http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
Gmina Miejska Górka
Urząd Miejski
Organy władzy publicznej
Rada Miejska
Skład Rady Miejskiej
Komisje Rady Miejskiej
Protokoły z Sesji
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2014 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2015 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2016 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2017 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2018 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2019 rok
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2020 rok
Uchwały Rady Miejskiej
Porządek obrad najbliższej Sesji
Sesje Rady - wideo
Imienne głosowanie Radnych
Wnioski i interpelacje Radnych
Zbiór aktów prawa miejscowego
Burmistrz
Raport o stanie Gminy
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego
Zamówienia Publiczne
Przetargi
Petycje
Wybory
Procedury Obsługi Interesanta
Praca
Deklaracja dostępności
Koordynator do spraw dostępności
Oświadczenia majątkowe
RODO
Konsultacje społeczne
Informacje


 
Protokoły z Sesji Rady Miejskiej 2013 rok 
Protokoły z Sesji
 
data publikacji:  20-05-2013 | 10:56
data ostatniej modyfikacji:  21-11-2013 | 09:21
ostatnio modyfikowal: Karol Skrzypczak
Protokół nr XXXII/13 z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 25 kwietnia 2013 roku 20.05.2013

PROTOKÓŁ Nr XXXII

z Sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce odbytej w dniu

25 kwietnia 2013 roku

o godz. 12:00 w Sali Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej w Miejskiej Górce

W sesji uczestniczyli:

·         Karol Skrzypczak – Burmistrz Miejskiej Górki

·         Adam Bandura – Sekretarz

·         Dorota Lamperska – Skarbnik

·         Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Rawiczu

·         Radni Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

·         Kierownicy poszczególnych wydziału Urzędu

·         Sołtysi Gminy Miejska Górka

·         Komendant Policji Sylwester Sarbinowski

·         Zaproszeni goście

Porządek obrad sesji:

  1. Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie protokołu poprzedniej Sesji.
  3. Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym.
  4. Wnioski i interpelacje Radnych.
  5. Podjęcie uchwał w sprawie:

                  a.   zmian w budżecie na rok 2013,

    1. zmiany uchwały Nr XXX/150/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia
      31 stycznia 2013 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejska Górka,
    2. przyjęcia sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Gminy Miejska Górka z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego za 2012 rok,
    3. programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Miejska Górka.

6.   Informacja Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Rawiczu o sytuacji na rynku pracy w powiecie rawickim i gminie Miejska Górka

7. Sprawozdania:

a. Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej za 2012 rok,

b. Ośrodka Pomocy Społecznej za lata 2011 –2012.

  1. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.
  2. Wolne głosy i wnioski.
  3.  Zakończenie.

Ad. 1 Otwarcie Sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad.

Otwarcia XXXII Sesji dokonał przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Zdzisław Goliński. Powitał Radnych,  pracowników Urzędu oraz pozostałych zaproszonych gości. Stwierdził, iż na ustawowy 15 – osobowy skład Rady w sesji uczestniczy 14 radnych -tj. ok 93% ustawowego składu Rady, (nieobecny Radny: Mirosław Śmierzchała), co stanowi quorum, więc jest ona władna obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

Radni jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrali radnego Romana Sidora.

 

Przed przeczytaniem porządku obrad pan Zdzisław Goliński poinformował zebranych na sali gości, iż otrzymał pismo od Burmistrza, który wnioskował o zmianę porządku odbywania się obrad. Zmiana dotyczyła pkt. 5a porządku obrad.

 

Następnie przewodniczący Rady odczytał dotychczasowo obowiązujący porządek obrad.

Porządek obrad został przyjęty, głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 14 „za”

(nieobecny Radny: Mirosław Śmierzchała).

 

 

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

 

 

Ad. 2 Przyjęcie protokołu poprzedniej Sesji.

 

W związku z tym, iż do protokołu z sesji, która odbyła się w dniu 27 marca 2013 roku nie wpłynęły uwagi pisemne i ustne Przewodniczący obradom zawnioskował o przyjęcie niniejszego protokołu bez odczytywania.

Za propozycją przewodniczącego Rady głosowali wszyscy obecni na sesji radni – 14 „za”

(nieobecny Radny: Mirosław Śmierzchała).

W związku z powyższym protokół nr XXXI z sesji, która odbyła się w dniu 27 marca 2013 roku przyjęto bez odczytywania.

 

 

Ad. 3 Informacja Burmistrza o działalności w okresie międzysesyjnym.

 

Przed przystąpieniem do realizacji powyższego punktu pan Karol Skrzypczak poinformował zebranych na sali gości, iż podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu na rok 2013 zostaje wycofane, wyjaśniając: „Otóż zapowiadane zmiany dotyczące kwoty umorzonych pożyczek

