 2 % podatku rolnego przekazujemy Izbie Rolniczej i jest to jej dochód.  Chcąc obniżyć stawkę trzeba uzyskać opinię Izby Rolniczej. To jest trochę paradoks, ponieważ jeżeli zachowalibyśmy kwotę w wysokości maksymalnej, to opinia Izby jest niepotrzebna, ale jeżeli chcemy ją obniżyć, to jest ona potrzebna, bo część tego podatku stanowi dochód Izby Rolniczej. Wystąpiliśmy do Izby o opinię proponując stawkę 50 złotych za kwintal co oznacza, że nie może już być ustalona kwota niższa. Natomiast Rada ma prawo uchwalić wyższą cenę dla ustalenia podatku rolnego, który będzie obowiązywał w 2014 na obszarze gminy. Rada może wyrazić wolę przyjęcia stawki maksymalnej ale wówczas nie wywołuje się uchwały.

Przygotowany przez nas projekt uchwały opiewa by obniżyć cenę kwintala żyta z 69,28 złotych do poziomu 55 złotych. To będzie kwota podobna w odniesieniu do gmin sąsiednich. Aczkolwiek niektóre gminy, na przykład Gmina Bojanowo przyjęła stawkę podatku w maksymalnej wysokości. Jest wiele takich gmin, które w maksymalnej wysokości przyjęły cenę kwintala żyta przyjmowaną do podatku rolnego. Natomiast przedkładam Państwu projekt uchwały w wysokości 55 złotych do uchwalenia.

To tyle uzasadnienia co to uchwały, która dzisiaj Państwu zostanie przedstawiona,  stąd też zaproponowałem Panu Przewodniczącemu, aby nie robić dużej sesji, w normalnej formule tylko w składzie samych radnych. Nie jest to tryb nadzwyczajny tylko zwyczajna sesja. Wszyscy Państwo otrzymaliście wcześniej zaproszenia, tak że tryb sesji został zachowany. Natomiast dodam, że najprawdopodobniej w ostatnim tygodniu listopada odbędzie się kolejna sesja. Jesteśmy na etapie uzgadniania, który to będzie dzień. Może to być nie tradycyjna środa, a inny dzień, ponieważ będziemy mogli uchwalać trzy plany zagospodarowania przestrzennego dotyczących farm wiatrowych. Wszystkie formalności mamy już uzgodnione. Jesteśmy już w posiadaniu ostatnich dokumentów niezbędnych do uchwalenia wymienionych planów. Są to decyzje Ministra Rolnictwa o wyłączeniu gruntów z produkcji rolniczej. Duża część siłowni wiatrowej będzie lokowana na gruntach klasy trzeciej, gdzie wymagana jest zgoda Ministra Rolnictwa, i tę zgodę mamy co do wszystkich trzech farm wiatrowych. Wcześniejsze postanowienia z Urzędu Górniczego wyeliminowaliśmy odwołując się do Głównego Urzędu Górniczego, i wszystkie postanowienia Okręgowego Urzędu Górniczego w Poznaniu zostały uchylone przez Wyższy Organ. czyli te przeszkody, które były nam po drodze rzucane pod nogi zostały wyeliminowane, tak że możemy te trzy plany zagospodarowania przestrzennego uchwalać.