z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska - część pożyczki przeznaczyliśmy na działalność związaną z ochroną środowiska, bo był taki wymóg. Pozostałą część będziemy mogli przeznaczyć na inne zadania. Natomiast w tej chwili, jesteśmy też w trakcie kontroli Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Jest to kontrola końcowa, kończąca inwestycję budowy sieci kanalizacji sanitarnej w Miejskiej Górce. Ta kontrola trwa kilka tygodni, zbliżamy się już do finału. Przypomnę, że od jej wyniku zależy przekazanie nam ostatniej raty udzielonej kwoty zaplanowanej pomocy ze środków unijnych, jest to ok. 1 mln 400 tys. złotych.  Ta kwota jest wpisana w rzeczy po stronie dochodów i jeżeli wynik kontroli będzie pozytywny to zostanie ona wypłacona w całości, a jeśli wynik będzie negatywny wówczas ulegnie zmniejszeniu. Do tej pory wyniki kontroli są pozytywne, w związku z tym oczekuję, że otrzymamy kwotę w pełnej wysokości. Na najbliższej sesji, którą planujemy 17 maja (byłaby to sesja absolutoryjna), również dokonalibyśmy zmian w budżecie na tyle, ile to możliwe. Wówczas mielibyśmy czas, aby tę sprawę rozstrzygnąć. Natomiast w to miejsce wprowadzamy uchwałę Zarządu Miejsko-Gminnego Związku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejskiej Górce, którego jestem członkiem. Dokonaliśmy zmiany stawek ryczałtu dla kierowców, komendanta i prezesa OSP, za wykonywane funkcje z nadzoru prac na rzecz jednostek OSP. Istnieją dwie pozycje – udział strażaka bezpośrednio w akcji ratowniczo - gaśniczej i udział strażaka w szkoleniach oraz innych obowiązkach tj. kierowaniu ruchem, które podlegają zwrotowi kosztów. W największym stopniu dotyczy to strażaków z  jednostek krajowego systemu, czyli OSP Miejska Górka i OSP Sobiałkowo.”

Następnie Burmistrz przystąpił do omawiania działalności w okresie międzysesyjnym, mówiąc: „Zima się zakończyła, dlatego wracamy z niektórymi pracami. Przygotowujemy się też do kolejnych. Z zadań inwestycyjnych, które Gmina realizuje ze środków unijnych to budowa sieci kanalizacji  sanitarnej -  Oczkowice, Konary, Dłoń. Niestety, jest istotna różnica firm budujących kanalizację w Miejskiej Górce. Gmina nie ma możliwości dowolnie wybierać firmy budującej kanalizację, tylko musi wybrać firmę, wygrywającą przetarg, która proponuje najniższą cenę. Napływają skargi mieszkańców, co do rzetelności wykonywania prac i podejścia do swoich obowiązków, ale mam nadzieję, że dobrniemy do końca skutecznie z budową i będziemy mogli prawidłowo ją rozliczyć.

Z tematu kanalizacji dodam, że złożyliśmy wniosek, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, dla wsi Dąbrowa. Mamy możliwość uzyskania kwoty maksymalnej 2 mln złotych Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, o ile uda nam się znaleźć na odpowiedniej pozycji, aby otrzymać dofinansowanie. Mam nadzieję, że nam się to uda, ale gwarancji jeszcze nie mamy. Wniosek został złożony i jest prawidłowy. Jeżeli byłby na liście do dofinansowania, wówczas w drugim półroczy moglibyśmy ogłaszać przetarg na kanalizację sanitarną we wsi Dąbrowa.

W ramach środków unijnych realizowana jest świetlica wiejska we Sobiałkowie. Nastąpiła jej gruntowna modernizacja: wymiana dachu, docieplenie, remont wewnątrz. Przeprowadzamy również, przy okazji, remont remizy strażackiej nad salą. Z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich środki unijne nie mogą być przeznaczone na remont remiz strażackich (wydatki na ten remont muszą być finansowane ze środków własnych i nie mogą być objęte dotacją).

Celem jest budowa boiska piłkarskiego, utwardzonego placu oraz placu zabaw przy szkole .W ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, ale tzw. poddziałania Leader. Za chwilę będziemy mieli przetargi na kolejne zadania, dotyczące obszarów wiejskich, to jest 9 miejscowości, o ile dobrze pamiętam, to  jest tak zwana trasa szlaku rowerowego, czyli place zabaw, miejsca wypoczynku w tych miejscowościach. Do końca sierpnia chcemy mieć porozstrzygane przetargi i podpisane umowy, aby znać wartość ewentualnych oszczędności, z tego tytułu ponad 700 tysięcy złotych, które mamy do wykorzystania.

Kolejne działanie jakie będzie realizowane w Miejskiej Górce to wykonanie przy Zespole Szkół na ul. Konopnickiej boiska ze sztuczną nawierzchnią, siłowni zewnętrznej, placu zabaw przy szkole podstawowej. Są to te wszystkie działania, które są realizowane w ramach działania Leader  - programu odnowy obszarów wiejskich.

W kwietniu odbyło się spotkanie, dotyczące losu linii kolejowej Rawicz-Kobylin, w której udział wziął Burmistrz Rawicza, Burmistrz Jutrosina, osobiście  pan Starosta, osoby ze spółek PKP. Uczestniczył również, co jest dla nas najważniejsze, dyrektor Cukrowni, który jest najbardziej w tej chwili zainteresowany losem linii kolejowej. Uzgodniliśmy podpisanie listu intencyjnego, uzupełnienie stosownych dokumentów. Niewykluczone, że będzie konieczna  kolejna uchwała i PKP podejmuje określone działania regulacyjne, dotyczące własności gruntów. Przewidują w roku 14/15, że będą gotowi do zawarcia aktu notarialnego w wyniku którego, ta linia zostanie przekazana tymże trzem gminom. Fragment Gminy Kobylin przejmuje Gmina Jutrosin. Radni Jutrosina wyrażają, że co do odcinka, który pochodzi z Gminy Kobylin, była sprawa formalnie rozstrzygnięta.

Do tej pory, szczególnie na odcinku Rawicz –Miejska Górka – Kobylin, ruch będzie utrzymywany przez PKP i z  tego rozstrzygnięcia najbardziej jest zadowolony dyrektor Cukrowni, bo gwarantuje to drożność na odcinku Rawicz –Miejska Górka. Także w najbliższym czasie żadne koszty z naszej strony nie będą ponoszone, dopiero w przeciągu myślę dwóch - trzech lat, kiedy PKP będzie gotowe formalnie, w drodze aktu notarialnego nam to przekazać. Do tej pory na tej linii ruch pociągów towarowych będzie się odbywał.

Z innych działań, może nie tyle przez nas wykonywanych - ale przyjęliśmy ponad 2 tysiące ton skruszonego gruzu po budynku restauracji Jubileuszowa oraz Pawilonie Handlowym. Podpisaliśmy umowę z Cukrownią na użyczenie ich placu i składowanie tam zmielonego gruzu. Teraz będziemy podejmować decyzję, co do zagospodarowania tego  surowca. W szczególności tam, gdzie oczywiście będzie to możliwe, na utwardzanie dróg gruntowych, a takich mamy sporo. Niektóre z nich nie będą się nadawały do tego, aby je podwyższać warstwą skruszonego gruzu. Tam będzie musiała przejść równiarka, aby te drogi w jakiś sposób udrożnić. Po tej zimie, zresztą jak po każdej, stan dróg wygląda fatalnie, dlatego musimy podjąć działania, aby je naprawić, w szczególności tam, gdzie znajdują się budynki mieszkalne.

Z innych jeszcze informacji pragnę przekazać, że wpłynął wniosek Spółek Wodociągów Gminnych, co do zmiany taryf, dotyczących stawek opłat za ścieki i wodę, jeśli chodzi o kwotę jesteśmy w pełni obsługiwani przez Spółkę. Ta zmiana będzie na poziomie kilku procentowym. Do tej pory mieliśmy taką sytuację, że w drodze uchwały ustalaliśmy stawki tam, gdzie Gmina była obsługującym i one były identyczne ze stawkami  proponowanymi przez Spółkę. W tej chwili, obawiam się, że nie będzie akceptacji, dotyczących tak wysokich stawek. Sam uważam, że jest to zbyt wysoka propozycja i będziemy musieli szukać innego rozwiązania. Nie dla mieszkańców Miejskiej Górki, bo tutaj jest sytuacja specyficzna, ale dla mieszkańców Konar, a w przyszłości mieszkańców Oczkowic i Dłoni, bo tutaj musimy dążyć do tego, aby na obszarze Gminy była równa odpłatność, jeśli chodzi o ścieki. Myślę, że tę sprawę rozstrzygniemy przed następną sesją 17 maja, jakie działania należy podjąć, aby tak wysokiej podwyżki nie zastosować i też, aby mieszkańcy naszej Gminy płacili równą stawkę, bez względu na to, czy są mieszkańcami Konar, czy Miejskiej Górki. W sensie formalnym jest to możliwe, ale szczegółami zajmiemy się w najbliższym czasie i stosowną decyzję podejmiemy.

Z innych rzeczy, tak jak mówiłem, podejmiemy kolejną uchwałę, która dotyczy zmian w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejska Górka. Zmiana jest może niewielka, ale sama uchwała, sam proces, jest bardzo rewolucyjny i skomplikowany. Tutaj nie chciałbym się powtarzać, że jest to też owoc decyzji rządu, która zmieniła i wywróciła do góry nogami całą dotychczasową gospodarkę odpadami w gminach i w całym kraju. Gminy nie prosiły się o zmiany, ale muszą je wykonać. Obserwuje, że tym tematem  interesuje się wiele samorządów. Nawet duże  miasta jeszcze żadnych działań nie podjęły i tutaj chcą wykorzystać lukę prawną, by nie rozstrzygnąć do pierwszego lipca przetargu i zlecić wykonywanie zadań swoim spółkom komunalnym. Wiele gmin jest w sytuacji paradoksalnej, gdzie rozbudowano przedsiębiorstwa komunalne o sprzęt, o bazę ze środków unijnych. Mają one zobowiązanie przez wiele lat to określonemu celowi służyć, a z drugiej strony, ten sam Rząd podejmuje działania zmuszające te gminy, do ogłaszania przetargu, z którego będzie najprawdopodobniej wynikało, że to przedsiębiorstwo komunalne tego przetargu nie wygra. Wygra firma prywatna, bądź duże konsorcjum, które może sobie pozwolić na zaniżenie cen. Później ta cena za opłaty zacznie wzrastać. Taka jest ogólna sytuacja i takie są informacje. Przypomnę, jesteśmy również członkami, udziałowcami Spółki MZO Leszno, spółki czysto gminnej. Wyrażam słowa i obawy, głoszone przez Prezesa tej Spółki, którymi z nami – udziałowcami- się podzielił, że te przedsiębiorstwa śmieciowe, komunalne po kilku latach znikną z rynku, a zostaną wielkie konsorcja śmieciowe, które będą tylko korzystały z drobnych wykonawców. Tutaj,  jeżeli chodzi o zmiany, podejrzewam, że w najbliższych miesiącach, czy najbliższych latach będzie ich więcej. Proponowana przez Zarząd Międzygminnego Związku zmiana dotyczy tego, aby dać przedsiębiorcom niekonieczność co tygodniowego opróżniania odpadów komunalnych, do minimum raz w miesiącu. Powinno to radykalnie zmniejszyć obciążenie, szczególnie osób prowadzących działalność gospodarczą. Przy okazji omawiania tych zmian Państwo Radni zgłaszali inne pytania, podejrzewam, że w trakcie będzie ich więcej. Pytano min.: – „Czy z deklaracji to nie wynikało?”, „Czy firma, która wygra przetarg będzie zobowiązana do wyposażenia posesji -  we worki - na selektywną zbiórkę?” Te pytania zadaliśmy też Prezesowi. Odpowiedz mamy pozytywną. W specyfikacji zamówienia do przetargu jest zobowiązanie, że firma ma obowiązek wyposażyć każdą posesję w komplet worków do selektywnej segregacji odpadów. Za każdy wystawiony worek jest dostarczony nowy do selektywnej zbiórki. Kolejne pytanie dotyczyło tego, czy przedsiębiorca jest zobowiązany do wykonania korekty deklaracji, bo  wypełnił ją zgodnie z prawdą, deklarując opróżnianie pojemnika raz w tygodniu. Aktualnie jeśli chce, aby opróżniać go raz w miesiącu, czy też dwa, to odpowiedź jest taka że, musi dokonać korekty tejże złożonej deklaracji. Mieliśmy na posiedzeniu Komisji różne zdania na ten temat. Natomiast ja tutaj wspieram się odpowiedzią udzieloną przez Prezesa.