Z innych rzeczy to chciałbym Państwu przekazać, iż zakończyliśmy budowę ulicy Parkowa na osiedlu w Miejskiej Górce w tym zakresie, który był przedmiotem umowy. Trwają prace związane z budową boiska przy Gimnazjum w Miejskiej Górce. Najważniejsza rzecz o której chcę Państwa poinformować to, że Pani Skarbnik, która kilka nocy nie przespała, przygotowała propozycje projektu budżetu na przyszły rok. Każda z Gmin obecnie ma ten sam problem. Na pewno wiele gmin będzie musiało wprowadzać program naprawczy, rodzi on też określone skutki. My tak to przygotowaliśmy, aby żadnego programu naprawczego nie było. Przypomnę Państwu to, co mówiłem na poprzednich sesjach i spotkaniach. Mianowicie, jeżeli chodzi o dochody gmin, że dotknęło nas to, co wszystkich, czyli że mamy niższy wpływ z podatku PIT i niższe subwencje wyrównawcze, czyli w naszym przypadku to będzie kwota około pół miliona złotych. Też nas już dotyka to, co sygnalizowałem dwa lata wcześniej, jeżeli chodzi o wydatki oświatowe, iż kwota subwencji oświatowej plus kwota subwencji wyrównawczej starczała nam na zadania oświatowe. W tej chwili po ogromnych cięciach projektów budżetów przedstawionych przez dyrektorów szkół około miliona złotych będzie nam brakowało, czyli musimy dołożyć z dochodów własnych . Ta tendencja będzie już po prostu tendencją stałą. Dziś nie proponuje dyskusji nad budżetem, taką dyskusję na pewno odbędziemy w grudniu. Może będzie taka sytuacja, że w grudniu nie będziemy uchwalali budżetu czekając na zmianę artykułu 243 Ustawy o Finansach Publicznych, który wprowadzi to, że zadłużenia gmin na inwestycje współfinansowane ze środków Unii Europejskiej nie będą liczone do zadłużenia. Przypomnę, że w planie mamy bardzo duże zadanie inwestycyjne o wartości co najmniej kilku milionów złotych, na  które otrzymamy 2 miliony dofinansowania z funduszu PROW. Mówię o budowie kanalizacji sanitarnej w Dąbrowie, gdzie zakładamy, że cała inwestycja wyniesie około 4 mln zł, czyli 2 mln zł będziemy musieli przeznaczyć na ten cel ze środków własnych. Tę kwotę będziemy musieli pożyczyć, najlepiej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Będziemy mieli taką możliwość jednak zależeć to będzie od zmiany przepisów. Większość inwestycji, które realizujemy są współfinansowane  ze środków Unii Europejskiej.

Na marginesie mogę dodać, że czasopismo WSPÓLNOTA, które bardzo gruntownie analizuje Gminy – budżety i nie tylko, w ostatnim numerze opublikowała ranking Gmin, i jesteśmy w kategorii Gmin miejsko – wiejskich na 30 pozycji w kraju, które realizują inwestycje przy udziale środków unijnych w latach 2009 – 2012 rokiem. Tylko trzy gminy z wielkopolski są na tej liście oprócz nas, jeżeli dobrze pamiętam jest między innymi też Śmigiel i Miłosław. To świadczy o tym, że staramy się o to, aby w jak najmniejszym stopniu obciążać budżet Gminy, a pieniądze na inwestycje pozyskujemy z zewnątrz. Mamy końcówkę środków unijnych z tego budżetu, przygotowujemy do budżetu następnego na lata 2014-2020. Ewentualne projekty czy plany trzeba też pod tym kątem przygotowywać. Jeżeli chodzi o czas obecny, to doświadczenie mamy dość duże, o czym też świadczy pozycja  jaką zajmujemy w rankingu WSPÓLNOTY w skuteczności pozyskiwania środków unijnych.

Przypomnę, że jeszcze w listopadzie się spotkamy na sesji, na której przedłożę Radzie do podjęcia kilka uchwał, a najważniejsze to te dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego.”

Pan Zdzisław Goliński zapytał, czy ktoś ma pytania do przedstawionego materiału.

Pytań do przedstawionego materiału nie było.

 

Ad. 4 Wnioski i interpelacje Radnych 

Nie zgłoszono żadnych wniosków i interpelacji Radnych

 

Ad. 5  Podjęcie uchwał w sprawie:

a) obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka

Projekt uchwały nr XXXVII/181/13 dotyczącą obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za”.  

Uchwała XXXVII/181/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 15 listopada 2013 roku w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa wymiaru podatku rolnego na obszarze gminy Miejska Górka została podjęta i stanowi załącznik nr 2 do protokołu. 

Ad. 6 Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych

Nie udzielono żadnych odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych. 

Ad. 7 Wolne głosy i wnioski

Nie było żadnych wolnych głosów i wniosków. 

Ad. 8 Zakończenie

W związku z wyczerpaniem porządku XXXVII sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce,  przewodniczący Zdzisław Goliński dziękując wszystkim za przybycie zamknął obrady o godz. 18:15.

 
Sekretarz Obrad:                                       Przewodniczący Rady Miejskiej                                                                                                                                                                    

Danuta Skupin                                                       Zdzisław Goliński

 

Załączniki: 

  1. Lista obecności Radnych.
  2. Uchwała nr XXXVII/181/13.
««« powrót
 
 


Interaktywna Polska