I kolejne pytanie dotyczyło tego, czy nieruchomość, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, a zarazem, którą zamieszkuje, musi mieć dwa pojemniki osobno: na osobę fizyczną i na firmę. Odpowiedź jest taka, że wystarczy jeden pojemnik na ten lokal. Czyli to rozwiewa trzy wątpliwości, które padały podczas posiedzenia Komisji. Może nastąpić taka sytuacja, że kwota dziewięciu złotych, będzie kwotą wystarczającą lub nawet będzie kwotą za dużą. Wtedy, na przykład, w roku następnym będzie można ją obniżyć. Tylko, że to może być początek tego zjawiska, o którym mówiłem, czyli zaniżania cen, aby potem z nawiązką zrekompensować. To tyle, jeśli chodzi o wyjaśnienie, dotyczące zmian w gospodarce odpadami. Przyjęcie sprawozdania w stosownym punkcie, w którym pozwoliłbym sobie zabrać kolejny raz głos, dotyczy organizacji pozarządowych. Przekażę Państwu informację, co do wysokości kwot.

Kolejna uchwała dotyczy programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi. Od kilku lat na gminach ciąży taki obowiązek. Takie uchwały muszą być podejmowane. Oczywiście, najbardziej powszechnym problemem są bezdomne psy. Reagujemy na zgłoszenia sołtysów, czy mieszkańców. Staramy się z tym uporać. Często jest to dość trudne, bo pieski są dokarmiane przez innych mieszkańców i wówczas zwabienie takiego zwierzaka jest skomplikowane, czasami wręcz niemożliwe. Przypomnę, że na Gminie też ciąży obowiązek posiadania odpowiednich kojców. Mamy porozumienie z miastem Lesznem dzięki, któremu nasza Gmina w sensie formalnym jest wyposażona w dwa kojce. Jeden dla psów agresywnych, drugi dla psów łagodnych. W momencie odławiania psa, dostarczamy go do schroniska. Oczywiście, te kojce musieliśmy kupić. Płacimy comiesięczną opłatę za gotowość z ich korzystania. Gdyby trafiły tam nasze pieski, wtedy dochodzi dodatkowa opłata za ich pobyt. Natomiast staramy się to rozwiązać we własnym zakresie, dużo taniej. Psy są odławiane przez pracowników gospodarki komunalnej. W bardzo dobrych warunkach przez określony czas, są przetrzymywane.

W kojcach przebywają tylko po kilka godzin dziennie, pozostałą część dnia spędzają na ogrodzonym terenie. Korzystamy też z działań adopcyjnych. Mamy wielu mieszkańców, którzy przychodzą, oglądają pieski i zabierają je do siebie. To jest oczywiście wszystko odnotowane, ich odbiór jest potwierdzony. Minimum przetrzymujemy pieska dwa tygodnie, bo w tym czasie  może się znaleźć jego właściciel. Także do tej pory nie skorzystaliśmy z tej oferty, żaden bezpański pies z naszej Gminy, tu odławiany, nie został odwieziony do schroniska w Henrykowie.

Skupiłem się na psach, ale to dotyczy wszystkich zwierząt. Nie zdarzyły nam się sytuację złego traktowania zwierząt. Nie mieliśmy takiej sytuacji, gdzie należało podjąć działania administracyjne, odbierając zwierzęta właścicielowi. Mam też nadzieję, że do takiego zdarzenia nigdy nie dojdzie.

To tyle, jeśli chodzi o uchwały, które Państwo mają dziś do podjęcia. Są dwa punkty informacyjne: Ośrodka Kultury i Ośrodka Pomocy Społecznej. Mam nadzieję, że te informacje będą obszerne i że będą przedstawione w sposób wyczerpujący.”

 

Po wystąpieniu pana Skrzypczaka, przewodniczący Rady, pan Zdzisław Goliński zapytał uczestników obrad, czy ktoś ma jakieś pytania w związku z informacjami przekazanymi przez pana Burmistrza.

 

Głos zabrała Radna pani Barbara Walkowiak pytając: „ Ja mam pytanie do pana Burmistrza. Czy osoba, która jest osobą fizyczną prowadzącą działalność w tym samym miejscu gdzie mieszka i produkuje tylko jeden kubeł odpadów, to, czy płaci to 20 złotych i plus dodatkowo jeszcze jako osoba fizyczna, tak?”

 

Odpowiedzi udzielił Sekretarz Miejskiej Górki pan Adam Bandura, wyjaśniając: „Jeśli można, bo tutaj mamy Naczelnika Wydziału Komunalnego, który jest bardziej zorientowany     w tej kwestii. Ale na czym polega różnica – osoba, która mieszka w tym domu i prowadzi działalność gospodarczą, nie mogła zadeklarować opłaty za odpady mniej niż 11 złotych razy 4 czyli 44 złote miesięcznie. 

Obecnie po  zmianie Uchwały Rady Miejskiej najniższa miesięczna opłata wyniesie 11 zł. Mamy zaufanie do naszych przedsiębiorców, ale wszystkie gminy uczestniczące w tymże związku – podjęły uchwały takiej samej treści w stosunku do osób prowadzących działalność gospodarczą. Jeśli przedsiębiorca zadeklaruje wywóz śmieci dwa razy w miesiącu to płaci kwotę 22 złotych, to zależy od przedsiębiorcy. Zainteresowanych przedsiębiorców zapraszamy do biura i taką informacje uzyskają.”

 

Ad. 4 Wnioski i interpelacje Radnych.

Nie zgłoszono żadnych wniosków i interpelacji Radnych.

Ad. 5  Podjęcie uchwał w sprawie:

a.      ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej

 

Uchwałę nr XXXII/159/13 dotyczącą ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce Barbara Szewczyk. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Mirosław Śmierzchała). Uchwała XXXII/159/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 25 kwietnia 2013 roku w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej

została podjęta i stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

 

b.      zmiany uchwały Nr XXX/150/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia
31 stycznia 2013 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejska Górka

 

Uchwałę nr XXXII/160/13 dotyczącą zmiany uchwały Nr XXX/150/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 31 stycznia 2013 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejska Górka odczytał Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Bernard Bałuniak. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Mirosław Śmierzchała). Uchwała  nr XXXII/160/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 25 kwietnia 2013 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/150/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 31 stycznia 2013 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejska Górka została podjęta i stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

c.       przyjęcia sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Gminy   Miejska Górka z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego za 2012 rok

 

Głos w tej sprawie zabrał Burmistrz Miejskiej Górki Karol Skrzypczak: „Ciąży na mnie obowiązek, corocznie, informowania Państwa o udzielonym wsparciu organizacjom pożytku publicznego. Jeżeli chodzi o Gminę Miejska Górka, biorąc pod uwagę jej wielkość i zamożność jesteśmy Gminą wyjątkową. Skala zadań Gminy, realizowanych przez organizacje i stowarzyszenia, jest z każdym rokiem coraz większa. I tak, jeżeli chodzi o rok 2012 mieliśmy w sumie 8 pozycji udzielenia wsparcia:

pozycja numer 1 - to upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w zakresie gry w piłkę nożną. Kwota 190 tysięcy, w tym prowadzenie zajęć sportowych i organizowanie imprez sportowo – rekreacyjnych wynosi 60 tysięcy, koszty administrowania obiektem sportowym- 130 tysięcy, także w sumie 190 tysięcy. Organizacją, z którą była podpisana umowa był Klub „Sparta” Miejska Górka.

Pozycja numer 2-  upowszechnienie kultury fizycznej w zakresie gry w baseball. Kwota 60 tysięcy, w tym prowadzenie zajęć sportowych i organizowanie imprez sportowo – rekreacyjnych - 40 tysięcy, koszty administrowania obiektem sportowym 20 tysięcy. Przypomnę, że te dwa kluby mają w drodze umowy użyczenia przekazane obiekty, czyli „Sparta”- stadion piłkarski, a „TSB Demony”- stadion baseball-owy. Pozycja numer 3 to prowadzenie zajęć i organizowanie imprez sportowych przez Ju-Jitsu i Judo. Kwota 16 tysięcy. Tutaj klubem był uczniowski Klub Sportowy JU – JITSU w Miejskiej Górce.

Pozycja numer 4- prowadzenie zajęć i organizowanie imprez szachowo-warcabowych. Kwota 10 tysięcy złotych. Klubem był Klub Szachowo – Warcabowy „PAT” w Miejskiej Górce.

Pozycja nr 5- upowszechnienie kultury fizycznej w kategorii pojazdów jednośladowych (po raz drugi Klub Motocrossowy z Miejskiej Górki uzyskał wsparcie).

Pozycja numer 6- prowadzenie świetlicy terapeutycznej w Miejskiej górce. Ta świetlica była prowadzona w obiekcie warsztatów terapii zajęciowej przez Stowarzyszenie Dzieci i Osób Niepełnosprawnych, w wysokości 44 tysięcy złotych. Pozycja numer 7- organizowanie i prowadzenie turystyki. Tutaj organizacją, która to prowadziła było Stowarzyszenie „Tramp” w Miejskiej Górce, kwota 7 tysięcy. Prowadzenie Orkiestry Dętej w Miejskiej Górce. Kwota 50 tysięcy, również prowadzącym było Stowarzyszenie Orkiestra Dęta w Miejskiej Górce.

W sumie w roku 2012 udzieliliśmy wsparcia, tymże stowarzyszeniom i organizacjom, w wysokości 384 tysięcy złotych. Corocznie do końca stycznia stowarzyszenia muszą złożyć sprawozdanie roku następnego z działalności i muszą też z określonej kwoty się  rozliczyć. I, aby była pełna informacja - to nie są całkowite koszty udzielanych dotacji, wsparcia z budżetu Gminy. Należało by tutaj również dorzucić kwotę udzielonej dotacji Parafii Rzymsko – Katolickiej w Miejskiej Górce, w kwocie 75 tysięcy złotych w roku 2012. To jest druga część takiej samej kwoty 75 tysięcy złotych jaką otrzymała w roku 2011. Czyli w sumie Parafia uzyskała bezpośrednio wsparcie od Gminy w kwocie 150 tysięcy złotych. Spółki Wodne, to tak zwane Spółki Melioracyjne, uzyskały wsparcie w kwocie ponad 20 tysięcy złotych.
Odrębną kategorię stanowią jednostki OSP. Co prawda zadania związane ze strażami pożarnymi, z bezpieczeństwem publicznym są zadaniem własnym Gminy i są wpisane bezpośrednio w budżecie, ale przypomnę, że w ubiegłym roku podejmowaliśmy uchwały o zwiększeniu środków i udzieleniu dotacji jednostkom OSP. OSP Miejska Górka i OSP Sobiałkowo uzyskały kwoty wsparcia- każda do 30 tysięcy złotych-  na zakup, czy to samochodu pożarniczego- w przypadku OSP Miejska Górka, czy sprzętu hydraulicznego- w przypadku OSP Sobiałkowo. Sprzęt został zakupiony bezpośrednio przez te jednostki. Natomiast Gmina udziela bezpośredniej dotacji, tymże jednostkom.

Udzielone dotacje są kontrolowane przez naszą Komisję Rewizyjną, ale też jakakolwiek instytucja kontrolna z zewnątrz w pierwszej kolejności zajmuje się udzielonymi dotacjami lub przetargami, czy zamówieniami publicznymi. Te środki publiczne są objęte szczególnym nadzorem. Jak do tej pory nie mieliśmy z tym problemu – są wydatkowane w sposób prawidłowy, bez uwag. Państwo mogą się zapoznać z informacjami, w jaki sposób te wydatki są realizowane i na pewno Państwo nabierzecie przekonania i pewności, że są wydatkowane w sposób prawidłowy.”

 

Uchwałę nr XXXII/161/13 dotyczącą przyjęcia sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Gminy   Miejska Górka z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego za 2012 rok odczytała Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej  w Miejskiej Górce Barbara Szewczyk. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Mirosław Śmierzchała). Uchwała nr XXXII/161/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 25 kwietnia 2013 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Gminy   Miejska Górka z Organizacjami Pozarządowymi i Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego za 2012 rok została podjęta i stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

d.      programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Miejska Górka

 

Uchwałę nr XXXII/162/13 dotyczącą programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Miejska Górka odczytał Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce Bernard Bałuniak. Następnie przystąpiono do głosowania.  Za podjęciem powyższej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji Radni – 14 „za” (nieobecny Radny: Mirosław Śmierzchała). Uchwała  nr XXXII/162/13 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 25 kwietnia 2013 roku

w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Miejska Górka, została podjęta i stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad. 6 Informacja Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Rawiczu o sytuacji na rynku pracy w powiecie rawickim i gminie Miejska Górka

Głos zabrał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Rawiczu. Pan Kazimierz Maciaszek przedstawił następująco informację na temat bezrobocia w naszej Gminie:

I.                   Poziom i dynamika bezrobocia.

II.                Struktura bezrobocia.

1.      Bezrobotni nie posiadający prawa do zasiłku.

2.      Bezrobotne kobiety.

3.      Bezrobotni wg wykształcenia.

4.      Bezrobotni wg wieku.

5.      Bezrobotni wg czasu pozostawiania bez pracy.

6.      Bezrobotni zamieszkali na wsi.

7.      Bezrobotni zwolnieni z przyczyn nie dotyczących pracownika.

III.             Aktywizacja zawodowa bezrobotnych.

1.      Pośrednictwo Pracy.

2.      Program rynku pracy.

Pan Zdzisław Goliński zapytał, czy ktoś ma pytania do przedstawionego materiału.

Pytań do przedstawionego materiału nie było.

Informacja Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Rawiczu o sytuacji na rynku pracy w powiecie rawickim i gminie Miejska Górka stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 7 Sprawozdania:

a.      Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej za 2012 rok

 

Głos w tej sprawie zabrał Dyrektor Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej pan Marek Stach . Sprawozdanie przedstawił następująco:

 

I.                   Informacje ogólne.

II.                Wykaz imprez kulturalnych i rekreacyjno-sportowych w roku 2012.

III.             Prowadzenie kół, sekcji i zespołów.

IV.             Biblioteka  Publiczna.

V.                Kompleks Boisk  Sportowych „ORLIK”.

VI.             Lokalne czasopismo „Wiadomości Miejskogóreckie”.

 

Pan Zdzisław Goliński zapytał, czy ktoś ma pytania do przedstawionego materiału.

Głos zabrał Radny pan Ireneusz Bohm pytając, dlaczego w tym roku nie był organizowany Bal na Najlepszego Sportowca gminy Miejska Górka skoro mamy w naszej gminie tyle dobrych sportowców.

Dyrektor Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej odpowiedział, że żadne ze stowarzyszeń nie zgłosiło chęci co do brania udziału w owym wydarzeniu.

Sprawozdanie Ośrodka Kultury Sportu i Aktywności Lokalnej za 2012 rok przedstawione przez pana Marka Stacha stanowi nr 7 do protokołu.

b.      Ośrodka Pomocy Społecznej za lata 2011 –2012

Sprawozdanie Ośrodka Pomocy Społecznej za lata 2011-2012 przedstawił kierownik OPS pan Bogusław Wnuk. Powyższa informacja była prezentowana następująco:

1.Charakterystyka problemów w 2011/2012 roku.

Pomoc społeczna.

Świadczenia rodzinne.

Fundusz alimentacyjny.

2. Plan finansowy i struktura wydatków w 2011/2012 roku.

3. Dodatki mieszkaniowe.

4. Prace Społecznie Użyteczne.

5. Projekt operacyjny kapitał ludzki „Mogę-Potrafię-Teraz”

6. Kontrola.

7. Zespół Interdyscyplinarny.

8. Baza lokalowa i struktura zatrudnienia.

9. Podsumowanie oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej.

Pan Zdzisław Goliński zapytał, czy ktoś ma pytania do przedstawionego materiału.

Pytań do przedstawionego materiału nie było.

Sprawozdanie Ośrodka Pomocy Społecznej za lata 2011-2012 stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Ad. 8 Odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.

        Nie udzielono żadnych odpowiedzi na wnioski i interpelacje Radnych.

Ad. 9 Wolne głosy i wnioski.

       Jako pierwszy głos zabrał Przewodniczący Rady Zdzisław Goliński przypominając o dostarczeniu do Urzędu Miejskiego w Miejskiej Górce do końca kwietnia oświadczeń majątkowych.

Następnie głos zabrał pan Lech Łapawa z Gostkowa: „ Witam wszystkich, Pana Przewodniczącego, Radnych, szanownie zebranych. Oświadczenie Stowarzyszenia „Nasz Dom” w sprawie ostatnich wypowiedzi pana Burmistrza Karola Skrzypczaka. Panie Burmistrzu notorycznie i bezczelnie Pan mówi nieprawdę wprowadzając społeczeństwo w błąd. Na ostatniej sesji obraził Pan i próbował zdyskredytować działania podejmowane przez członków Stowarzyszenia „Nasz Dom”. To nie, ani Radni, ani Pan nie złożyli żadnego wniosku o zbadanie koncesji na wydobycie przez Towarzystwo PAK, tylko członkowie Stowarzyszenia „ Nasz Dom”. To nie Pan, ani Radni występujecie, nie występujecie i piszecie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który w jednym ze swoich postanowień stwierdził , iż decyzja koncesyjna jest nieostateczna i, że przez jej wydanie naruszono przepisy. Pan również je naruszył pozbawiając prawa obywateli o złożenie zażalenia. Od Pana nieszczęsnego postanowienia. To nie Radni i Pan zawozili dokumenty do Kancelarii Prezydenta i Premiera, Ministra Gospodarki, Środowiska i Rolnictwa. Wśród złożonych dokumentów są: opinia ekonomiczna profesora Kwiatkowskiego, opinia ekonomiczna profesora Poczty, Pepińskiego, Bartkowiaka umów dotyczące węgla brunatnego. Te opinie powstały w staraniu Stowarzyszenia, a nie Pana. Złożono, także notarialnie potwierdzone 22 tysiące podpisów pod protestami odwiertów kopalni.  Do tego notorycznie i z premedytacją wprowadza Pan społeczeństwo tej Gminy w błąd przekręcając treści artykułu 95 Prawa Ekologicznego i Górniczego, które mówi wyraźnie, iż plan zagospodarowania przestrzennego może być zmieniony decyzją Wojewody. Z resztą mówi o tym profesor Marek Szewczyk w ostatnim wydaniu „Życia Rawicza”. Samo uchwalenie planu stanowi zabezpieczenie pewnego, pewnej części odkrywce dla realizacji zadań publicznych, rządowych. Wojewoda może w drodze zarządzenia zastępczo uchwalić plan i zmianę planu. Oświadczenie, które Radni rok temu przyjęli jest faktem, a to nie uchroni nas przed pomysłem Pana Bryi, by budować tutaj kopalnię. Podobno jest Pan prawnikiem, ale chyba nieudacznym, że pan o takich rzeczach nie wie. Pana retoryka odnośnie kopalni wpisuje się w ludzkie działania Pana Bryi. Najpierw Pan mówi do posła Maćkowiaka cytat” Poseł zanim tu powstanie kopalnia ja będę na emeryturze”. Później mówi Pan to tylko odwierty, a teraz uspokaja, że niby lokalny sprzeciw, ale nic w tym kierunku się nie robi. Pan działa w sposób, który…

Pan Burmistrz zabrał głos: „Może lepiej poprosić autora tego listu?”

Pan  Łapawa: „Ja Panu nie przeszkadzałem, jak Pan mówił.”

Pan Zdzisław Goliński poprosił o spokój na sali.

Pan  Łapawa: „To jest zbyt poważna sprawa, żeby Pan sobie kpiny robił. Ja Panu nie przeszkadzałem.

Pan Burmistrz: „Proszę, proszę kontynuować”.

W trakcie wystąpienia pana Łapawy nastąpiła przerwa podczas, której część osób uczestniczących w obradach wyszła z sali.

Pan Łapawa zaczął kontynuować odczytywanie: „Nasi Wielkopolanie, obywatele ziemi leszczyńskiej. Jesteśmy potomkami Michała Drzymały i (……) Cegielskiego nie damy się zastraszyć… (brak odczytywanego tekstu ze względu na słaby odbiór dyktafonu, spowodowany szumem wychodzących ludzi z sali) …parę tysięcy ludzi co daje odzwierciedlenie identycznej kopalni w Stanach Zjednoczonych, które zatrudniają, które wydobywają około 100 tysięcy ton dziennie i zatrudniają od 30 do 50 ludzi. Gdzie tu jest mowa o zatrudnieniu wielkiej ilości ludzi. Wręcz śmieszne – kopalnia zwalnia ludzi, a nie przyjmuje. Stowarzyszenie to grupa ludzi pokrzykujących jak Pan mówi, czy grupka – to jesteście w błędzie i to wielkim. Ponad 2 tysiące ludzi w Lesznie, 1,5 tysięcy ludzi w Krobi, 50 ciągników w Miejskiej Górce na podeście i 300 ludzi w Nieparcie i 22 tysiące podpisów, które zostały złożone przeciwko kopalni, odkrywkom i odwiertom. PAK nie ma teraz technicznej przerwy, nie ma po prostu gdzie wiercić, ponieważ wykorzystał wszystkie możliwe sposoby wejścia na ziemie agencyjne, a nie ma zgody osób prywatnych.  Sąd Okręgowy w Poznaniu wydał, z oddziałem w Lesznie, wydał postanowienie zabezpieczające, dlatego PAK nie wierci, a teraz skończyły się…W pozwie sądowym przeciwko jednemu z rolników PAK napisał, iż mógł dalej do tej pory wykonywać jedynie 46 zaplanowanych odwiertów. Jak się okazało PAK skłamał, że jest tych odwiertów ponad 100. Szanowni Państwo miałem możliwość przeczytać pozew i tyle absurdów jeżeli chodzi o pozew, który pozwał pan Bryja pana Maćkowiaka nie spotkałem, ponieważ są tu takie bzdurne rzeczy napisane, że naprawdę dla normalnego człowieka trudne do zrozumienia. Ale tak postępuje Bryja z ludźmi, którzy bronią swojej ziemi. A pan Burmistrz nie żąda sprostowania, jeżeli Bryja wypowiedział się w ten sposób. Stowarzyszenie omówiły spotkania i wszelkiego rodzaju publikacje, ulotki, cytuje wypowiedz ludzi z miejsc, w których kopalnia się znajduje. Skanska kopalnia dużo oferuje, a oferuje grosze i musimy skarżyć się w sądzie za to, żeby nam wrócili za uszkodzone budynki i inne odszkodowania. Wypowiedz Burmistrza, Wójta Gminy Kramsk – obniżenie poziomu gruntowych na znacznym obszarze wykraczającym poza obszar gminy, szkody górnicze, wstrząsy sejsmiczne powodują uszkodzenie budynków. Mieszkańcom dokucza hałas wywoływany przez taśmociągi, unoszący się pył brunatny. Kopalnia nie spieszy się z odnowieniem dróg i jakimkolwiek wypłaceniem odszkodowań. Już kończę.  Najlepiej wypowiedzieć, najlepiej powiedzieć, jeżeli strach przechodzi w paranoje, to jest to chore. To nie jest chore, chore jest, że jak się wyda kiepskie oświadczenie to nic więcej z tym zrobić nie można. Pan Skrzypczak, który ostatnio uspokaja społeczeństwo lub wprowadza w błąd, to jest chore. To musi być chore, bo robi to niby prawnik, który doskonale zdaje sobie sprawę, czym to może się skończyć. Stąd taki nasz upór, by PAK tych badań nie skończył, bo wtedy koncesja wygaśnie i będzie, nie będzie dalszej koncesji w tym kierunku. Rolnicy nie bójcie się, razem możemy zdziałać cuda i to pokażemy. Z PAK – iem możemy zwyciężyć. Trzeba się jasno określić czy jesteśmy zwolennikami kopalni, czy jesteśmy przeciw. Dziękuję serdecznie za wysłuchanie.

Pan Zdzisław Goliński podziękował i zapytał, czy ktoś chciałby zabrać głos.

Głos zabrał pan Burmistrz, komentując wystąpienie pana Łapawy:  „Szczere wyrazy współczucia, Panie Łapawa. Proszę przy okazji pozdrowić autora tego listu. Brak mu odwagi, by przedstawić i spojrzeć nam w oczy, stąd musiał się posłużyć tutaj Panem. Na pewno łatwiej by było, gdyby sam to przedstawił. Próbował Pan w wielu miejscach mnie obrazić. Nie jest Pan w stanie mnie urazić -choć mógł Pan się bardziej postarać- słowami: „niby prawnik”, „nieznajomość Prawa Górniczego”. Poinformuję Pana, że studia prawnicze kończyłam w ‘89 roku, na Śląsku, gdzie był szczególny akcent na Prawo Górnicze. Akurat Prawo Górnicze jest mi absolutnie znane. Przytoczony tutaj profesor Szewczyk – miałem przyjemność się z nim wczoraj spotkać-, w ogóle nie wypowiadał się na temat Prawa Górniczego, tylko o Ustawie o Planowaniu Przestrzennym, także proszę dokładnie cytować. Będziemy, państwo Radni, mieli okazję się z nim potkać 3 czerwca. Wspólnie z Gminą Krobia planujemy takie spotkanie, w którym będzie uczestniczył pan profesor Szewczyk, który jest specjalistą właśnie od planowania przestrzennego. Poinformuje on Państwa, co to jest plan zagospodarowania przestrzennego, co to jest studium, co to są odpowiednie przepisy Prawa Górniczego i Geologicznego. Także, jeszcze raz, serdeczne wyrazy współczucia pod Pana adresem. Pozdrowienia dla autora tegoż listu i również wyrazy współczucia.”

Ad. 10 Zakończenie.

      W związku z wyczerpaniem porządku XXXII sesji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce,  przewodniczący Zdzisław Goliński dziękując wszystkim za przybycie zamknął obrady

o godz. 13:45.

 Sekretarz Obrad:                                   Przewodniczący Rady:                                                                                   

Roman Sidor                                              Zdzisław Goliński

 

Załączniki:

1. Lista obecności

2. Uchwała nr XXXII/159/13

3. Uchwała nr XXXII/160/13

4. Uchwała nr XXXII/161/13

5. Uchwała nr XXXII/162/13

6. Informacja o sytuacji na rynku pracy Powiatu Rawickiego i Gminy Miejska Górka w 2012 roku

7. Informacja z działalności Ośrodka Kultury, Sportu i Aktywności Lokalnej w Miejskiej Górce w 2012 roku

8. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2012

 

 

 

 

 

 

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska